اسلایداقتصادی

پشت پرده ریزش قیمت‌ها در بازار ارز/ دلار در چه نرخی برای اقتصاد ایران مناسب است؟

مریم فکری: بالاخره پس از گذشت بیش از ۸۰ روز، دلار به کریدور ۴۰ هزار تومان بازگشت و از کانال ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. این اتفاق را در شرایطی در دو روز گذشته شاهد بودیم دلار در دهمین روز اردیبهشت‌ماه وارد کانال ۵۵ هزار تومان هم شده بود و این یعنی در طول تقریبا ۴۰ روز قیمت دلار ریزش در حدود ۶ هزار تومانی را تجربه کرده است. به تبع کاهش قیمت دلار، هر قطعه سکه طلای طرح جدید نیز در بازار افت شدیدی را تجربه کرده و با معامله در رقم ۲۷ میلیون تومان در کف ۸۴ روز قبل خود قرار گرفت. این کاهش که از ابتدای معاملات روز گذشته در بازار رخ داد، سبب غافلگیری بسیاری از معامله‌گران شد.

در حال حاضر تحلیلگران، سه عامل را در روند کاهشی بازار موثر می‌دانند. نخستین دلیل را می‌توان اخبار مثبت در زمینه مناسبات سیاست خارجی کشور دانست. در روزهای اخیر با سفر یک مقام مهم خارجی به کشور، زمزمه‌ها از احتمال وقوع یک توافق کوتاه‌مدت بالا گرفته است. اگرچه امروز خبری منتشر شد مبنی بر این‌که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت، اعلام کرد که هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.

با این حال، به باور تحلیلگران بازار ارز، عامل دوم در کاهش قیمت دلار، شارژ بخش عرضه بازار توسط بازارساز در روزهای پس از تعطیلی بود. عامل سوم نیز شرایط فصلی است؛ به‌نحوی‌که از نگاه فعالان بازار، در نیمه نخست سال در صورتی‌که بازار با ریسک‌های سیاسی همراه نباشد، چشم‌انداز معامله‌گران به‌طور عمده کاهشی است.

پشت پرده کاهش قیمت ارز در بازار اعلام شد

کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری سیمای وطن درباره دلایل اصلی کاهش نرخ ارز در بازار می‌گوید: اخبار از آزادی دارایی‌های ایران و بهبود روابط سیاسی منطقه‌ای با کشورهای عربی و به‌خصوص عربستان سعودی، در منفی شدن قیمت‌ها در بازار اثرگذار بوده است.

وی می‌افزاید: همچنین به دلیل نگرانی از کاهش قیمت‌ها پس از توافق و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، با کاهش تقاضای خرید ارز روبه‌رو بودیم.

دبیرکل کانون صرافان با بیان این‌که عامل اصلی تغییرات نرخ، عرضه وتقاضا است، توضیح می‌دهد: هر زمان اخبار خوب در بازار پخش شود، تقاضا کاهش می‌یابد و خریداران که اکثرا واردکنندگان کالا هستند هم به دلیل نگرانی از کاهش نرخ، از خرید ارز دست نگه می‌دارند.

سلطانی‌زاده متذکر می‌شود: همچنین مردم نه‌تنها خرید نمی‌کنند، بلکه احتمال فروش هم در بازار از ترس کاهش بیشتر قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

پشت پرده ریزش قیمت‌ها در بازار ارز/ دلار در چه نرخی برای اقتصاد ایران مناسب است؟

دلار در چه نرخی برای اقتصاد ایران مناسب است؟

دبیرکل کانون صرافان در ادامه با اشاره به سیگنال‌های مثبت سیاسی به بازار ارز، می‌گوید: عدم صدور قطع‌نامه در شورای حکام نشان‌دهنده وضعیت خوب برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بوده و بهانه‌ای برای اجرا و تحریم جدید به‌دست کشورهای خارجی نداده است.

سلطانی‌زاده می‌افزاید: همچنین اخبار آزادسازی منابع مالی ایران و دسترسی به آنها و نیز افزایش احتمال فروش نفت و افزایش درآمدهای ارزی، همه و همه اثرات مثبت در بازار ارز دارد.

وی در عین حال تاکید می‌کند: یکی از موارد مهم در کاهش قیمت‌ها، بررسی کف نرخ دلار از نرخ اقتصاددانان و سیاست‌گذاران است که دلار در چه نرخی برای وضعیت اقتصادی مناسب است و بر اساس آن می‌توان کاهش و مجدد بازگشت دلار را پیش‌بینی کرد.

سلطانی‌زاده در توضیح این‌که دلار در چه نرخی برای اقتصاد ایران مناسب است، بیان می‌کند: به این معنا که هم برای صادرات ایجاد انگیره کند وهم برای واردات صرفه اقتصادی داشته باشد و با قدرت خربد مردم تناسب داشته باشد.

کاهش قیمت ارز موقتی است؟

دبیرکل کانون صرافان در پاسخ به این پرسش خبرگزاری سیمای وطن که آیا کاهش قیمت‌ها در بازار ارز موقتی است؟ می‌گوید: همواره نرخ ارز با پارامترهای سیاسی و اقتصادی تغییر می‌کند. اگر این اخبار درست باشد، اثرات مثبت آن ادامه‌دار و کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

سلطانی‌زاده می‌افزاید: اما در صورتی که اخبار، پایه و اساس قابل اتکا برای مدت طولانی نداشته باشد، باید منتظر تغییرات دیگر بود.

وی عنوان می‌کند: نکته دیگری که می‌تواند در نرخ ارز موثر باشد، نحوه عرضه درست ارز در سامانه‌های رسمی از قبیل نیما و سنا است که به صورت درست و همه‌گیر در سراسر کشور اکثریت نیازهای رسمی را پاسخ‌گو باشد.

دبیرکل کانون صرافان تصریح می‌کند: از آن‌جایی که اکثر نیازهای وارداتی از سامانه‌های رسمی مرتفع می‌شود، عملکرد درست این سامانه‌ها در عرضه بسیار موثر خواهد بود.

سلطانی‌زاده متذکر می‌شود: همچین سیستم سراسری صرافی‌های کشور و پاسخ گو بودن سیستم رسمی صرافی‌ها به نیازهای رسمی در سراسر کشور در بازار اثرگذار است.

منتفعان افزایش قیمت دلار چه کسانی هستند؟

او همچنین در پاسخ به این پرسش که منتفعان افزایش قیمت ارز، چه کسانی هستند؟ می‌گوید: کسانی که بیشترین کالا و ارز رو در اختیار دارند، مطمئنا از گرانی ارز بهره‌مند خواهند شد.

۲۲۳۲۲۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا