ورزشی

تخم‌مرغ‌های تیم‌ملی و سبدی که گم شد!

تیم ملی فوتبال ایران که در سودای انجام چهار بازی دوستانه در پنجره فیفا دی خرداد ماه بود، در نهایت با انجام یک بازی دوستانه با الجزایر به اردوی خود خاتمه خواهد داد.

به گزارش صفحه تجارت، مهمترین پنجره بازی‌های ملی برای ایران با انجام تنها یک بازی به پایان خواهد رسید تا شاگردان اسکوچیچ ضعیف‌ترین آماده‌سازی ادوار گذشته را به نام خود به ثبت برسانند!

در سالی که جام جهانی در زمستان برگزار می‌شود و مسابقات انتخابی جام جهانی به علت شیوع کرونا به تعویق افتاد، تیم‌های ملی بعد از انجام قرعه‌کشی این رویداد بزرگ، تنها دو پنجره برای انجام بازی‌های تدارکاتی خود فرصت داشتند که اولی در خرداد بود که تیم ها فرصت انجام چهار بازی را داشتند. دومین پنجره بازی‌های ملی از ۲۸ شهریور تا ۵ مهر برگزار می‌شود که در بهترین حالت تیم‌ها می‌توانند فقط دو بازی برگزار کنند و سپس مجالی برای تیم‌ها نخواهد بود و در اواخر آبان و با تعطیلی مسابقات باشگاهی یک هفته قبل از جام جهانی، همه تیم‌ها خودشان را به قطر می‌رسانند.

پس با این حساب، تیم  ملی می‌توانست متمرکزترین و بهترین اردوی خود را در خرداد برگزار کند که ماجرای این اردو، روز به روز عجیب‌تر شد. از نخستین روزهای مشخص شدن رقیب ایران در جام جهانی، فدراسیون فوتبال مذاکرات موازی را با کشورهای مختلف برای انجام بازی دوستانه پیش می‌برد تا در نهایت به گزینه‌های مدنظر خود دست یابد. کانادا، نیوزیلند، آلبانی، هندوراس، کاستاریکا، سنگال و برخی کشورهای مختلف جزو گزینه‌های فدراسیون فوتبال فوتبال ایران برای رایزنی بود.

تخم‌مرغ‌های تیم ملی در سبد کانادا

از میان تمام گزینه‌های در دسترس فدراسیون فوتبال، کانادا با اقبال بیشتری از سوی کادر فنی ایران همراه بود و در نهایت تصمیم بر این شد که ایران به جای اردو در قطر و دیدار با کشورهایی مانند نیوزیلند، آلبانی یا کشورهای نه چندان قدرتمند منطقه مانند عمان و کشورهای آفریقایی که شباهتی به رقبای ایران نداشتند، خود را به آمریکای شمالی و دیدار با کشورهای این منطقه برساند.

پس تیم ملی تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد کانادا قرارداد و روی دیدار با این تیم و دو، سه کشور دیگر در شمالی‌ترین کشور این قاره تمرکز کرد. کارها در ابتدا خوب پیش می‌رفت اما کارشکنی‌ها و لابی‌های ضد ایرانی در کانادا، منجر به خراب شدن نقشه‌های ایران شد.

بن بست در کانادا

دولت‌مردان کانادایی که از روز نخست مخالف بازی بودند، در ابتدا راه انجام بازی دوم و سوم را به روی ایران بستند و هیچ ورزشگاهی را در شهرهای خود در اختیار ایران قرار ندادند تا مذاکرات ایران با اکوادور، هندوراس، کاستاریکا و دیگر کشورهای این منطقه به بن بست بخورد.

سپس کانادا در اقدامی غیر حرفه‌ای و غیر ورزشی، بازی با ایران را به دلایلی که آن را “ژئوپولتیکی” خوانده بود لغو کرد تا در آستانه اخذ ویزای این کشور، اردوی تیم ملی هم لغو شود و تیم ملی که ابتدا تمام گزینه‌های در دسترس را به خاطر برگزاری اردو در کانادا کنار گذاشته بود، در شرایط ناگواری قرار گیرد.

تخم‌مرغ‌های تیم‌ملی و سبدی که گم شد!

سفر به قطر با امیدهای واهی

با اتفاقاتی که در کانادا رخ داد، تیم ملی مانده بود و سبد خالی در قطر که اکنون کشوری برای برگزاری بازی در دسترس نبود. تیم ملی بدون اینکه بازی دوستانه‌ای را از قبل هماهنگ کرده باشد راهی قطر شد. در همین روزها بود که خبر بازی دوستانه با اروگوئه از راه رسید.

اروگوئه می‌توانست قوی‌ترین رقیب تدارکاتی تیم ملی طی چند دهه گذشته باشد اما مشکل بزرگ، برگزاری بازی با این کشور در آمریکای جنوبی و پایتخت اروگوئه بود که ایران باید مسافتی ۳۰ ساعته را طی می‌کرد.

مخالفت اسکوچیچ با سفر به اروگوئه

با جمع‌بندی‌های اسکوچیچ، تصمیم بر این شد که بازی با اروگوئه با وجود تمایل دو طرف لغو شود چرا که سرمربی تیم ملی نمی‌خواست تیمش برای انجام یک بازی، حدود ۶۰ ساعت را در مسیر رفت و برگشت بماند و خستگی مضاعف با احتمال مصدومیت‌هایی برای ملی‌پوشان ایران همراه شود؛ به خصوص که اکنون برخی پیشنهادهای خوب در قطر مطرح شده بود.

تمرکز روی کشورهای آفریقایی

الجزایر، کامرون، کنگو، آفریقای جنوبی و چند کشور آفریقایی دیگر تیم‌هایی بودند که ایران مذاکراتی با آنها برای انجام بازی شروع کرد. تیم ملی هم مایل بود دو بازی دوستانه با این کشورها انجام دهد؛ کشورهایی که در ابتدا اسکوچیچ آن‌ها را به علت اینکه شباهتی به رقبای تیم ملی در جام جهانی نداشتند پس زده بود.

وقتی نقشه‌های فدراسیون فوتبال پیش نرفت، چاره‌ای جز ترتیب دادن بازی دوستانه نبود. از این بین هم فقط مذاکرات با الجزایر خوب پیش رفت که سرمربی آن‌ها گفته بود سعی می‌کند به بازیکنان جوان‌تر و کم‌تجربه مقابل ایران میدان دهد.

عمان هم ایران را پس زد

تیم ملی به هر ترتیب ممکن، بازی با الجزایر را نهایی کرد اما همچنان به دنبال بازی دوم دیگری بود. فدراسیون به سراغ عمان و برانکو ایوانکوویچ رفت تا با این کشور که خیلی هم در فوتبال قدرتمند نیست، دیدار دوم را برگزار کند اما عمانی‌ها که با نیوزیلند بازی خود را هماهنگ کرده بودند، به ایران پاسخ منفی دادند.

جالب اینکه نیوزیلند می‌توانست رقیب ایران در این پنجره بازی‌های ملی باشد اما اسکوچیچ آن‌ها را برای بازی دوستانه مناسب ندیده بود و نیوزیلند که می‌تواند سهمیه جام جهانی را در بازی پلی آف کسب کند، حریف عمانی شده که ایران را پس زد.

در نهایت اینکه، قرار دادن تمام تخم‌مرغ در یک سبد، منتهی به این شد که تیم ملی از چهار فرصت بازی در این پنجره، فقط یک بازی را هماهنگ کند و شاید چند ماه دیگر در قطر، حسرت این فرصت از دسته رفته را بخورد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا