اسلایدسیاسی

جزییات حقوق و مزایای ۱۰۰ میلیون تومانی نمایندگان / معاونت اجرایی مجلس حقوق و مزایای نمایندگان را به مردم اعلام کند

جواد مرشدی: روز گذشته تصویر فیش یکی از نمایندگان مجلس یعنی مالک شریعتی که خود رئیس کمیته تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی در مجلس است، خبرساز شد و در واکنش به این ماجرا در توئیتی این توضیحات را داد: «دریافتی نمایندگانی که از مجلس حقوق می گیرند، بین ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان است. البته بنده حقوق هیات علمی می‌گیرم و مابه‌التفاوت را مجلس می‌دهد. اگر قرار بود یک بخشدار هم، هزینه اجاره دفتر، خودرو، چند کارمند و سایر هزینه‌های کارش را نقدا بگیرد، بسیار بیشتر از هزینه نمایندگی می‌شد. کاش نمایندگان هم امکانات ثابت داشتند اما فعلا مخارج اداری را به صورت نقدی از مجلس می‌گیرند و خودشان باید هزینه دفتر، حقوق کارمندان، هزینه های جاری تلفن و احیانا اجاره مسکن را بدهند.البته ابزار تفکیک نیاز فردفرد نمایندگان به هر مورد وجود ندارد لذا اگر نماینده‌ای اجاره مسکن نمی‌دهد، می‌تواند پولش را برای کارمند بیشتر یا اجاره دفتر وسایر وظایف نمایندگی هزینه کند.مبلغ ودیعه مسکن مذکور را طبق وعده اول مجلس، برای وام ضروری مراجعان در بانک رسالت گذاشته‌ام. طبعا نماینده مجاز به استفاده شخصی نیست، اما بررسی آن تقواسنج می‌خواهد.»

عدد نجومی این فیش و توئیت صاحب آن مبنی بر اینکه چرا از ۲۸۶ فیش مشابه «هزینه نمایندگی»، نیروی اجرایی مجلس فقط این یکی را درز داده اند «سیمای وطن» را بر آن داشت تا پیگیر تطابق فیش حقوقی سایر نمایندگان با این فیش بشود. علیرغم اینکه خیلی از نمایندگان از پاسخگویی به این موضوع سر باز زدند اما غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد شفاف و صریح و توام با شجاعت به سوالات «سیمای وطن» پاسخ داد.

آقای مالک شریعتی بعد از انتشار فیش حقوقی شان توئیتی نوشتند ۲۸۶ نماینده دیگرهم چنین دریافتی دارند و نمی دانم چرا فقط فیش حقوقی من درز پبدا کرده است.آیا بقیه نمایندگان و از جمله شخص شما دارای چنین فیش حقوقی هستید؟

من تصویر فیش حقوقی ایشان را دیدم و حتما ملاحظه فرموده اید که در داخل آن معوقات نیز لحاظ شده است فلذا فیش به آن رقم نیست.اما در مورد اینکه به درز شدن آن اعتراض کرده اند بایدگفت اصولا نباید نماینده چیزی برای درز کردن داشته باشد و وقتی مجلس هم شعار شفافیت را می دهد اصولا باید نمایندگان هم شفاف باشند و اگر چیزی قابل دفاع است باید از آن دفاع کنیم و اگر قابل دفاع نیست باید آن را کنار بگذاریم.

البته این معوقات که شما به آن اشاره داشتید حدود ۱۸ میلیون تومان است .

بله در مجموع از رقم فیش این ۱۸ میلیون هم کم شود باز هم مجموع دریافتی زیاد است.ما یک حقوق داریم که تکلیفش مشخص است و براساس نظام هماهنگ و رده های شغلی و تعاریفی که در خدمات کشوری برای سطح نماینده است پرداخت می شود و در سامانه مربوطه بارگذاری می شود.ضمن اینکه برخی نمایندگان که از دستگاه های دیگر و یا عضو هیات علمی هستند گاه از مبدا خودشان حقوق می گیرند و نمی آیند از مجلس حقوق بگیرند ،چرا که حقوق شان در آنجا بالاتر است.

در این فیش پرداختی های دیگری نظیر هزینه دفتر،مسکن،تلفن،همراه وایاب و ذهاب دیده می شود ،آیااین هزینه ها در مورد همه نمایندگان صدق می کند است؟

اگر به سوابق برگردیم و چهار پنج مجلس قبل را بررسی کنیم می بینیم در آنزمان در اطراف مجلس خانه های سازمانی وجود داشت و مسکن را مجلس برای نمایندگان تامین می‌کرد که بعدا آنها در طرح توسعه بهارستان تخریب شدند. در بحث دفاتر نیز ما قانونی را داریم که در حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی تحت عنوان خانه ملت قرار است مکان هایی را بعنوان دفاتر نمایندگان درست کند که هر کسی از حوزه نماینده بود، از دفتر بعنوان یک جای ثابت استفاده کند که این تقریبا بجز یکی دو مورد محقق نشده است. در مورد نیروهای همراه نیز در چهار پنج دوره قبل این نیروها معرفی می شدند و مجلس آنها را تامین می کرد و از مجلس حقوق می گرفتند و وقتی دوره نماینده تمام می‌شد و رای نمی آورد و می رفت، اینها گردن مجلس می افتادند و مجلس باید اینها را استخدام می کرد و به تدریج این نیروها ازدویست سیصد نفر به بالای هزار نفر رسیدند. در چند دوره اخیر به این نتیجه رسیدند کاری را در پیش بگیرند تا این روند ادامه نیابد و هر دوره بخاطر نمایندگان دویست سیصد نفر به نیروهای مجلس اضافه نشود . بر این اساس به این نتیجه رسیدند هزینه این نیروها را به نماینده بدهند و مجلس طرف حساب نشود و خود نماینده موضوع را برای دفاتر مدیریت کند. موضوع دفاتر هم متفاوت است، در حوزه انتخابیه از یک دفتر داریم تا پنج دفتر و این بستگی به شهرستان هایی که در حوزه انتخابیه وجود دارد، هزینه آن متفاوت است. این هزینه ها را تا چند دوره قبل از بودجه دولتی انجام می دادند ولی الان اینها را به نمایندگان واگذار کرده اند و نماینده باید مدیریت کند.در مجموع نباید بگوییم این هزینه به شخص نماینده اختصاص دارد بلکه نماینده باید این پول را با مدیریت خود برای امور ذکر شده هزینه کند. از طرفی این روش برای مجلس و بودجه عمومی کشور مقرون به صرفه است و مطمئن باشید اغلب نمایندگان در این هزینه ها کم هم می آورند، نمی توانیم بگوییم چیز اضافه ای از آن در می آید.

جزییات حقوق و مزایای ۱۰۰ میلیون تومانی نمایندگان / معاونت اجرایی مجلس حقوق و مزایای نمایندگان را به مردم اعلام کند

حقوق کسی که در دفتر نماینده در مجلس فعالیت می کند هم به حساب نماینده است؟

اگر از نفراتی است که خود نماینده تعیین کرده است بله باید خود نماینده حقوق وی را بدهد، ولی در مجلس برای هر سه چهار نماینده یک نفر کارمند است که کارهای اداری را انجام می دهد ، کارمند مجلس است و از مجلس حقوق می گیرد.

در فیش آقای شریعتی صرف نظر از معوقات هزینه همراه ۳۲.۴۰۰.۰۰۰ تومان منظور شده آیا هزینه همراه شما هم این مقدار است؟

نه برای من این رقم نیست و این را باید از خودشان بپرسید،اینکه این اعداد صحت دارد یا خیر را باید از خودشان بپرسید.

یعنی بیشتر است یا کمتر؟

خیلی کمتر است

در این فیش هزینه مسکن ۲۳.۹۰۰.۰۰۰ تومان محاسبه شده ،با توجه به اینکه شما نماینده شهرستان هستید هزینه مشکن شما نیز این عدد است؟

بله هزینه مسکن برابر است، منتهی این اعلامی است و آنهایی که مسکن ندارند اعلام می کنند و این هزینه را دریافت می کنند.این نکته را نیز بگویم که بعداز تخریب آن مسکن هایی که قبلا گفتم الان حدود ۸۰ واحد آن آماده شده و سال گذشته برای تعدادی از نمایندگان تعبیه شده و طبیعتا چون این نماینده ها مسکن رایگان در اختیار دارند این هزینه را دریافت نمی کنند.

هزینه دفتر ایشان بدون معوقه ۲۴.۱۰۰.۰۰۰ تومان است ،آیا شما با توجه به اینکه نماینده شهرستان هم هستید چنین عددی را دریافت می کنید؟

نه این اندازه نیست،عرض کردم بنظرم آن فیش درست نیست مگر اینکه یک استثنا باشد.البته حوزه تهران چون شهرستان زیاد دارد اگر در همه این شهرستان ها دفاتر بگیرند احتمالا مقدارش بیشتر خواهد شد.

هزینه ایاب و ذهاب ایشان ۴.۳۰۰.۰۰۰ هزار تومان مندرج شده ،با توجه به اینکه شما نماینده شهرستان هستید هزینه ایاب و ذهاب شما چقدر است؟

هزینه ایاب و ذهاب واقعا برای نمایندگان شهرستان اصلا این عدد کفایت نمی کند، شما حساب کنید با این قیمت بلیط نماینده شهرستان ماهی دو سه بار بخواهد به حوزه انتخابیه خود برود چقدر باید هزینه کند.

آیا شما هم حدود این عدد دریافت می کنید یا بیشر؟

همین حدود است

هزینه تلفن ۱.۶۰۰.۰۰۰ هزار تومان …

شما بهتر است این سوالات را از خود ایشان بپرسید شاید مقایسه اینچنینی خوب نباشد.ما نباید بگوییم نماینده انقدر حقوق دریافت می کند ،حقوق نماینده بر طیق قانون و نظام پرداخت همان است که اعلام می شود و همانطور که قبلا گفتم اینها هزینه های است که نماینده اینها را مدیریت می کند.اگر تصور می کنید تفاوت ها زیاد است می توانید از معاونت اجرایی مجلس جویا شوید و اطلاعات دقیق تری به دست آورید.

آیا برای شما در این سه سال پیش آمده رقمی نزدیک به این فیش دریافت کنید؟

نه هیچ وقت نشده

حقوق شما هم نزدیک ۲۴ میلیون تومان است

تقریبا بله چون یکسری کسورات هم دارد.ضمن اینکه در مجلس اضافه کار و ماموریت هم به نمایندگان تعلق نمی گیرد.مثلا در زمان بودجه که سه شیفت تا ده شب جلسه داریم با آن روزی که تا ظهر کار می شود تفاوتی ندارد.

در زمان اصلاح قانون انتخابات داستان شاسی بلند ها مطرح شد و اذهان را به سمت خود جلب کرد ،بنظر شما علت اینکه الان این فیش منتشر شده چه می تواند باشد وقصد انحراف اذهان از کدام ماجرا یا مصوبه است ؟مسائلی نظیر انتخابات تناسبی ،حجاب و یا…؟

من نگرانم ،همانطور که گفتید با موضوع خوردروها اصلاح قانون انتخابات را رقم زدند که بنظر من یک لطمه شدیدی به جمهوریت نظام و دموکراسی در کشور زدند و در این اثنا همه توجهات به سمت خودروی نمایندگان شد و به راحتی در سوی دیگر دریک روز ۳۰ مواد قانون انتخابات را تصویب کردند.من هم نگرانم آیا الان موضوع دیگری است ؟

انتخابات تناسبی ،حجاب؟

آره ،نمی دانم برای حجاب نقشه ای دارند و یا …نگرانم با طرح این موضوع فیش حقوقی توجهات را به آن جلب کنند و خدای ناکرده باز یک کار دیگری در حوزه قوانین برای کشور اتفاق بیفتد.باید از نمایندگان سوال و مطالبه شود که در کجای مسائل کشور و تحولات جامعه قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا