سیاسی

هدف؛ اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

رئیس دولت سیزدهم در بیست‌ودومین سفر استانی خود عازم آذربایجان شرقی شد. دیدار با اقشار مختلف مردم، ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا، نشست با جمعی از نخبگان، بازدید از برخی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و خدماتی، حضور در جلسه برگزاری شورای اداری استان و برگزاری نشست خبری از جمله برنامه‌های این سفر استانی یک‌روزه سید ابراهیم رئیسی بود. رئیس قوه مجریه هدف اصلی سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان کرد.

به گزارش سیمای وطن، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح پنج‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ با استقبال استاندار، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان استانی وارد فرودگاه تبریز شد.

تعدادی از وزرا و اعضای کابینه سیزدهم از جمله محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، احمد وحیدی وزیر کشور، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، سید محمد حسینی معاون امور مجلس ریاست جمهوری و سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی کردند.

رئیسی در بدو ورود به آذربایجان شرقی و در فرودگاه تبریز هدف اصلی هیأت دولت را از سفر به آذربایجان شرقی، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و گفت: ما قصد آغاز پروژه جدیدی را نداریم و کار جدی ما ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام است و خوشبختانه لیست بلندی از موضوعات و مسائل استان آماده شده که حتما در شورای اداری استان در خصوص این مسائل تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رییس جمهور  در اولین برنامه این سفر استانی با حضور در معدن و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان از روند استخراج و تولید این محصول معدنی بازدید کرد که همزمان با این بازدید در معدن و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان افزایش تولید کنسانتره مس سونگون کلید خورد. رئیسی در مسیر بازدید از این معدن به صورت هوایی از معدن طلای اندریان و معدن طلای شریف‌آباد هم بازدید کرد و در جریان روند فعالیت آن قرار گرفت.

پس از آن رئیسی با حضور در یادمان سه شهید مرزبان، که در شهریور ۱۳۲۰ با ایستادگی در مقابل تجاوز بیگانگان به خاک ایران به شهادت رسیدند، یاد آنان را گرامی داشت.  در این بازدید، مسئولان استانی و منطقه، مسائل و مشکلات این منطقه مرزی را بیان کردند و رئیس قوه مجریه هم دستور رفع موانع صادرات و گردشگری در این منطقه را صادر کرد. رئیسی همچنین در دیدار با فرماندهان و سربازان هنگ مرزی جلفا، ضمن تاکید با اهمیت مرزبانی از مرزهای ایران اسلامی، از مجاهدت آنان در نقاط صفر مرزی قدردانی کرد.

به عنوان برنامه بعدی رئیس دولت سیزدهم با حضور در کارخانه تولید خودروهای سبک و سنگین ارس خودرو دیزل شهرستان جلفا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات تولید در این منطقه قرار گرفت و ضمن گفت‌وگو با مدیران منطقه آزاد ارس، بی‌واسطه پای درد دل کارگران و کارکنان این واحد تولیدی نشست.

عصر پنج‌شنبه هم رئیسی با اقشار مختلف مردم آذربایجان‌ شرقی دیدار و در این دیدار اظهار کرد: ما از وضعیت سفره‌ مردم و فشار اقتصادی واردشده به مردم آگاهیم و حتی دقیقه‌ای نشده است که در فکر حل مشکلات معیشتی مردم نباشیم و مصمم هستیم با اتکا به قدرت لایزال الهی با قطع دستان مفسدان و رانت‌خواران از سفره‌ مردم، وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیم.

در این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی بیان کرد: حفظ و توجه به این ارزش و خدمت به مردم آذربایجان شرقی بسیار مهم است و امیدواریم این سفر که در دهه کرامت انجام شده است، منشا خیر و برکت برای استان باشد.

نشست با نخبگان آذربایجان شرقی دیگر برنامه رئیس قوه مجریه در این سفر استانی بود. رئیسی در این نشست تاکید کرد: دولت قومیت‌های مختلف در کشور را تهدید نمی‌داند بلکه این یک فرصت برای کشور است و باید از این فرصت استفاده کرد.

پیش از سخنان رئیس دولت سیزدهم در این نشست، شماری از نخبگان استان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. توجه به رفع مشکلات نخبگان، افزایش اختیارات مسئولین محلی، حمایت از صنایع مادر استان و پیگیری تحول در علوم انسانی از مهم‌ترین محورهای ارائه‌شده توسط نخبگان بود.

رئیس قوه مجریه شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی حاضر شد. رئیسی در این جلسه تنها راه نجات کشور از شرایط کنونی اقتصادی را تولید دانست و گفت: بر همین اساس رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است و باید در این راستا شرکت‌های بزرگ داخلی را روی کار آورد و با هموارکردن راه، زمینه‌های حضور این شرکت‌ها در اقتصاد را فراهم کنیم.

در این جلسه عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۹ سد با پیشرفت بالای ۸۵ درصد در استان که ۱۱ سال معطل مانده بودند، عنوان کرد: امروز اقدامات و تصمیمات خوبی اتخاذ شده و با بهره‌برداری از آنها، ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت می‌رود و برای ۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی می‌شود.

همچنین سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در این جلسه تاکید کرد: ارز ترجیحی تغییرات زیادی در قیمت کالاها ایجاد کرده است که آثار منفی حذف ارز ترجیحی و گرانی اقلام مختلف باید توسط دولتمردان در اسرع وقت رفع شود.

رئیس دولت سیزدهم به عنوان آخرین برنامه سفر استانی خود طبق معمول در یک نشست خبری با حضور رسانه‌های محلی شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اقدامات اعضای کابینه در سفر به آذربایجان شرقی

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، احمد وحیدی وزیر کشور، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، سید محمد حسینی معاون امور مجلس ریاست جمهوری و سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به عنوان نمایندگان دولت سیزدهم، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی و از طرح‌های عمرانی و بخش‌های مختلف استان آدربایجان شرقی بازدید کردند.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدو ورود به فرودگاه تبریز در گفت‌وگو با سیمای وطن، با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی آذربایجان‌شرقی در زمینه فرهنگ و هنر، گفت: بنیاد بین‌المللی آذربایجان فعال می‌شود.

اسماعیلی در جلسه شورای اداری شهرستان مراغه هم تصریح کرد: مسائل و مشکلات هرچقدر هم بزرگ باشد، داشته‌ها و اراده ملت بسیار فراتر از آن است و منابع مادی و معنوی جغرافیای ایران همه را برای حل مشکلات امیدوارتر می‌کند.

در جریان این سفر، احمد وحیدی وزیر کشور از روستای گردشگری «دند» تبریز بازدید کرد و در جریان مشکلات این محل قرا گرفت. وحیدی در این بازدید اظهار کرد: این دهکده ظرفیت گردشگردی خوبی دارد و بهتر است برای بهره‌مندی بیشتر، دهکده سلامت نیز در اینجا تاسیس شود.

وزیر کشور در بازدید از محلات حاشیه‌نشین و آرامستان ستارخان تبریز هم تاکید کرد: رسیدگی فوری به مطالبات مردم حاشیه نشین ضروری بوده و باید در این زمینه بررسی و اقدام لازم به عمل بیاید.

وحیدی در حاشیه بازدید از خودروسازی اسنا در گفت‌وگو با سیمای وطن اظهار کرد: از تولیدکنندگان درخواست داریم تا عمق نفوذ تولید خود را بالا ببرند چراکه ۳۰ درصد تولید داخل کم بوده و مناسب کشور نیست.

همچنین وزیر کشور در جلسه مشترک با مدیران مدیریت شهری تبریز شرکت کرد و در این جلسه با بیان اینکه پیگیر تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مترو تبریز هستیم، گفت: فاینانس خط دو متروی تبریز را پیگیری می‌کنیم.

در جریان این سفر استانی موزه هنر مکتب تبریز با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد. ضرغامی در این مراسم بیان کرد: تبریز، شناسنامه و هویت ایران بوده و مایه وحدت و انسجام ملی ما است و آذربایجان شرقی و تبریز مظهر اتحاد ملی ما هستند؛ موزه هنر مکتب تبریز نیز یک خانه قدیمی بوده که از دوره‌ی قاجار برجای مانده است.

ضرغامی در بازدید از شهرستان آذرشهر هم با بیان اینکه عمده مسائل مردم در محلات با تصمیمات درست قابل حل است، گفت: متاسفانه روش اداری پوسیده که یادگار نظام طاغوت بوده است هم‌چنان در جامعه مانده است و تمامی اقدامات باید با اجازه مسئولین انجام شود.

از طرفی سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت در شهرستان شبستر حاضر شد. ساداتی‌نژاد در جریان این سفر اظهار کرد: در این سفر ۲۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی این استان در نظر گرفته شده است و این استان درصد بالایی از اعتبارات سفرهای استانی در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

ساداتی‌نژاد همچنین به صورت همزمان ۳۲ پروژه بخش کشاورزی در استان آذربایجان شرقی و یک واحد آماده بهره‌برداری پرورش گوسفند داشتی در شهرستان شبستر را افتتاح کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اداری شهرستان مرند هم با بیان این که برای تکمیل طرح نیمه‌تمام ارس، ۳۵۰ میلیارد تومان در این سفر در نظر گرفته شده است، گفت: این میزان اعتبار با توجه به مطالبات مردم منطقه و در راستای تکمیل طرح نیمه‌تمام استفاده و بهره‌برداری از رودخانه‌های مرزی مصوب شده است.

در جریان این سفر استانی با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پروژه تعریض جاده میانه-ترک با ۱۰ کیلومتر در فاز اول کلنگ‌زنی شد.

همچنین در این سفر علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در جریان این سفر از سد آیدوغموش و گرمی‌چای شهرستان میانه و شرکت پمپیران تبریز بازدید کرد. محرابیان در حاشیه بازدید از سد گرمی‌چای شهرستان میانه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آب شرب شهرستان میانه، از آبگیری سد گرمی‌چای تا پایان سال‌جاری خبر داد.

محرابیان در جلسه شورای اداری شهرستان میانه هم درباره سد آیدوغموش، گفت: یک سوم شبکه این سد تکمیل شده است و اکنون اعتبار این سد را شش برابر کردیم و امیدواریم ظرف سه سال به پایان برسد.

از سوی دیگر سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در جلسه شورای اداری شهرستان هریس با بیان اینکه حدود ۴ هزار سمن فعال در کشور داریم و حدود ۵۰۰ سمن دیگر نیز به زودی به این جمع اضافه می‌شوند، گفت: این تعداد سمن ظرفیت خوبی برای فعالیت‌های جوانان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی، فرهنگی، ایثار و شهادت و… است.

در این سفر سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشستی با مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی عنوان کرد: رشد اقتصادی در صورت ادامه تحریم‌ها هم محقق می‌شود.

سید محمد حسینی معاون امور مجلس ریاست جمهوری هم د این سفر از پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان کلیبر و هوراند بازدید و مشکلات آنان را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. حسینی در جلسه شورای اداری شهرستان هوراند گفت: دولت طرح بسیار مهم مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را به رغم اشراف به سختی‌های آن در دستور کار قرار داده است تا بتواند شرایط موجود را در راستای رفاه و آسایش مردم تغییر دهد.

همچنین حسینی به عنوان نماینده دولت در شهرستان کلیبر حاضر شد در شورای اداری این شهرستان گفت: دولت با برنامه‌ریزی، پشتکار و مجاهدت شبانه‌روزی به دنبال حل مشکلات و تغییر وضع موجود به نفع مردم است.

انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم در این سفر از نمایشگاه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در تبریز بازید کرد. خزعلی در این بازدید با بیان این‌که رئیس دولت سیزدهم تاکید ویژه برای تزریق اعتبارات به استان‌ها در حوزه اشتغال دارد، گفت: اگر امکان اشتغال‌زایی بیشتری در آذربایجان شرقی فراهم شود، اعتبار آن را تامین می‌کنیم و قول مساعد می‌دهیم تنها به ۲۰ میلیارد تومان اکتفا نکنیم.

خزعلی همچنین در نشست تخصصی با اقشار مختلف بانوان آذربایجان شرقی با بیان این‌که برای اولین بار است که دولت اعتبار و اهتمام ویژه برای رشد بانوان در نظر گرفته است، گفت: معاونت زنان قانون‌گذاری‌هایی که راهبردی باشد و منجر به عمل شود را بر عهده دارد.

در جریان این سفر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر به شهرستان بستان‌آباد در دیدار با ایثارگران و نخبگان این شهرستان استفاده از ظرفیت‌های مردمی را موجب رفع بسیاری از مشکلات کشور دانست. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این سفر از تالاب قوری‌گل نیز بازدید کرد و در جریان مشکلات این تالاب قرار گرفت و بر پیگیری و طرح موضوع در شورای اداری استان به منظور تخصیص اعتبار مورد نیاز بر حل مشکل هدر رفت و برداشت‌های غیر مجاز در مسیر تاکید کرد.

همچنین سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه شورای اداری شهرستان جلفا گفت: در ارتباط با بحث منطقه آزاد ارس موضوعات مهمی وجود دارد برخی موارد از طریق شورای تامین مرتفع و متوقف شده، سعی کرده‌ایم آسیبی به فعالان اقتصادی وارد نشود و سایر موارد هم در بودجه ۱۴۰۱ اصلاح شد. پیگیریم در قانون برنامه هفتم مناطق آزاد را به جایگاه اصلیشان برگردانیم.

گزارش تصویری این سفر را می‌توانید در این لینک ببینید.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا