اسلایدسیاسی

دولت مخالف طرح مجلس در برگزاری تجمعات اعتراضی/ آصفری:مجوز محور بودن تجمعات خلاف قانون اساسی است

جواد مرشدی: بعد از فروکش کردن اعتراضات در سال 1401، بر اساس جمع‌بندی‌های سیاسی – امنیتی، دولت تصمیم به ارائه لایحه تجمعات قانونی گرفت. بنا شد با تصویب مجلس، استانداران به تناسب هر شهر، محل‌هایی را برای اعتراضات معین کنند. ناگفته نماند که این طرح به قبل از اعتراضات بر می‌گردد، و آن‌ها پیش از آغاز اعتراضات دنبال تصویب و ابلاغ این طرح بوده‌اند. به‌هر حال این طرح حالا به مجلس رسیده و به گفته رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس طرح را در کمیسیون نگه داشته‌اند تا لایحه دولت برسد، وی معتقد است تقریبا در طرح، اختلافی با لایحه دولت نداریم. اما دولتی‌ها می‌گویندهرچند تجمع صنفی نیاز به مجوز ندارد اما تجمعات سیاسی احتیاج به مجوز دارد. این درحالی است که در اغلب کشورهای توسعه یافته دنیا، معترصین سیاسی نیازی به چنین مجوزی ندارند. «سیمای وطن» در گفت‌وگو با محمد حسن آصفری نماینده مجلس و عضو کمیسیون داخلی و شوراها به این موضوع پرداخته است.

اخیرا به گفته رئیس کمیسیون داخلی کشور و شوراها دولت اعلام کرده برای تجمعات اعتراضی سیاسی باید احزاب و گروه ها مجوز بگیرند، شما در جریان این موضوع هستید؟

من در جریان کامل این گفته نیستم ولی طبق اصل 26 قانون اساسی دولت نمی‌تواند بگوید برای تجمعات باید مجوز بگیرید. مجلس روی این طرح، یک کار کارشناسی چندین ماهه‌ای را با حضور نماینده دولت انجام داده است و در آخر، دولت وقتی دید پیشنهادش اجرایی نمی‌شود، لایحه ای را داده است. این در حالی است نماینده دولت در تمام جلسات که در کمیسیون تشکیل می‌شد، شرکت داشته حتی نماینده حقوقی دولت در کمیته‌های حقوقی مجلس شرکت و پیشنهادهای داشته است.

پیشنهاد نماینده دولت چه بود؟

پیشنهاد و اصرار دولت بر این بود که تجمعات باید مجوز محور باشد ولی نظر مجلس این بود که استعلام محور باشد و نیازی به مجوز ندارد و فقط باید با اطلاع باشد. ما در این طرح که 20 ماده دارد گفته‌ایم دولت باید زیرساخت‌های این موضوع را فراهم کند و وزارت کشور باید سامانه‌ای ایجاد کند که تشکل‌ها، احزاب و اصناف و اقشار اگر خواستند تجمعی را برگزار کنند، 72 ساعت قبل به استماع فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و دولت برسانند و مسئولیت آن را آن حزب یا گروه و امنیت آن‌ را نیروی انتظامی برعهده بگیرد. به دولت گفته‌ایم دو تا اصل را باید در نظر داشته باشد؛ در تجمعات برپایه اصول مبانی اسلام و انقلاب باید اهانت نشود، در این صورت هیچ مانعی بر این تجمعات نیست، در این موارد کمیسیون نظر خود را داده نوبت آن است که در صحن علنی بیاید و تصویب شود.

شما به 72 ساعت اشاره داشتید، ولی من به‌خاطر دارم در لایحه دولت تاکید شده بود 5 تا 21 روز قبل باید اطلاع داده شود.

نه نه، ما گفتیم 72 ساعت قبل باید اطلاع دهند.

دولت مخالف طرح مجلس در برگزاری تجمعات اعتراضی/ آصفری:مجوز محور بودن تجمعات خلاف قانون اساسی است

دولت طرح مجلس را پذیرفته؟

ما گفنیم 72 ساعت قبل می توانند اطلاع رسانی کنند. البته آن 5 تا 21 روز مانعی ندارد، ولی ما گفتیم تا 72 ساعت.

این صرفا نطر کمیسیون است.

بله، دولت هم نظرش همین بوده، منتهی دولت نظرش روی مجوز است و ما نظرمان روی اطلاع محور بودن است.

چرا کمیسیون روی «مجوز محور» بودن تاکید می‌کند؟

زیرا مجور محور بودن خلاف قانون اساسی است، ولی استعلام محور بودن موافق قانون اساسی است.

دلیل دولت در سختگیرانه عمل کردن و مجوز محور عمل کردن چیست؟

از دولت بپرسید من نمی دانم.

چرا تصویب این داستان در مجلس آنقدر طولانی شده است؟

این طرخ به این تجمعات و اعتراضات برخورد کرد

دولت هم قبل از تجمعات لایحه را به مجلس داده بود؟

نه دولت بعد از تجمعات لایحه خود را ارائه کرد

پس مجلس از قبل چنین طرحی را داشت؟

بله قبل از تجمعات این طرح در کمیسیون مجلس در حال بررسی بود و در آخر کار که طرح مجلس نهایی شد، دولت دید زورش نمی رسد تا طرح را مجوز محور کند، لایحه آورد.

رئیس کمیسیون داخلی و شوراها گفته‌اند که لایحه دولت هنوز اعلام وصول نشده است؟

من این‌ها را نمی‌دانم ولی می‌دانم دولت لایحه را داده، حالا اعلام وصول شده یا نشده را نمی‌دانم.

به‌نظر شما اختلاف مجلس با دولت قابل حل است؟

نه اصلا، این موضوع مهم است چون ما اعتقاد به اطلاع محور داریم.

یعنی قابل حل نیست؟

بالاخره هر چه در مجلس تصویب شود همان خواهد بود، اگر مجوز محور تصویب شود مجوز محور خواهد بود و اگر اطلاع محور تصویب شود اطلاع محور خواهد بود.

فکر می‌کنید زور مجلس به پایداری بر حوزه اطلاع محوری خواهد رسید؟

به‌نظر من مجلس به اطلاع محور بودن رای خواهد داد.

در نهایت فکر می‌کنید در تهران کدام مناطق برای تجمعات پیشنهاد خواهد شد؟

ما به استانداری تهران واگذار کرده‌ایم، آن‌ها مسئولیت دارند چند نقطه را برای این کار در نظر بگیرند. مردم دوست دارند جلوی مجلس یا دولت باشد، جاهایی که مردم دنبال مطالبه‌گری هستند. نمی شود تجمعات را در بیابان‌های لم یزرع برگزار کرد،باید جایی باشد که صدای‌شان به گوش مسئولان برسد.

فکر می‌کنید این طرح چه زمانی به نتیجه برسد؟

به‌نظرم در این مجلس بتوانیم جواب بگیریم.

بیشتر بخوانید:

216212

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا