اسلایداقتصادی

نفت میخکوب شد/ کشورهای نفتی در تامین بودجه به مشکل می‌خورند؟

نگارعلی_ اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در جدیدترین چشم انداز انرژی کوتاه مدت خود (STEO) اعلام کرد که قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری علیرغم آخرین کاهش تولید اعلام شده توسط عربستان سعودی، به طور متوسط بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

ورق در بازار رمزارز برگشت/ بیت‌کوین جهش کرد

ریزش قیمت طلا و سکه تا کجا ادامه دارد؟/ پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت‌ها در روزهای آینده

در نشست روز یکشنبه، تولیدکنندگان اوپک پلاس تصمیم گرفتند کاهش تولید نفت خام خود را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کنند، در حالی که عربستان سعودی اعلام کرد که به طور داوطلبانه تولید خود را یک میلیون بشکه در روز در ژوئیه کاهش خواهد داد و به حدود ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند و در این میان شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت:« کاهش تولید عربستان ممکن است پس از ماه جولای تمدید شود.»

علیرغم کاهش کاهش تولید عربستان سعودی و تمدید کاهش فعلی اوپک پلاس تا سال ۲۰۲۴، EIA انتظار دارد که تولیدکنندگان غیراوپک تولید جهانی مایعات را به رشد ۱.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ و ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ سوق دهند که این افزایش قیمت‌ها را محدود می کند. با این حال، EIA تخمین می زند که این کاهش ها منجر به کاهش ذخایر جهانی نفت در هر سه ماهه بین سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ تا سه ماهه سوم ۲۰۲۴ خواهد شد.

نفت میخکوب شد/ کشورهای نفتی در تامین بودجه به مشکل می‌خورند؟

ذخایر نفت در سال آینده اندکی کاهش خواهد یافت، در مقایسه با چشم انداز انرژی کوتاه مدت آژانس انرژی آمریکا در ماه گذشته که رشد ذخایر نفت را برای سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز پیش بینی کرده بود و دولت ایالات متحده می گوید که این فشار تدریجی بر قیمت نفت وارد می کند.

اما انتظار نمی رود قیمت نفت افزایش یابد؛ قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ۷۹ دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده‌است که ۱ دلار در هر بشکه بیشتر از برآورد آژانس انرژی آمریکا در ماه می است. پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط به ۸۴ دلار در هر بشکه افزایش یافت که نسبت به ارزیابی ماه گذشته ۹ دلار در هر بشکه افزایش داشته‌است.

اوایل روز چهارشنبه، قیمت نفت برنت کمی کمتر از ۷۶ دلار در هر بشکه معامله شد و کاهش تولید عربستان نتوانست قیمت‌ها را بالا ببرد و بازار بیشتر بر رکود اقتصادی متمرکز بود تا اینکه انتظارات تورمی مبنی بر کاهش تولید نفت در مرکز توجه قرار گیرند.

آژانس انرژی آمریکا گفت:« مصرف نفت در سال جاری ۱.۶ میلیون بشکه در روز و سال آینده ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت، اما خاطرنشان کرد که “ابهام قابل توجهی در مورد رشد اقتصاد جهانی و تأثیر بالقوه بر تقاضای نفت در دوره پیش بینی شده باقی می ماند.”»

آژانس انرژی آمریکا همچنین برآوردهای خود را برای اقتصاد ایالات متحده و مصرف دیزل برای سال جاری و آینده کاهش داد.

آخرین پیش‌بینی‌ها رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را ۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۱.۰ درصد در سال ۲۰۲۴ فرض می‌کنند که نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته ۱.۶ درصدی در سال ۲۰۲۳ و ۱.۸ درصدی در سال ۲۰۲۴، بر اساس مدل اقتصاد کلان S&P Global و اقتصاد انرژی EIAS کاهش یافته است.

کاهش رشد پیش‌بینی‌شده تولید ناخالص داخلی منجر به کاهش تخمین‌ها برای مصرف سوخت تقطیر – عمدتاً دیزل – شده است. آژانس انرژی آمریکا اکنون انتظار دارد که مصرف انرژی ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، که تغییری نسبت به پیش بینی ماه گذشته است که انتظار می رفت مصرف در سال آینده رشد کند.

آژانس انرژی آمریکا در بحث خود در مورد مصرف گازوئیل و رشد اقتصادی به عنوان بخشی از آخرین ژشم‌اندار کوتاه مدت انرژی گفت: اخیراً تولید بخش خدمات محرک اصلی رشد تولید ناخالص داخلی بوده است که نیاز به مصرف کمتر دیزل دارد. ما انتظار داریم که این روند ادامه یابد. ما در چشم‌انداز کوتاه مدت خود پیش‌بینی می‌کنیم که مصرف گازوئیل ایالات متحده در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کمتر از میانگین ۲۰۱۵-۲۰۱۹ باشد.

پیش‌بینی آژانس انرژی آمریکا فرض می‌کند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بدون ایجاد اختلالات عمده در اشتغال یا فعالیت اقتصادی ایالات متحده، تورم را کاهش می‌دهد.

آژانس انرژی آمریکا خاطرنشان کرد: «اگر رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد، می‌توانیم شاهد کاهش بیشتر در مصرف گازوئیل در ایالات متحده باشیم».

علیرغم تلاش‌های عربستان برای صعودی کردن بازار نفت، نگرانی‌های کلان اقتصادی در مورد اقتصاد ایالات متحده و اروپا و بهبود احتمالی کندتر از حد انتظار چین همچنان بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد.

۲۲۳۲۲۷

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا