اجتماعی

آموزش و پرورش در کتاب درسی خلاصه نمی‌شود/ تحقق سندتحول با بسته برنامه‌ درسی

حسین تاریخی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه سیمای وطن درباره تغییرات کتاب درسی براساس ساحت‌های سندتحول بنیادین اظهار کرد: یک بخشی از محتوای کتب درسی، مشخصا باید حذف شود، چراکه نه تنها هیچ نسبتی با سند تحول بنیادین ندارند بلکه برخی هم برای دانش‌آموزان ناامیدکننده هستند.

وی افزود: همچنین بخشی دیگر از محتوا هم باید اضافه شود، بطور مثال در موضوع استکبارستیزی، دانش‌آموز در مراسم‌های ۱۳ آبان در مدارس شرکت می کند اما در بسیاری از موارد برای حضور خود ابهام دارد، بخش جدی این ابهام به این برمی گردد که در کتب درسی هیچ ردپایی از محتوا در این خصوص وجود ندارد اما این موضوع تاریخ و سابقه کشور است.

۶ساحت سند تحول در برنامه درسی گنجانده شود

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه بخشی از محتوای کتب درسی باید حذف و بخشی دیگر باید به آن اضافه شود، خاطرنشان کرد: همچنین ۶ ساحت سند تحول بنیادین را باید در برنامه‌ریزی درسی اضافه کنیم.

تاریخی با تاکید بر اینکه کتب درسی به تنهایی قابلیت پوشش ۶ ساحت سند تحول بنیادین را ندارند، گفت: کتاب ابزاری برای مطالعه است که نمی‌تواند به تنهایی ۶ ساحت سند تحول بنیادین را پوشش دهد.

وی یادآورشد: برخی به اشتباه گمان می‌کنند که همه ظرفیت آموزش و پرورش باید در کتاب خلاصه شود، اما در واقع با بسته برنامه درسی می توان ۶ ساحت سند تحول بنیادین را محقق کرد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه کتاب نقش و سهم جدی در بسته برنامه ریزی درسی دارد، عنوان کرد: کتاب شرط لازم برای تحقق اهداف و ساحت‌های سند تحول بنیادین است اما شرط کافی نیست.

آموزش و پرورش در کتاب درسی خلاصه نمی‌شود/ تحقق سندتحول با بسته برنامه‌ درسی

زنگ پرورشی به اندازه کتاب درسی وزن دارد

تاریخی ادامه داد: باید برنامه‌های فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان پیش‌بینی کرد، اکنون برخی از برنامه‌های پرورشی و تربیتی به عنوان اضافات یا ساعت تفریح یاد می‌شود، بطور مثال با نام بردن از زنگ پرورشی، دانش‌آموز تلقی می کند که زنگ ورزش، تفریح و کار فراغتی است ، درحالی که وقتی از برنامه پرورشی و برنامه‌های مکمل سند تحول یاد می کنیم، دقیقا به اندازه ساعت آموزش کتاب درسی وزن دارد.

وی اظهار کرد: الزامی باید رخ دهد که دانش‌آموزان تجربه حضور در یک کار تشکیلاتی در مقطع متوسطه را داشته باشند، باید دانش‌آموزان را به سمت تجربه حضور در جمع همسالان خود سوق دهیم.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یادآورشد: بطور مثال باید برنامه‌هایی در بستر اردوهای نیم‌روزه، یک‌روزه و حتی ۲ روزه برای دانش‌آموزان در قالب یک تجربه زیست متفاوت برگزار کرد، این اردوها می‌تواند جهت‌دار و در حوزه فعالیت‌های علمی، طبیعت‌گردی یا حتی فعالیت اقتصادی به عنوان مکمل برای رشد و ارتقا باشد.

تاریخی افزود: همچنین باید کلاس‌های مهارتی آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار کرد تا برای دانش‌آموزان پیوست اقتصادی و اجتماعی به همراه داشته باشد، وقتی دانش‌آموز پس از ۱۲ سال تحصیل در ساختار رسمی تعلیم و تربیت فراغت پیدا می‌کنند، باید بتواند پشتوانه داشته باشند و در بدنه اجتماعی کشور حضور پیدا کند، که این اقدام با محدودشدن به کتب درسی محقق نمی شود.

وی ادامه داد: بی شک کتاب‌های درسی هم بیش از این ظرفیت به چالش کشیدن دانش آموزان را دارند، هر فرد زمانی را برای مطالعه و تفکر درباره محتوای کتاب اختصاص می دهد بنابراین این کتاب‌ها باید غنا و تنوع جدی داشته باشند.
 

آموزش و پرورش در کتاب درسی خلاصه نمی‌شود/ تحقق سندتحول با بسته برنامه‌ درسی

مسیر تغییر کتب درسی به خوبی پیش می‌رود

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: اکنون مسیر تغییر کتب درسی به خوبی پیش می‌رود، ادبیات و هم روش ارائه محتوا در کتاب را تغییر می‌دهند.

تاریخی با بیان اینکه متنوع سازی و استفاده از فناوری نوین به تقویت محتوای کتاب‌های درسی کمک می کند، اظهار کرد: اکنون احساس می شود کتاب ها بیشتر برای مطالعه یک کارشناس مفیدتر از مطالعه دانش آموزان باشد، دراین بخش بهتر است که از دانش‌آموز بازخورد گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد:در این مسیر بهتر است که از انتقادات دانش‌آموزان به محتوای کتاب‌های درسی پروایی نداشته باشند ، چراکه این نقدها منجر به رشد و پرکردن خلاها می شود.

به گزارش سیمای وطن، کارشناسان نظام تعلیم و تربیت کشور با توجه به ضرورت پرورش نیروی انسانی برای حضور در ابعاد مختلف جامعه، سند تحول بنیادین را به عنوان نقشه راه تدوین کردند.

براساس محتوا و متن این سند، پرورش دانش آموزان در ۶ ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و تربیت زیبایی‌شناختی و هنری می تواند انسان و در نهایت جامعه را برای رسیدن به کمال مطلوب هدایت کند.

عده‌ای از کارشناسان نظام تعلیم و تربیت پس از تنظیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مشخص شدن این ساحت‌های ۶ گانه با انتقاد به نظام آموزشی آموزش محور، دانش‌آموزان را به انجام کارهای گروهی و خارج از کتاب درسی ترغیب می کنند.

آنها معتقدند که باید برای دانش آموزان زمانی قائل شد که بتوانند به جز فراگیری مطالب کتاب درسی در سایر ابعاد اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی، سیاسی ، زیستی و زیباشناختی هم پرورش یابند و به نوعی زندگی در اجتماع را در تشکل و سایر برنامه های غیر درسی تمرین کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا