اجتماعیورزشی

گذار سپاهان از روزگار ساکت

دکتر فرزاد بیگی – پیش تر و به بهانه های مختلف و متعدد از برخی باورهای تحمیل شده به باشگاه اصیل، فرهنگ مدار و پر افتخار سپاهان انتقاد کرده و بسیاری از کنش های مدیریتی حضرات تازه کنار رفته را دون شأن تاریخ و گذشته قابل احترام کلوب اصفهانی میدانستیم. حالا اما طراحی و انتشار پوستر عجیب و غریب و باور نکردنی باشگاه در باب رقابت های فوتبال زنان؛ پذیرفتن تحسین برانگیز این اشتباه غیر قابل قبول و تلاش برای تصحیح آن و البته همزمانی این فعل و انفعالات با تغییر در رأس هرم مدیریتی باشگاه متضمن نکاتی قابل تأمل بوده و امیدواری ها در باب یک دگردیسی عمیق، مبارک و به یادماندنی را زنده کرده است.

مع الاسف نشانه ها و گزاره های بسیاری وجود دارد که انتشار اتفاقی، سهوی و غیر عامدانه آن پوستر کذایی را منتفی کرده و این قبیل اقدامات سخیف و تفرقه افکنانه را در تداوم یک روند و یک دستور کار القایی و بفرموده قرار داده است. این نخستین بار نیست که پوسترهای باشگاه اصفهانی چالش برانگیز شده، اسباب حیرت ناظران و علاقه مندان فوتبال را فراهم آورده و بر دامنه شکاف ها و نقارهای خطرناک شده هواداری افزوده است. از جمله حذف ستاره از لوگوی پرسپولیسی ها و استفاده تحریک آمیز از تصویر ستاره های سابق رقیب، آنهم در آستانه نبرد همیشه حساس و پر التهاب با سرخابی های تهرانی جز آنکه بر آتش اختلافات دمیده و ریسک درگیری در ورزشگاه ها را افزایش داد چه پیامد دیگری در پی داشت؟

آشکارست که وقتی مدیرعامل باشگاه در توجیه ناکامی مجموعه پر هزینه تحت امرش با متهم کردن «سازمان‌ها، ادارات و وزارت‌خانه‌ها، مافیای رسانه‌ای و حتی حمایت‌های رنگارنگ رسانه‌های تصویری و حتی صداوسیما و برنامه‌ریزی‌ها و تغییر برنامه‌ها و ورزشگاه‌ها…» تقریبا کلیت نظام اداری و حکمرانی مملکت را در خدمت «تیمی خاص» معرفی میکند؛ ستاره جو گرفته تیم هم دچار دوگانگی و احساس تبعیض شده و سپاهان را نه تیمی از ایران که باشگاهی از اصفهان معرفی خواهد کرد. بدیهی است که وقتی بالاترین مقام اجرایی باشگاه در توصیف و تحسین نمایش فنی ستاره های سپاهان از عبارت «شوت های مرگ آفرین» استفاده میکند؛ ترجمان تصویری و گرافیکی این قبیل واژه هایی چنین پوستر غیر قابل دفاعی خواهد شد. تردیدی نیست که بنیان بسیاری از نابسامانی ها، نارنجک ها، دشنام ها، مصدومیت ها، نابیناشدنها، محرومیت ها و جریمه ها را می توان در همین اظهارات تحریک آمیزی جست که به لطف بازی با الفاظ رنگ حمایت از بازیکنان و دفاع از باشگاه را بخود گرفته اند.

گویا این دسته از کاربدستان باشگاه اصفهانی برخلاف هیاهوی بسیار و نمایش اعتماد به نفس فراوان؛ اعتقاد چندانی به عظمت ذاتی سپاهان نداشته و در پی پروژه بزرگ سازی غیر واقعی برندی بودند که بدون کسب پنج قهرمانی لیگ برتری اش هم از مهم ترین، اصیل ترین و قابل احترام ترین کلوب های فوتبال ایرانی بوده است. آدمهایی که هویت سپاهان را ذیل تقابل همیشگی ( اعم از واقعی و ساختگی) با سرخابی ها تعریف کرده و جز استفاده از طعنه و کنایه و تأیید و تکذیب هنر دیگری نداشتند. تبدیل این مجموعه ریشه دار به بنگاه بیانیه نویسان و شکایت کنندگان ستمی بزرگ و ظلمی غیر قابل انکار به ابهت و اصالت باشگاهی است که از مکتب شاهین کبیر برخاسته، با تکیه بر اخلاقیات تأسیس شده و روزگاری دراز به همین منوال گذرانده و برای رسیدن مجدد به قله های افتخار به لفاظی های اغراق آمیز و زیر سوال بردن موفقیت های دیگران نیازی ندارد. تبدیل پیام های تبریک قهرمانی به عرصه ای برای عقده گشایی های رنگی و صدور حکم درباره «پاکی» یا «ناپاکی» جام ها و افتخارات رقبا؛ سنت نامبارکی است که به هیچ وجه زیبنده میراث گرانبها و دیرپای محمود خان حریری و سایر پاکباخته های شاهینی و سپاهانی نیست. روا نبود که باشگاه کهنسال و پر طرفدار اصفهانی به سبب خاصه خرجی های تکرار شونده به عنوان «تافته جدا بافته» و باشگاه «نظر کرده» شناخته شده و همه موفقیت هایش به توانایی های مالی نسبت داده شود. مشکل اما در برخی شیوه های مدیریتی و برخی کنش های برخورنده و غیر حرفه ای دسته ای از نزدیکان و منتسبان باشگاه نهفته بود. دهن کجی به قوانین و ارائه توضیحات باور نکردنی و بعضا غیر منطقی در باب مبالغ رضایت نامه و یا قرارداد بازیکنان و هم چنین بزرگ نمایی افراطی برند، اهمیت و جایگاه هواداری باشگاه از جمله مواردیست که سبب زیر سوال رفتن توفیقات بزرگ سپاهان و فاصله گرفتن رو به تزاید این باشگاه از هواداران غیر اصفهانی فوتبال شده است.

در هرحال بروز تغییر در مدیریت باشگاه فولاد مبارکه سپاهان را به فال نیک گرفته و همزمانی آن با پذیرش متمدنانه و بی حرف و حدیث یک اشتباه و تصحیح به موقع و شایسته آن را نشانه ای بارز بر پایان یک دوران و آغاز عصری جدید در اداره کلوب پر افتخار نصف جهان تلقی میکنیم. شکی نیست که باشگاه ریشه دار، پر هوادار و برخوردار اصفهانی نه نیازی به فرافکنی و درگیری در جنگ های سخیف رسانه ای دارد و نه عظمتش را با تخطئه دیگران، بیانیه های نیش دار و توییت های کنایه آمیز به دست آورده است. سخت امیدواریم که در روزگار مدیریت جدید؛ باشگاه فولاد مبارکه سپاهان علاوه بر پیشرفت های قابل تحسین نرم افزاری و سخت افزاری، در عرصه پایبندی به اخلاقیات و اشاعه روح همگرایی و اتحاد ملی هم به جایگاه سابق خویش بازگشته و چنان که شایسته نام و تبار بزرگ این مجموعه کهنسال است به یکی از پرچمداران واقعی اشاعه فرهنگ اصیل پهلوانی و جوانمردی تبدیل شود.

منبع : روزنامه گل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا