اسلایدورزشی

مودریچ و بلیزرها پس از سومی و دومی، به دنبال قهرمانی جهان

به گزارش صفحه تجارت، چیزی تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ باقی نمانده است. بیست‌ودومین دوره‌ بزرگترین رویداد فوتبالیِ جهان برای دومین بار قرار است در قاره‌ کهن و به میزبانی قطر برگزار شود.

کرواسی، نایب‌قهرمان دوره‌ی قبل در تلاش است تا بار دیگر با هدایت زلاتکو دالیچ به عنوانی درخور دست پیدا کند. فرم فعلی بلیزرها مناسب است و آنها موفق شدند به نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا نیز صعود کنند. حال باید دید رقابت این تیم با بلژیک، کانادا و مراکش به کجا خواهد انجامید.

طریقه‌ی صعود:

کرواسی برای صعود رقابت سخت و نفس‌گیری را با روسیه داشت و موفق شد نهایتا با ۲۳ امتیاز و یک امتیاز برتری نسبت به شاگردان چرچسوف، مجوز حضور در جام جهانی را کسب کند. اسلواکی، اسلوونی، قبرس و مالت دیگر حاضرین در این گروه بودند.

مودریچ و بلیزرها پس از سومی و دومی، به دنبال قهرمانی جهان

سابقه در جام جهانی:

کرواسی قرار است برای ششمین بار در جام جهانی حاضر باشد. آنها در اواسط دهه‌ی ۹۰ به صورت مستقل در مسابقات حاضر شدند و اولین حضورشان در سال ۱۹۹۸ بود. آنها از آن زمان تا به حال فقط در جام جهانی ۲۰۱۰ حاضر نبودند. نخستین و آخرین حضور این تیم شگفت‌انگیز بوده است. بلیزرها در سال ۱۹۹۸ با هدایت میروسلاو بلاژویچ رتبه‌ی سوم جهان را مال خود کردند و در سه دوره‌ی بعدی در همان مرحله‌ی گروهی از مسابقات کنار رفتند ولی سال ۲۰۱۸ در راه بود.

بهترین عملکرد:

تیم تحت هدایت زلاتکو دالیچ به سختی و از راه پلی‌آف مجوز حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ را به دست آورد. انتظار زیادی از این تیم نمی‌رفت اما کروات‌ها تصمیم خود را گرفته بودند. پیروزی ۲ بر صفر مقابل نیجریه، سه بر صفر مقابل آرژانتینِ قدرتمند و ۲ بر یک مقابل ایسلند باعث شد تا شطرنی‌پوشان با ۹ امتیاز کامل مجوز صعود به دور یک‌هشتم ‌نهایی را بگیرند.

آنها مقابل دانمارک قرار گرفتند و پس از تساوی یک بر یک در ۱۲۰ دقیقه، در ضربات پنالتی با حساب سه بر ۲ از سد شاگردان ایج هاریدی گذشتند و به جمع هشت تیم پایانی راه یافتند. روسیه‌ی میزبان حریف بعدی کرواسی بود. لوکا مودریچ و هم‌تیمی‌هایش در دیداری جذاب و پس از تساوی ۲ بر ۲ در ۱۲۰ دقیقه توانستند باز هم در ضیافت پنالتی‌ها به برتری برسند و راهی نیمه‌نهایی شوند.

مودریچ و بلیزرها پس از سومی و دومی، به دنبال قهرمانی جهان

پیکار با انگلیس برای تیم خسته‌ی دالیچ به نظر سخت می‌رسید، اما آنها یک مرتبه‌ی دیگر باعث شگفتی‌ شدند و با پیروزی ۲ بر یک در وقت‌های اضافه، به اولین فینال خود در تاریخ صعود کردند. باخت چهار بر ۲ مقابل فرانسه در بازی نهایی هم نتوانست مانع از شیرینی و بزرگی کاری باشد که بلیزرها انجام دادند. آنها یا در دور گروهی حذف می‌شوند و یا حداقل تا نیمه‌نهایی پیش می‌روند و نهایتا به فرانسه می‌بازند.

سرمربی:

زلاتکو دالیچ با سابقه‌ی هدایت تیم‌هایی در کرواسی، عربستان و امارات در سال ۲۰۱۷ سرمربی کرواسی شد. تیم ناامیدی را تحویل گرفت و موفق شد، آن را جهانی کند. آنها در جام جهانی نمایشی شگفت‌انگیزی داشتند و با ثبت یک تاریخ‌سازی بزرگ در رده‌ی دوم قرار گرفتند. شاگرد دالیچ کاری را انجام دادند که استادش میروسلاو بلاژویچ آغاز کرده بود. آنها بعد از حذف در مرحله‌ی یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ با تغییر چند بازیکن مواجه شدند و حالا می‌خواهند بار دیگر در جام جهانی بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند. آنها پس از تجربه‌ی سومی و دومی جهان احتمالا رویای قهرمانی را در سر می‌پرورانند.

مودریچ و بلیزرها پس از سومی و دومی، به دنبال قهرمانی جهان

سابقه‌ی تقابل با هم‌گروهی‌ها:

مراکش: یک بازی: یک مساوی

بلژیک: هشت بازی: سه برد، ۲ مساوی و سه باخت

کانادا: بازی نداشته

ستاره:

با وجود حضور بازیکنان باکیفیت قابل توجه در لیست تیم ملی کرواسی، بازهم لوکا مودریچ ۳۷ ساله را باید به عنوان ستاره اصلی بلیزرها انتخاب کنیم. بهترین بازیکن جام جهانی ۲۰۱۸ در ۳۷ سالگی و احتمالا در آخرین جام جهانی‌اش می‌خواهد بار دیگر رهبر تیمی باشد که نترس است و برای بهترین عنوان می‌جنگد.

مودریچ و بلیزرها پس از سومی و دومی، به دنبال قهرمانی جهان

برنامه‌ی بازی‌ها:

چهارشنبه ۲ آذر: مراکش- کرواسی ساعت ۱۳:۳۰

یکشنبه ۶ آذر: کرواسی- کانادا ساعت ۱۹:۳۰

پنجشنبه ۱۰ آذر: کرواسی- بلژیک ساعت ۱۸:۳۰

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا