اسلایدسیاسی

تاکتیک های جدید گرم کردن فضای انتخابات/ کارناوال های مناسبتی، «تنور انتخابات» را داغ خواهد کرد؟

گروه سیاسی: در شرایطی که هفت ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده، افزایش امید در اقشار مختلف جامعه برای حضور در انتخابات مجلس به دستور کار میزها و اتاق های فکر انتخابات تبدیل شده است. از تلاش نمایندگان مجلس برای مقابله با هر نوع مانع انعکاس اقدامات آنها که در جریان استیضاح وزیر کشور و برکناری معاون سیاسی او رخ داد تا خط و نشان نخبگان احزاب سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب که نمونه آن در دیالوگ های رد و بدل شده بین سعید حجاریان و محمدرضا باهنر، دیده شد.

کارناوال های مناسبتی، مقدمه شور انتخابات مجلس خواهد بود؟

در چنین شرایطی، اما مردم به عنوان کنشگر اصلی انتخابات پیش رو از دیدگاه متفاوتی نسبت به نخبگان برخوردارند و این موضوع برخی تحلیل گران را به این نقطه تحلیلی رهنمون کرده که نیاز است تا تقویت شادی و امید در مردم را به صورت هدفمند و سیستماتیک دنبال کنند. چه آنکه برنامه های شادی و کارناوال های مذهبی در سنوات گذشته نیز در اعیاد نیمه شعبان و غدیر برگزار می شد اما حمایت نهادهای حاکمیتی و دولتی از این مراسم و تقسیم وظایف هدفمند برای برگزاری کارناوال در خیابان های مشخص در شهرها، ابتکارعملی است که در دو جشن عید غدیر، میلاد پیامبر و نیمه شعبان، شاهد آن بودیم.

حضور پر شمار موکب ها در فاصله میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) در تهران و ایجاد فضایی اختصاصی برای برگزاری این جشن، حکایت از برنامه ریزی هدفمند برای حضور کارناوال های شادی به مناسبت این عید مذهبی شیعیان دارد. از سوی دیگر نتیجه یک نظرسنجی که به صورت مراجعه مستقیم به افراد در تهران انجام شده، نتایج جالب توجهی را نشان می دهد.

تاکتیک های جدید گرم کردن فضای انتخابات/ کارناوال های مذهبی،«تنور انتخابات» را داغ خواهد کرد؟

آیا مردم به انتخابات فکر می کنند؟

این نظرسنجی روز ۲۱ خرداد در ۳۲ نقطه پر تردد شهر تهران از ۳۶۵ نفر افراد بالای ۱۸سال انجام شده و سوالات متعددی از جمله در باره انتخابات از افراد پرسیده شده است.بر اساس این نظرسنجی ۵۸ درصد از پاسخگویان نمی‌دانند پایان امسال چه انتخاباتی برگزار خواهد شد و تنها ۴۲ درصد نسبت به این موضوع آگاهی دارند.

۱۶ درصد از افراد مورد پرسش قرار گرفته، آخرین اخباری که شنیده‌اند، اغلب شایعاتی چون ازدواج محمدرضا گلزار یا اخبار فضای مجازی مثل گرانی بنزین بوده‌است. ۱۱ درصد اخبار مربوط به تورم، ۱۰ درصد نیز ریزش دلار و کاهش قیمت‌هایی چون خودرو و طلا را شنیده و اخبار برجام و حوادث به ترتیب به گوش ۹ و ۶ درصد نمونه‌های آماری این نظرسنجی رسیده‌است. اخبار مربوط به دولت رئیسی و موشک فتاح نیز تنها ۵ درصد دیده و شنیده شده و در پایین‌ترین جایگاه قرار دارد.

از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی در مورد منابع خبری که دنبال می‌کنند هم پرسیده شده‌است. ۲۹ درصد از پاسخگویان «صدا و سیما»، ۲۵ درصد« فضای مجازی اپوزیسیون» و ۱۴ درصد از پاسخگویان «مردم و دوستان» را به عنوان منبع آخرین خبر مهمی که شنیده یا دیده‌اند، معرفی کردند.

در ادامه این پیمایش از شرکت‌کنندگان در مورد منبع پیگیری اخبار مجلس و میزان اعتمادشان به منابع خبری پرسیده شده‌است. طبعا کسانی که از انتخابات مطلع بوده‌اند به این سوال پاسخ داده‌اند اما درصد آنها نسبت به کل شرکت‌کنندگان در این پیمایش نیز سنجیده شده‌است.در این بخش مشخص شده که ۴۸.۱ درصد از کسانی که از برگزاری انتخابات مطلع هستند، به میزان «اصلا و خیلی کم» اخبار این حوزه را پیگیری می‌کنند.

همچنین ۲۶ درصد کم و ۲۴ درصد زیاد و خیلی زیاد پیگیر این اخبار هستند.از میان مطلعین ۵۲.۶ درصد اخبار را از صداوسیما، ۱۱.۷ درصد از «فضای مجازی» و ۵.۸ درصد از بی‌بی‌سی فارسی می‌بینند یا می‌خوانند. از این میان بیش از ۳۳ درصد به صداوسیما اعتماد دارند، ۲۰ درصد به اخبار فضای مجازی اپوزیسیون و ۴۲ درصد به فضای مجازی داخلی باور دارند.بنا بر این نظرسنجی به طور کلی ۱۶.۵ درصد از کل جامعه آماری به مقدار «زیاد و خیلی زیاد» اخبار انتخابات را رصد می‌کنند و تنها ۲۲ درصد از جامعه آماری برای کسب خبر به صداوسیما رجوع می‌کنند.

تاکتیک های جدید گرم کردن فضای انتخابات/ کارناوال های مذهبی،«تنور انتخابات» را داغ خواهد کرد؟
میثم مطیعی،رضا هلالی و مهدی رسولی چند روز قبل از انتخابات۱۴۰۰

مداحان در انتخابات۱۴۰۰ برای گرم کردن تنور انتخابات به میدان آمدند

سال۱۴۰۰، اولین جشن خیابانی در تهران به مناسبت ایام دهه کرامت با حضور ۳ تن از مداحان کشور عصر روز یکشنبه ۲۳ خردادماه در میدان راه‌آهن تهران برگزار شد.این برنامه در راستای پویش #دعوت_ حضور میثم مطیعی مداح معروف و رضا هلالی و مهدی رسولی برگزار شد.

میثم مطیعی در آن مراسم گفته بود: «هیأتی‌ها به میدان آمدند تا مردم را به حضور پای صندوق‌های رأی دعوت کنند.» مطیعی، یک هفته مانده به انتخاباتی که پیروز آن ابراهیم رئیسی بود به مردم توصیه کرد «این روزها به میان مردم بروید و اولاً گوش خوبی برای شنیدن حرف‌های آنان باشید و سپس آنان را به حضور دعوت کنید. بنا نیست برای مردم منبر برویم، ما هم که مسئول نیستیم فقط باید دعوت به حضور کنیم»

مهدی رسولی دیگر مداح کشورمان در سال۱۴۰۰ به مردم توصیه کرده بود «مهم نیست دوره قبل به چه کسی رأی دادیم اما همه اشتباه کردیم و کار را به دست نابلدان دادیم. این بار باید جبران کنیم و وضعیت موجود را عوض کنیم.»

با وجود آنکه غالب جامعه مداحان در سال۱۴۰۰ از ابراهیم رئیسی حمایت کردند اما یکسال بعد از انتخابات، متاثر از سوء مدیریت دولت سیزدهم در معیشت و اقتصاد کشور، جامعه مداحان انتقادات تندی را به دولت رئیسی مطرح کردند. میثم مطیعی که در غالب برنامه های زمان دولت روحانی، از او با زبان شعر انتقاد می کرد، به برنامه های رسمی در دولت رئیسی دعوت نشد و او انتقادات خود به دولت را از توئیتر که فیلتر شده بود، مطرح کرد. محمود کریمی نیز بعد از دوسال از مدیریت دولت رئیسی بر اقتصاد، انتقاداتی را در برنامه های هیات خود خطاب به دولت مطرح کرد.

در حالی که هفت ماه به انتخابات مجلس در اسفندماه مانده، فارغ از افراد پیروز در انتخابات، مشارکت مردم به مسئله ای اساسی برای حامیان دولت تبدیل شده است. انتقاد حامیان قبلی ابراهیم رئیسی به او آن هم بعد از دوسال از مدیریت مدیران او در حاکمیت یکدست، دولت سیزدهم را در معرض انتقاد خودی ها به عنوان عامل ناامیدسازی مردم از شرکت در انتخابات تبدیل کرده است. از این رو، برنامه ریزان در نهادهای دولتی و حاکمیتی، امیدوارند برنامه ریزی برای برگزاری شکوهمندتر کارناوال های مذهبی، امید و شادی را در مردم افزایش دهد. امیدی معطوف به افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس که کشور، هفت ماه با آن فاصله دارد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۳

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا