اقتصادی

عبور از بحران عرضه و تلاطم‌های بازار خودرو پس از چند سال متوالی

«عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سیمای وطن افزود: در سال‌های اخیر با توجه به نقصان در تولید و انباشته شدن خودروها در پارکینگ خودروسازان، عرضه خودرو به صورت قطره‌چکانی به بازار انجام می‌شد و از سوی دیگر انگیزه‌های سوداگرانه نیز به وجود صف‌های طویل برای قرعه‌کشی خودروها دامن می زد، به‌طوری که در عمل همه محصولات دو خودروساز بزرگ کشور با قرعه‌کشی و محدودیت‌های فراوان در ثبت نام عرضه می‌شد.

وی بیان‌داشت: شیوه عرضه دو خودروساز هم به‌گونه ای بود که با توجه به عرضه کم خودرو و به صورت متوالی این فرصت برای سوداگران بازار خودرو فراهم می‌آمد تا در قرعه‌کشی‌های متوالی شرکت کنند و در عمل وضعیتی را به‌وجود آورند که خرید خودرو برای مصرف‌کنندگان عادی میسر نباشد. بدین ترتیب شیوه عرضه خودروسازان نیز در کنار کاهش تولید سبب دامن زدن به تقاضای کاذب قرعه‌کشی می‌شد.

توکلی لاهیجانی خاطرنشان‌کرد: با تدبیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به گونه‌ای طراحی و اجرا شد که علاوه بر افزایش میزان عرضه (۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در نخستین سامانه یکپارچه به صورت یکجا عرضه شد) این امکان را از سوداگران سلب کند که در فروش هر دو خودروساز امکان ثبت نام داشته باشند.

وی ادامه‌داد: از سوی دیگر در بازار آشفته صنعت خودروی کشور بسیاری از خودروسازان به میزان بیشتر از مجوز اخذ شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به فروش می‌کردند و همین امر سبب می‌شد که تعهدات فراتر از توان آنها سبب ایجاد نارضایتی در مشتریان شود؛ لذا این سامانه علاوه بر ساماندهی به مجوزهای فروش خودروسازان سبب شفافیت عرضه نیز شد.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: بدین ترتیب براساس سه عرضه پیاپی در سامانه یکپارچه و در کنار افزایش تولید، بیش از ۵۰ درصد از تولیدات خودروسازان داخلی از قرعه کشی خارج شد و هم‌اکنون با سپری شدن نیمی از سال جاری فقط تولیدات یک خودروساز بزرگ کشور در قرعه‌کشی قرار دارد که برنامه‌ریزی‌ها برای حذف قرعه‌کشی آنها نیز در جریان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا