ورزشی

پیشرفت و توسعه یافتگی در تنیس ایران

جام حذفی تنیس موسوم به جشنواره‌ی تنیس ایران با رقابت ۱۲۹ تیم از سراسر کشور همچنین موفقیت های اخیر تبم های ملی تنیسبانوان و آقایان ، جلوه‌ی باشکوهی از توسعه یافتگی در ابعاد قهرمانی و همگانی تنیس ایران را به همراه داشته است.

فدراسیون تنیس هر چند که در ارزیابی‌های کمیته‌ی ملی المپیک با محوریت سنجش نتایج در بازی‌های آسیایی هانگژو در قالبفدراسیون‌های دور از انتظار قرار گرفت اما معیار قضاوت در خصوص این رشته را باید با زوایای مختلف بررسی کرد.

از تنیس با مشکات الزهرا صفی و سینا مقیمی در بازی های آسیایی انتظار معجزه نمی رفت چه بسا شکست هایی با تفاوت امتیازیزیاد باعث این ارزیابی شد و حتی پیگیری‌ی های مستمر فدراسیون نیز سهمیه‌ی اعزام را از یک به دو را افزایش داد اما در مجموع و بابرآیند برنامه‌های این فدراسیون که با نتیجه گیری همراه بوده حتی می‌توان این فدراسیون را یکی از مصادیق عینی و حقیقی پیشرفت دربین فدراسیون های ورزشی دانست.

در ارزیابی کمیته ملی المپیک با رویکرد نتیجه گیری در هانگژو خللی وارد نیست اما برای بررسی کلی تنیس ایران باید فرآیندهایقهرمانی و همگانی این رشته را در طی سال های اخیر  با دقت مورد ارزیابی قرار دارد و در این بین صعود تیم ملی تنیس بزرگسالان ازدسته چهار به مرحله‌ی حذفی دسته دوم دیویس کاپ آسیا_ اقیانوسیه همچنین صعود تیم ملی تنیس بانوان از دسته سوم بیلی جین کینگآسیا به دسته‌ی دوم ، برای سنجش توسعه و پیشرفت تنیس ایران ، باید کامل مورد توجه باشد .

رشد چشمگیر تنیس بازان ایران در رنکینگ ITF  و موفقیت های قابل توجه چند نفر از دختران تنیس باز و گذر از نسل صاحبنامان تنیسو فروغ چهره های جوان این رشته یکی دیگر از مصادیق پیشرفت این رشته‌ی ورزشی در سال های اخیر است.

افزایش میزبانی های رویدادهای بین المللی تنیس بویژه آنکه در قیاس با گذشته، مسابقات معتبری  با درجه‌ی کیفیت بالاتر نیز در نقاطمختلف ایران برگزار شده، نشانی دیگر از توسعه یافتگی تنیس ایران است.

در ابعاد همگانی افزایش جامعه‌ی مخاطبان این رشته با استناد به آمار بیمه‌ی شدگان ورزشی، قابل توجه به نظر می رسد از طرفیحضور پرشور و استقبال قابل توجه از رویدادهایی چون جام حذفی تنیس موسوم به جشنواره‌ی تنیس کشور که با رقابت ۱۲۹ تیم آغازشد، میزان گسترش تنیس را به منصه‌ی ظهور رسانده است.

سقوط تنیس ایران به دسته چهار دیویس کاپ و نزول بانوان به دسته سوم، و سپس صعود قابل تحسین آنها در یک سال اخیر به دستههای بالاتر و همچنین درخشش برخی از تنیس بازان در رویدادهای بین المللی، جام حذفی تنیس را هم پررونق تر از همیشه  برایجامعه‌ی تنیس به ارمغان آورده و نمادهای حقیقی از پیشرفت و توسعه را به تصویر کشیده است.

با این اوصاف، تنیس ورزشی است که باید با خودش مقایسه شود و شاخص های رشد در ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار داد تا بهخوبی پیشرفت را احساس کنیم.

فدراسیون تنیس نمادی از یک فدراسیون در مسیر توسعه و پیشرفت بوده و شاخص های توسعه‌ای فراوانی داشته و این در شرایطیاست که این مهم نقی مشکلات این رشته هم نیست.

تلاش فدراسیون برای در اختیار گرفتن یک مجموعه‌ی اختصاصی برای تحقق مطالبات جامعه‌ی تنیس قابل توجه بود و به تازگی هم رخداده و مجموعه‌ی تنیس استقلال به حق در اختیار فدراسیون قرار گرفت اما فدراسیون برای اینکه تنیس ایران را در نقاط مختلف دردسترس بیشتر مردم بگذارد، باز هم می تواند، نقش آفرینی موثرتری داشته باشد و چه بسا موفقیت های بهتری هم به ارمغان آید.

با این اوصاف پیشرفت و توسعه یافتگی تنیس پایان کار فدراسیون نیست و میزان موفقیت های این رشته در سال آینده با سطح توقعاتبیشتر، سنجیده خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا