اجتماعی

۱۳ آبان؛ نماد بیداری، آگاهی و ظلم ستیزی دانش‌آموزان

به گزارش خبرنگار گروه جامعه سیمای وطن، دانش‌آموزان همواره در ادوار و عرصه‌های مختلف با آگاهی و روحیه استکبارستیزی خود نقش‌آفرینی‌های بسیاری داشته‌اند که ۱۳ آبان سال۵۷  نمونه بارزی از این فعالیت‌های شجاعانه نوجوانان در پیروزی انقلاب اسلامی است.

دانش‌آموزان در این روز برای اعتراض به حکومت پهلوی در محوطه دانشگاه تهران جمع شدند و «الله و اکبر» سردادند که در نتیجه با سرکوب نیروها، بسیاری از آنها کشته و مجروح شدند، دردناکی این حادثه به گونه‌ای است که سربرنی، استاد و پژوهشگر دانشگاه سواس لندن، این حادثه را حمام خون توصیف می‌کند.

همچنین ۱۳ آبان سالروز تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال ۱۳۴۳،   سالروز رخداد تاریخی تسخیر لانه‌ جاسوسی و مبارزه با استکبار جهانی است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این روز بنام دانش‌آموزان در تقویم ملی ثبت شد و  هر سال با نواختن زنگ استکبار در مدارس، ضمن مرور دلاوری و شجاعت دانش‌آموزان در طول تاریخ، یاد و خاطره ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید هم گرامی داشته می‌شود.

تاثیرگذاری اعتراض و مقاومت دانش آموزان در روند پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد تا علاوه بر روز دانش‌آموز به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی هم نامگذاری شود و هرساله دانش‌آموزان با شور و شعف بسیار در مراسم‌های مختلفی حضور یابند.

هرچند که دانش‌آموزان در این روز به طوری ویژه به بیان شاخص‌های نوجوانان دلیر و افتخار آفرین تاریخ کشور می‌پردازند اما الگوپذیری از آنها را در تمام ایام سال مد نظر قرار داده‌اند؛  بطوری که در چند سال گذشته دانش‌آموزان بسیاری با کسب افتخارات در حوزه المپیادهای بین المللی، شرکت در استارت‌آپ‌ها و فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی برای سربلندی ایرانی قوی تلاش کرده‌اند.

در این راستا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در آستانه روز ملی نوجوان و سالروز شهادت حسین فهمیده اظهار کرد:  در حوزه‌هایی که علم برای ما غریبه بود و در سخت‌ترین شرایط، دانش آموزان از مدارس شروع به تلاش کردند و خلاقیت‌ها شکل گرفت و در دانشگاه شاکله ایجاد شد وکشور ایران به حداقل۱۰کشور جهان در زمینه‌های بایو و نانو تکنولوژی، سلول‌های بنیادین، انرژی هسته‌ای، پهبادها و صنعت نفت تبدیل شد. این امر با همت مردم، دانش آموزان و دانشجویان و به برکت خون شهدا اتفاق افتاده است.

نوری با اشاره به جان‌فشانی ۵ هزار شهید معلم و۳۶ هزار شهید دانش‌آموز، گفت: در آستانه سالروز شهادت شهید فهمیده پیمان می‌بندیم در این مسیر پیرو ولایت باشیم و در راه علم و دانش و شکوفایی فناوری‌های نوین قدم برداریم.

علی لندی و نخبگان را الگو قرار می‌دهم

امیرمحمد دانش‌آموز کلاس دهمی درباره روز دانش‌آموز به سیمای وطن گفت: خوشحالم که دانش‌آموزان به رسمیت شناخته شده‌اند، من در این روز با دلاوری‌های دانش‌آموزان در گذشته آشنا شده ام و در بسیاری از موارد تصمیم گرفتم تلاش کنم تا در آینده کشوری آباد داشته باشم.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان فداکار بسیاری مانند علی لندی را داشته ایم که برای هموطنان خود از جانشان هم گذشته‌اند، من علی لندی و دانش‌آموزان نخبه را الگو قرار می دهم و  با عزمی جدی برای آینده کشورم تلاش می‌کنم.

نمی توانم نسبت به موفقیت ایران بی‌تفاوت باشم

مریم دانش‌آموز هنرستانی کلاس یازدهم به سیمای وطن گفت: من میخواهم تا جایی که می توانم به تحصیل و کسب مهارت ادامه دهم تا در آینده شاهد افتخارات بسیاری برای کشورم باشم. نمی توانم نسبت به موفقیت و استقلال ایران بی‌تفاوت باشم، بنابراین تلاش می‌کنم.

وی عنوان کرد: من و بسیاری از دوستانم با الگوپذیری از دانش‌آموزان فداکار، ظلم و استکبار ستیزی را سرلوحه قرار داده ایم و در راه حق گام برمی داریم.

نقش کنشگری دانش‌آموزان پررنگ است

همچنین حضور دانش‌آموزان در موضوعات سیاسی و اجتماعی جامعه هم نشانی از کنشگری، مطالبه‌گری و همچنین روحیه استکبار ستیزی آنهاست، دانش‌آموزانی که درک مناسبی از موقعیت اجتماعی و سیاسی خود، جامعه و مواجهه خردمندانه با تحولات اجتماعی و سیاسی دارند.

ذات پاک نوجوانان و همچنین شجاعت و پشتکار آنها در عرصه‌های مختلف باعث شده که این دانش آموزان همواره با روحیه استکبارستیزی نسبت به امور کشور گره گشا باشند و نقشی پررنگ در امور کشور ایفا کنند.

حسین تاریخی دبیر کل اتحادیه انجمن‌ اسلامی دانش آموزان به مناسبت روز دانش آموز و هفته نوجوان اظهار کرد: اگر میدان را برای دانش آموزان باز کنیم، بی شک کنش گری موثری از دانش آموزان دیده می‌شود.

وی افزود: دانش آموزان در بزنگاه و موانعی که کشور دچار گره شده است، گره گشایی‌های بسیاری کرده‌اند، در سال‌های گذشته این سوال مطرح بود که دانش آموزان چگونه می‌توانند وارد عرصه‌ها شوند، اما آنها نشان دادند که میزان و نقش کنشگری دانش آموزان بر خیلی‌ها پررنگ شد.

تاریخی ادامه داد: تجارب کشورها و تمدن‌ها نشان داده که دانش آموزان روحیه ذاتی استکبارستیزی دارند و تحمل هیچگونه تکبر، غرور و خودخواهی را ندارد و در مقابل هر گونه استکبار ستیزی مقاومت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: بخش جدی این موضوع استکبارستیزی دانش آموزان به فطرت پاک نوجوانان و بخشی دیگر به روحیه سلحشوری ایرانی برمی گردد. در مواقع مختلف با روحیه خوب، کنش‌های خوبی را رقم زده‌اند.

هزار و ۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی برای گفت‌وگوی دانش‌آموزان

عباس مهاجر فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش  در گفت و گو با سیمای وطن اظهار کرد:یکی از کارهای بلندمدت ما، پررنگ شدن جریان گفت و گو در میان دانش‌آموزان است، دانش‌آموزان در وهله اول  در میان همسالان با یکدیگر صحبت کنند و برای این اقدام فضای گفت و گو را فراهم است.

وی افزود: سپس دانش‌آموزان با مسوولان  درباره خواسته و نیازهای خود صحبت کنند، بنابراین جریان گفت و گو در سراسر کشور باز خواهد شد.

فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آغاز کارمان هم کانون‌های گفت و گو است که در این راستا هزار و ۱۸۲ کانون فرهنگی، تربیتی در سراسر کشور داریم که فضایی برای گفت و گو دارند.

مهاجر یادآورشد: در کنشگری یا فعالیت‌های اجتماعی برنامه‌هایی مانند شوراهای دانش‌آموزی، کارگاه‌های گروهی و انواع تشکل‌ها را داریم اما احساس می‌شود باید قشر بیشتری را پوشش دهیم.

وی افزود:  انجمن‌های تخصصی اجتماعی که در مدارس در فضاهای پرورشی تشکیل می دهیم تا فضا برای کنشگری دانش‌آموزان فراهم شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا