بدون دسته بندی

کارشناس حقوقی: سپاهان به هوادارانش آدرس غلط ندهد/ کسب امتیاز با رقابت متقلبانه هنر نیست

آرش شکرریز با اشاره به کسر 4 امتیاز سپاهان  به همراه جریمه 40 میلیارد تومانی این باشگاه، اظهار داشت: وقتی در ابتدای فصلآیین‌نامه و قانونی به نام سقف بودجه تعریف شده چرا باشگاه سپاهان به این قانون توجه نکرده است؟ نتیجه این تخطی قانونی، کسر 4 امتیاز و جریمه مالی همچنین تعدیل قرارداد بعضی بازیکنان است.

وی افزود: در 4 هفته نخست لیگ سپاهان 12 امتیاز کسب کرده اما با توجه به آنکه این امتیازات با تخطی قانونی و دور زدن قانون همراهبوده، کسب امتیاز متقلبانه به شمار می‌رود. چه بسا اگر سپاهان قانون را رعایت می‌کرد و در شرایط عادلانه بازی برگزار می‌شد نتایجمسابقاتش به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

کارشناس حقوق ورزشی با خطاب قراردادن باشگاه سپاهان تصریح کرد: این باشگاه به جای عذرخواهی بعد از اعلام حکم کمیتهانضباطی، به هوادارانش آدرس غلط می‌دهد. به آنها باید گفت شما که از قانون تخطی کردید، حداقل به هواداران‌تان آدرس غلط نشانندهید. پیروزی از طریق روش متقلبانه و غیرقانونی هنر نیست.

شکرریز با بررسی منابع مالی باشگاه سپاهان و لزوم ورود سازمان بازرسی به پرونده تخلف این باشگاه عنوان کرد: باشگاه‌ها از نظرنوع مالکیت یا دولتی هستند یا خصوصی. اگر باشگاه سپاهان دولتی است با توجه به هزینه‌کرد غیرقانونی باید پاسخگویی نحوه چگونگیهزینه بودجه عمومی باشد. اگر هم این باشگاه را در زمره باشگاه‌های خصوصی قرار دهیم باز هم به دلیل رعایت عدالت رقابت‌هانمی‌تواند هزینه‌ای بیشتر از سقف قرارداد انجام دهد. مثال این موضوع باشگاه منچسترسیتی بود که مالک خارجی داشت اما به دلیلآنکه بودجه این تیم از محلی خارج فوتبال تهیه شده بود با محرومیت روبه‌رو شد تا ملزم به رعایت فیرپلی مالی باشد.

وی با طرح سؤالی درباره ابعاد حقوقی قرارداد عیسی آل‌کثیر به نقد خود از باشگاه سپاهان ادامه داد و گفت: پرسش اینجاست عیسیآل‌کثیر که با سپاهان نتوانسته قراردادی ثبت کند، چگونه و چرا در بازی دوستانه روسیه به میدان می‌رود؟ برای پاسخ  به این پرسش بایدمبلغ پرداختی باشگاه سپاهان را مورد ارزیابی قرار داد و دید آل کثیر چه مبلغی دریافت کرده که حاضر است در دوران اوج ورزشی خودیک فصل بیرون بنشیند اما مبلغ پرداختی سپاهان را از دست ندهد. بنابراین این موارد شامل رقابت متقلبانه است.

کارشناس حقوق ورزشی درباره تأثیر ابعاد رقابت متقلبانه بر تضعیف دیگر نمایندگان ایران در میادین بین المللی و داخلی اظهار داشت: سپاهان با تخطی از قانون چند مهاجم طراز اول لیگ برتر را جذب کرده و از این طریق باعث تضعیف تراکتور، پرسپولیس و گل‌گهر شدهاست. در واقع مبلغی پرداخت شده که بالاتر از قانون سقف قرارداد است و مشخص است که بازیکنان حاضر به سکونشینی و نیمکتنشینی در این باشگاه هستند اما حاضر نیستند در باشگاه دیگر به صورت فیکس بازی کنند. آیا وقتی با این رفتار متقلبانه، دیگرنمایندگان ایران در مسابقات بین المللی ضعیف می‌شوند به مصالح ملی ضربه نمی خورد و به نفع کشور است؟

وی با ارائه راهکار خطاب به باشگاه‌های لیگ برتری از جمله سپاهان گفت: یکی از الزامات حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا، تشکیل 60 درصد تیم اصلی از بازیکنان آکادمی است. در حال حاضر مگر امثال محمد عمری (پرسپولیس)، محمدجواد حسین‌نژاد (سپاهان) ودر سال‌های اخیر از طریق آکادمی به سطح اول فوتبال کشور معرفی نشدند؟ چه اشکالی بر این موضوع وارد است؟ برخی باشگاه‌هایما برای کسب عناوین به جای نگاه به این موارد قانونی، به سمت جذب بازیکنان بزرگ و پرهزینه می‌روند. در چنین حالتی شاهد افزایشپرونده حقوقی در دادگاه‌های بین‌المللی ورزش و حتی حذف نمایندگان از لیگ قهرمانان آسیا هستیم.

شکرریز با اشاره به عملکرد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، گفت: این کمیته با شجاعت و به خوبی توانست رأی بدهد. آنها با متخلفانسقف قرارداد به خوبی برخورد می‌کنند. در حال حاضر پرونده مالیات بازیکن پرسپولیس هم به این کمیته ارجاع شده است. جمیع اینموارد نشان می‌دهد نگاه رنگی در این بخش فوتبال وجود ندارد و هر کسی از قانون تخطی کند باید جریمه و تاوان آن را بپردازد. اگرباشگاه‌ها مدیران حقوقی خود را بر حسب شایستگی و شناخت مناسب از حوزه حقوق ورزش و فوتبال انتخاب کنند، قطعاً بسیاری ازموارد غیرقانونی در فوتبال رخ نخواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا انتقال رقم قرارداد بازیکنان به فصل بعد غیرقانونی است، گفت: برای مثال باشگاه سپاهان در فصلجاری با بازیکنان جدیدی عقد قرارداد انجام داده؛ اما برای دور زدن قانون سقف بودجه، رقم قرارداد آنها را در سال دوم افزایش دادهاست. فرض کنیم بازیکنی که قراردادش افزایش یافته مصدوم شد یا اصلاً مورد انتخاب مربی جدید نبود، آن وقت از لحاظ حقوقی و مالیابتدا به ضرر خود باشگاه است که بخواهد به فسخ قرارداد بازیکن مدنظر فکر کند. ضمن اینکه باشگاه سپاهان از کجا می‌داند سقفقرارداد سال آینده چقدر است که اینگونه به افزایش و انتقال رقم قرارداد به سال بعد اقدام کرده است؟ بنابراین باشگاه سپاهان نباید بعداز انجام رقابت متقلبانه به هوادارانش آدرس غلط دهد.

کارشناس حقوقی ورزش ایران با ارائه راهکار حقوقی پیرامون اقتصاد فوتبال ایران گفت: یکی از راهکارهای حل مشکلات اقتصاد فوتبالو باشگاه‌های ما، جذب اسپانسر خارجی است. در حال حاضر قانون مذکور دارای ممنوعیت قانونی است. در زمان مدیریت رویانیان درباشگاه پرسپولیس جذب حامی مالی خارجی صورت گرفت و آنها با یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان قرارداد امضا کردند. اگر ممنوعیت عقد قرارداد با اسپانسر خارجی برداشته شود، می‌توان از این طریق برای کشور ارزآوری انجام داد و آن را علاوه برکارهای جاری، صرف کارهای زیرساختی ورزش کشور کرد.

شکرریز ادامه داد: استقلال و پرسپولیس به این دلیل در گذشته از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد که هیئت مدیره آنها تفکیک شده بود امااسپانسرشان یک شرکت خاص بود. در فوتبال حرفه‌ای چنین چیزی جایی ندارد. بعد از اعلام رأی محرومیت جزو اولین کسانی بودم که ازطریق بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا متوجه شدم. به این دلیل این مثال را زدم که شاید جذب همزمان 2 اسپانسر قوی برایسرخابی‌ها سخت باشد یا اینکه اسپانسر داخلی در صورت حمایت از یک باشگاه، با بی‌رغبتی هواداران باشگاه دیگر نسبت به خریدکالایش مواجه شود. بنابراین با جذب اسپانسر خارجی علاوه بر رفع این موانع، می‌توان برای کشور ارزآوری و اقتصاد فوتبال کشور را بهخوبی تأمین کرد. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه بودجه فوتبال را از طریق منابع عمومی یا نفت تأمین کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا