اسلایدتکنولوژی

تولید پوشش مسی ضدباکتری برای استفاده در مراکز بهداشتی

به گزارش گروه علم و آموزش سیمای وطن از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)، پوشش مسی جدید که در مقایسه با فرمول‌های موجود، باکتری‌های بیشتری را با سرعت بالاتر می‌کُشد، احتمالاً در آینده نزدیک برای بیمارستان‌ها و سایر مکان‌های پرتردد در دسترس خواهد بود.

اگرچه فرمول‌های کنونی متشکل از مس خالص، ضدباکتری و خودضدعفونی‌کننده هستند؛ اما گونه‌های خاصی از باکتری‌ها را که دیواره سلولی ضخیم‌تر (باکتری‌های گِرَم مثبت) دارند، کندتر از باکتری‌هایی که دیواره سلولی نازک‌تر (باکتری‌های گِرَم منفی) دارند، از بین می‌برد.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا به سرپرستی دکتر آماندا کلیفورد (Amanda Clifford)، پوششی از جنس نانومس تولید کردند. برجستگی‌های کوچکی که به‌عنوان ویژگی‌های نانومقیاس شناخته می‌شوند، قدرت کشتن باکتری‌ها را از طریق پاره‌کردن دیواره سلولی آن‌ها دارند. روی که ضدباکتری است، برخلاف مس خالص، به طور انتخابی در حضور مس اکسید می‌شود و به کشتن سریع‌تر باکتری‌ها کمک می‌کند.

کلیفورد می‌گوید: استفاده از این پوشش، بروز عفونت‌های باکتریایی را در سطوحی که در مراکز بهداشتی زیاد لمس می‌شوند، مانند دستگیره‌های در و دکمه‌های آسانسور، کاهش می دهد؛ زیرا با استفاده از روش‌های متعدد، باکتری‌ها را می‌کُشد. این پوشش در مقایسه با سایر پوشش‌های موجود یا قطعاتی که کاملاً مسی هستند، شامل مس کمتری می‌شود و به همین دلیل ساخت آن نیز ارزان‌تر خواهد بود.

تیم پژوهشی دریافت که فقط یک ساعت طول می‌کشد که این ماده ۹۹.۷ درصد استافیلوکوکوس اورئوس، یک پاتوژن (عامل ایجاد بیماری) گرَم مثبت که معمولاً مسئول عفونت‌های بیمارستانی است، را بکشد در حالی که مس خالص این کار را در مدت دو ساعت انجام می‌دهد.

کلیفورد افزود: این پوشش سریع‌تر از مس خالص پاتوژن‌ها را از بین می‌برد ضمن اینکه کمک می‌کند مطمئن شویم آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر باقی می‌مانند. با استفاده از این فرمول جدید، قبل از ابتلای بیماران و نیاز آن‌ها به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، پاتوژن‌ها را از بین می‌بریم و افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی را کاهش می‌دهیم.

این تیم قصد دارد مواد را در برابر پاتوژن‌های دیگر مانند ویروس‌ها ارزیابی کند و امیدوار است در نهایت محصول خود را تجاری‌سازی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا