اجتماعی

اختصاص حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات هنرستان‌ها

مجید عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه سیمای وطن در توسعه تجهیزات هنرستان‌ها اظهار کرد: نظام آموزشی کشور در هر دوره‌ای  به یک بخشی از آموزش توجه کرده، در سیاست اخیر وزارت آموزش و پرورش توجه به حوزه مهارت آموزی در کانون توجه قرار گرفته است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانات خود موضوع علم نافع را عنوان کرده است، علم نافع یعنی علمی که نفعی برساند و فایده‌ای داشته باشد. در گذشته بیشترین اقداماتی که در آموزش و پرورش انجام شد، تمرکز بر روی آموزش‌های نظری بود اما اکنون تمرکز بر حوزه آموزش‌های مهارتی و تجربی است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: براساس سیاست کنونی، تامین تجهیزات هنرستان‌ها در دستور کار قرار گرفته است، سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شد که خرید و توزیع تجهیزات هم صورت گرفت.

اختصاص حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات هنرستان‌ها

افزایش ۵ درصدی گرایش دانش‌آموزان به هنرستان‌ها

عبداللهی با بیان اینکه خرید تجهیزات هنرستانی‌ها به تناسب رشته‌ها و نیاز صورت گرفته است، عنوان کرد: نیازمندی‌های آموزشی اصول اساسی پایه برای خرید وسایل و تجهیزات بوده است.

وی یادآورشد: موضوع مورد توجه در حوزه هنرستان‌ها، گرانی این تجهیزات است، به دلیل تنوع رشته‌ای در هنرستان‌ها و گرانی تجهیزات سرعت فراگیر برای خرید تجهیزات وجود ندارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش سیاست این را دارد که به سمت مهارت آموزی پیش رود، ۴ تا ۵ درصد گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های هنرستانی‌ هم بیشتر شده است.

اختصاص حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات هنرستان‌ها

ساخت هنرستان‌های جوار صنعت

عبداللهی درباره راهکار آموزش و پرورش برای تامین تجهیزات با توجه به گرانی‌ این وسایل اظهار کرد: ساخت هنرستان‌های جوار صنعت به عنوان راهبرد اساسی وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: هنرستان‌ها باید در کنار صنایع مختلف ایجاد شوند و هنرآموز در یک تعامل مستقیم و مرتبط بحث‌های نظری را در هنرستان بیاموزد و در کنار آن از نزدیک در حوزه صنعت کار را انجام دهد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: هنرآموزان باید انجام کار تجربی، اجرایی و عملیاتی را به عهده گیرند، در این صورت بهتر می‌توانند معیشت و آینده شغلی را تامین کنند.

به گزارش سیمای وطن، براین اساس، توجه به هنرستان‌ها و مهارت آموزی و کارآفرینی برای دانش آموزان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همچنین در اسناد بالادستی به عنوان یک تکلیف همواره مورد تاکید قرار گرفته است. مطابق راهکار ۱-۶ سند تحول بنیادین، گسترش و تنوع دادن به هرم و مهارت‌های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه‌ریزی شده در همه دوره‌های تحصیلی و برای همه دانش‌آموزان اهمیت بسیاری دارد؛ در این راستا سند تحول بنیادین در هدف‌های عملیاتی فصل هفتم قید می‌کند که دانش‌آموز باید دارای حداقل یک مهارت مفید برای تامین معاش حلال  پس از فارغ التحصیلی باشد.

همچنین راهکار ۶-۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت‌آموزی برای همه دوره‌های تحصیلی به ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه را مورد توجه قرار می دهد؛ بنابراین آموزش با کیفیت و کارگاهی هنرستان‌ها مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

در واقع آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متناسب با نیازهای بازارکار و ارتقای توان کارآفرینی دانش‌آموزان  و در نهایت یادگیری بیشتر، نیازمند تجهیزات و شیوه‌هایی مناسب برای محقق شدن این اهداف است.

                                                                                 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا