اجتماعی

تدوین تفاهمنامه جدید منطقه‌ای برای مدیریت گرد و غبار

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه معاهدات دوجانبه از سال ۲۰۰۶ وجود داشته است ولی نمی‌توان به آن امیدوار بود، گفت:در معاهدات چند جانبه کشورها تعهد بیشتری نسبت به وظایف خود دارند.

به گزارش سیمای وطن، با توجه به خیزش گرد و خاک‌های شدید با منشا خارجی در ایران،علی سلاجقه و مسعود منصور در راس یک هیات فنی و کارشناسی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو و امور خارجه با هدف بررسی راهکارهای موثر و فوری در مهار ریزگردها روز (۷ خرداد) به عراق سفر کردند.

پرویز گرشاسبی در گفت و گو با سیمای وطن، با بیان اینکه به علت گرد و غبارهای زیادی که در فصل بهار با منشا خارجی رخ داد به دستور رئیس جمهوری و سرپرستی علی سلاجقه – رییس سازمان حفاظت محیط زیست- و همراهی مسعود منصور – رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری – و نمایندگانی از سازمان هواشناسی، وزارت نیرو و وزارت امور خارجه هیاتی به عراق و سوریه عزیمت کرده‌اند،اظهار کرد: این سفر با هدف ارائه راهکار و ایجاد تفاهم در غرب آسیا جهت برنامه ریزی برای کاهش ریزگردها انجام شده است. بدین منظور جمهوری اسلامی تفاهمنامه جدیدی را برای همکاری‌های منطقه‌ای تهیه و به کشورهای منطقه‌ای ارائه کرده است که ۲۴ تیرماه وزرای محیط زیست و خارجه در تهران اجلاس خواهند داشت. آشنایی وزرا با قطعنامه منطقه‌ای و پذیرش آن از اهداف این جلاس است.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی در پاسخ به این پرسش سیمای وطن که چه میزان امکان اجرایی معاهدات وجود دارد؟ اظهار کرد:عملیاتی شدن معاهدات به‌طور کامل به دو طرف بستگی دارد. معاهدات دوجانبه از سال ۲۰۰۶ وجود داشته است اما چندان نمی‌توان به آن‌ها امیدوار بود.

وی ادامه داد: اجرای معاهدات چند کشوری می تواند بهتر باشد و اصولا چند کشور تعهد بیشتری به وظایفشان دارند. به‌طور قطع تعهدات دوجانبه هم صورت گرفته است اما تعهدات چند جانبه می‌توانند موثرتر باشند.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه در مسئله پذیرش این موضوع که این کشورها منشا گرد و غبار هستند ابتدا مقاومت صورت می گیرد، گفت: برای پذیرش این موضوع باید از داده‌های جهانی و مدل‌هایی که گرد و غبار را پایش می‌کنند و میزان و منشا آن را تشخیص می‌دهند، استفاده کنیم. با این روش دیگر تصور نمی‌کنند که این موضوع منحصر به ایران است بلکه منشا خارجی دارد و مربوط به همه جهان است.

گرشاسبی در پایان تصریح کرد: در این مسیر مشکل موجود این است که علاوه بر دیدار با مقامات رده‌بالای کشورها، به کارشناسان نیز اطلاعات کافی داده شود چراکه برخی از آنان هنوز درباره موضوع گرد و غبار و تبعات آن توجیه نیستند. اگر توجیه کارشناسان انجام و نشست‌های آموزشی برگزار و کارگاه تشکیل شود،کارشناسان می‌توانند دولت‌های خود را متقاعد کنند که این کشورها منشا گرد و غبار هستند و با ارایه راهکارها در تصمیم گیری‌های دولت خود در این زمینه تاثیرات مثبت بگذارند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا