اسلایدسیاسی

استیضاح را امضاء نکردم چون کارآمدی برایم مهم است

جواد مرشدی: کمتر از یک هفته از کلید خوردن استیضاح وزیر کشور می‌گذرد، استیضاحی که در ابتدا منتقدان وزیر آن را دارای ۲۰۰ امضاء و سپس حدود ۱۰۰ امضاء برشمردند اما آخرین آمارها گویای دارا بودن ۸۰ امضا بیش نیست. اگرچه تعداد امضاها برای طرح استیضاح مهم نیست و طبق قانون نمایندگان می توانند با ۱۰ امضاء نیز استیضاح را کلید بزنند اما این اتفاق نظر بین این تعداد نماینده گواه تلاشی مُصرانه و استمرار درنظر امضا کنندگان است. از سوی دیگر برخی نمایندگان نیز وزیر کشور را کارآمد قلمداد می کنند و از ورود به این طرح امتناع کرده اند، از جمله لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع که دراستیضاح وزیر صمت نقش بسزایی داشت. همه این‌ها در حالی است که در راستای همان یکدست سازی کماکان هیات رئیسه مجلس تعلل در اعلام وصول استیضاح را در دستور کار دارد. گفت و گوی «سیمای وطن» با وی را در باره استیضاح وزیر کشور بخوانید:

آیا شما طرح استیضاح وزیر کشور را امضا کرده اید؟

خیر من امضا نکرده ام

شما همواره یک پای استیضاح ها هستید، چرا در این مورد ورود پیدا نکردید؟

بخاطر کارآمدی ها، من دراستیضاح ها کارآمدی را مد نظر دارم ،اگر وزیر ناکارآمد باشد امضا می کنم ولی اگر کارآمد باشد امضاء نمی کنم.

برخی معتقدند نمایندگان مجلس در خیلی از موارد دیگر موضع گیری نکرده اند، ولی در این مورد چون به ضرر خودشان بوده و منافع شان به خطر افتاده این چنین موضع گیری کرده اند. نظر تان در این مورد چیست؟

استیضاح جلسه محاکمه ودادگاه نیست .استیضاح توضیح خواستن از وزیر است و وزیر باید به نمایندگان در مورد سوالات شان توضیح دهد,به عبارتی فی نفسه کار راحتی باید باشد و نباید استیضاح را سخت ببینم.قانون این موضوع را راحت گرفته و می گوید اگر ۱۰ نماینده با هم در این موضوع اتفاق نظر داشتند می توانند یک وزیر را استیضاح کنند. اما ما آنقدر موارد سیاسی در مورد استیضاح لحاظ می کنیم که فکر می کنیم جلسه محاکمه است یا مثلا تسویه حساب های سیاسی باید در آن انجام شود؛ باید از این موضوعات عبور بکنیم،ما کشوری دموکرات هستیم وجمهوری براساس رای مردم است، نماینده مجلس هم نماینده مردم است و اگر نماینده مردم نتواند از وزیر سوال کند که نمی شود، مردم که به وزیر دسترسی ندارند .به نظر من خیلی نباید این مسائل را پیچیده و سیاسی بکنیم. همانطور که گفته شد وقتی ۱۰ نماینده تصمیم می گیرند وزیر بیاید در مورد موضوعی توضیح دهد استیضاح صورت می گیرد ولی وقتی کاررا پیچیده می کنیم آنوقت کار نظارتی مجلس دچار مشکل می شود.

شما از ۱۰ نماینده گفتید ولی الآن حدود ۱۰۰ نماینده این استیضاح را امضاءکرده اند واین اتفاق نظر حاکی از مهم شدن مسئله است

عرض می کنم ،کار را سخت کرده ایم. من واقعا در بقیه استیضاح ها می بینم .به نظر من موضع گیری در مقابل استیضاح اصلا کار خوبی نیست ،استیضاح فرصتی بسیار مغتنمی است که نمایندگان مردم از طرف مردم سوال می کنند و وزیر مربوطه هم باید توضیح دهد.اگر وزیر از عمکرد خود مطمئن است که چه بهتر می آید در مجلس و از تریبون مجلس استفاده می‌کند و توضیح می دهد و همه مردم هم می بینند. اگر کارش هم ضعیف بود که کار نماینده سوال و جواب کردن است و پیگیری مطالبات مردم. در مجموع نباید به استیضاح نگاه سختگیرانه داشته باشیم.

استیضاح را امضاء نکردم چون کارآمدی برایم مهم است

جالب اینکه این استیضاح هم مانند استیضاح های قبل مجلس یازدهم در راستای یک دست بودن هنوز اعلام وصول نشده است.

ممکن است که هنوز ارسال نشده باشد، باید از نمایندگان امضا کننده سوال کنیم که آیا این طرح را ارسال کرده اند یا خیر و اگر ارسال نکرده اند که نمی توان از هیات رئیسه ایراد گرفت. به‌نظر من هنوز ارسال نشده است و بنده تا ساعت ۱۰ صبح در جریان بودم که این استیضاح به هیات رئیسه نرسیده است.

ولی در آخرین تذکر امروز مجلس آقای رجب رحمانی از هیات رئیسه خواسته اند که این استیضاح را اعلام وصول کنند.

ممکن است آخر وقت ارسال کرده باشند ولی من تا ۱۰ صبح اطلاع داشتم که ارسال نشده است.

فکر می کنید از طرف آقای وحیدی لابی گری هم در مجلس آغاز شده است؟

نه من چیز مشکوکی ندیدم.

بیشتر بخوانید:

216۲۱۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا