اسلایدتکنولوژی

علوم پایه نیازمند حمایت دولت و مجلس است

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش سیمای وطن، سعدالله نصیری قیداری روز شنبه در آیین افتتاح اولین روز از هفته ترویج علم اظهار داشت: سازمان ملل متحد امسال را سال جهانی علوم پایه نامید. در این علوم ایده اولیه به سرعت تبدیل به محصول نمی‌شود.

وی ادامه داد: نقش دولت‌ها اینحا مهم است و دولت ها مورد خطاب یونسکو هستند و از آنها می خواهد در توسعه علم کمک کنند، تا وقتی عالم شان مناسبی نداشته باشد، علم پیشرفت نمی کند و شان وی با حمایت دولت ایجاد و حفظ می‌شود.

دبیر ستاد سال جهانی علوم پایه با تاکید بر اهمیت نفع‌رسانی علم به همه اقشار جامعه خاطرنشان کرد: دولت و مجلس باید از توسعه علوم پایه حمایت کنند، برای بخش خصوصی صزف نمی‌کند روی یافته‌های کیهان‌شناسی هزینه کند.

توسعه علوم پایه موجب دیگر شئون علم می‌شود

نصیری قیداری همچنین ستون های یونسکو را توجه به علم، فرهنگ و آموزش دانست و اظهار داشت: بشر بعد از سال ها جنگ و خونریزی دریافت غیر از آموزش و فرهنگ راهی برای سعادت بشر نیست.وی افزود: علوم پایه از میان همه علوم نقش مهمی در توسعه دیگر شاخه های علم از علوم فنی، مهندسی، کشاورزی و غیره دارد.

وی تاکید کرد: در سال ۱۹۰۰ میلادی کسی منتظر مکانیک کوانتوم نبود، ولی بحث جسم سیاه حل نشده بود. ماکس پلانک با تغییر قوانین این مساله را حل کرد و امروز هیچ بخشی از صنعت از مکانیک کوانتوم بی بهره نیست.

رییس دانشگاه شهید بهشتی به اقدامات خواجه نصیرالدین طوسی در توسعه رصدخانه ها در قرن هفتم هجری اشاره کرد و اظهار داشت: در آن زمان ۱۲۰ منجم در رصدخانه مراغه فعالیت علمی می کردند، در حالی که امروزه این تعداد منجم نداریم و این هنرمندی خواجه نصیرالدین طوسی بود که به عنوان وزیر می توانست حمایت مالی حاکم وقت را برای فعالیت علمی جلب کند.

نصیری قیداری افزود: رهبر معظم انقلاب بارها درمورد توسعه علم تاکید کرده اند. دولت باید از این فرصت استفاده کرده و از دانشمندان علوم پایه حمایت کند، البته این مهم است که چه کسی معلم و دانشمند باشد.

وی همچنین گفت: امروز با دانشجویانی در دانشگاه روبرو هستیم که ریاضیات پایه را بلد نیستند و در دانشگاه هم امکان تدریس این دروس نیست بنابراین انقطاعی بین آموزش و پرورش و آموزش عالی رخ داده است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در ستاد علوم پایه که در وزارت علوم به ریاست وزیر و دبیری اینجانب تشکیل می شود، مصوباتی داشتیم از جمله این که ۱۰۰ نفر برتر در علوم پایه از ابتدای تحصیل تا پایان آن بورسیه شوند و بعد از پایان تحصیل آنها هم حمایت ها ادامه یابد.

نصیری قیداری تصریح کرد: تاکنون پنج جلسه از جلسات این ستاد برگزار و اتاق فکر علوم پایه نیز در وزارت علوم با ریاست من تشکیل شده است تا به وضعیت علوم پایه در ایران به ویژه کاهش دانشجویان آن رسیدگی شود.وی در پایان بر عمومی شدن علم تاکید کرد و گفت: همه مردم باید به یک میزان از دستاوردهای علم برخوردار شوند. شکاف طبقاتی و آپارتاید علمی بین استفاده از علم فقط بین کشورهای ثروتمند و کشورهای فقیر نیست و در کشورهای مختلف نیز بین طبقات مختلف، آشنایی و استفاده از دستاوردهای علم یکسان نیست.

به گزارش سیمای وطن، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور امروز میزبان برگزاری مراسم افتتاحیه هفته ترویج علم با حضور اکرم قدیمی رییس انجمن ترویج علم، محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، سعدالله نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی و دبیر ستاد سال جهانی علوم پایه، علی اکبر متکان دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، نسرین مصفا رییس انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد، یونس کرامتی رییس پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران بود. 

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پایدار (۱۹ آبان مصادف با ۱۰ نوامبر) بر اهمیت نقش علم در جوامع و نیاز برای تعامل با افراد بیشتر در مورد مسائل نوظهور علمی تاکید دارد. این روز همچنین اهمیت ارتباط علم با امور و زندگی روزمره را نشان می‌دهد. 

تاثیر علم بر زندگی روزمره مردم و الزامات اجتماعی عمیق آن شامل الزامات مرتبط با ماهیت اخلاقی علم باعث شده سواد علمی پیش‌شرطی برای روندهای مردم‌سالارانه موثر باشد. بر همین اساس بسیاری از هیات‌های شرکت‌کننده در همایش جهانی علم (بوداپست، ژوئیه ۱۹۹۹ مطابق با تیر ۱۳۷۸) به ابتکار سازمان آموزش علمی، فرهنگی و سازمان ملل متحد (یونسکو) و شورای بین‌المللی علم، خواستار حمایت برای بیشتر برای توجه افکار عمومی به دانش در جوامع شدند.  

روز جهانی علم در خدمت توسعه از طریق تعمیق پیوند جوامع با علم، با این هدف در تقویم جهانی جای گرفت که شهروندان کشورهای مختلف از پیشرفت‌های علمی مطلع باشند. این روز بر نقش دانشمندان در گسترش بینش افراد از سیاره زمین تاکید دارد تا جوامع ما پایدارتر باشند. این روز همچنین فرصتی برای هم‌افزایی و بسیج همه فعالان حوزه علم برای صلح و توسعه از دولتمردان گرفته تا رسانه‌ها و دانش‌آموزان فراهم می‌کند. 

به همین مناسبت در ایران هفته‌ای تحت عنوان «هفته ترویج علم» از روز ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه با برگزاری برنامه هایی متنوع گرامی داشته می شود. 

همچنین اهمیت علوم پایه برای پیشرفت‌ در حوزه‌های مختلف از دارو، صنایع غذایی، کشاورزی، منابع آبی، برنامه‌ریزی شهری و انرژی، محیط زیست، ارتباطات و فرهنگ، باعث شد سازمان ملل متحد دوم دسامبر ۲۰۲۱ (۱۱ آذر ۱۴۰۰)، سال آتی میلادی یعنی ۲۰۲۲ را سال بین‌المللی علوم پایه در خدمت توسعه پایدار بنامد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا