اجتماعی

آیا آرادکوه حذف می شود/ نجات زباله با توسعه مراکز  مدیریت یکپارچه پسماند شهری

به گزارش خبرنگار سیمای وطن، مجتمع پردازش و بازیافت زباله «آرادکوه» جایی که حالا انواع گازها را تولید می کند و اکوسیستم منطقه را تغییر داده است. بو تعفن زباله تا کیلومترها می آید و شیرابه های تولید شده هم به خاک نفوذ می کند و آب و خاک با هم را آلوده کرده است. این مرکز اهالی کهریزک را بی تاب کرده و نمی دانند چرا مشکلات تهران به محل زندگیشان سرازیر شده است. نمی دانند چرا حق تنفس از آن ها گرفته شده است و بوی بد ناشی از آرادکوه به ویژه در ایام سرد سال و زمان‌هایی که باد بیشتری می‌وزد، زندگی در هوای پاک را از آنان سلب کرده است.

 بوی بد گازهای ناشی از پسماند زباله در مجتمع آرادکوه تنفس مردم شهرهای باقرشهر، کهریزک، جنوب شهرری و مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) را مختل کرده است اما همه مشکلات بوی بد و شیرابه نیست. حیوانات و حشرات موذی هم مهمان این مرکز هستند حتی در بارندگی هم امان ندارند. شیرابه ها سطح جاده را لغزنده می کند. بسیاری از متخصصان انتقال آرادکوه به مکان دیگری را راه حل می دانند. 

داستان تعیین محل جدید دفن زباله برای پسماندهای پایتخت موضوع جدیدی نیست و حداقل در یک دهه گذشته محل منازعه مدیران استان تهران، محیط زیست، شهرداری و مسئولان حوزه ری بوده است ولی باز هم توافق بر سر آن وجود ندارد و هزینه سنگین انتقال و ایجاد مشکلات محیط زیستی در مکان دیگر چالش های جدی این انتقال است. با این حساب شهرداری تهران راه سوم را برای حل معضل مرکز دفن پسماند تهران در پیش گرفته است. نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری  ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک! اما این مرکز چگونه می تواند جایگزین آرادکوه شود؟
 

آیا آرادکوه حذف می شود/ نجات زباله با توسعه مراکز  مدیریت یکپارچه پسماند شهری

نمی توان در مورد انتقال سایت آرادکوه به راحتی اظهار نظر کرد

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص انتقال مرکز دفن زباله آرادکوه در گفتگو با خبرنگار سیمای وطن گفت: مرکز دفن آرادکوه نیم قرن فعالیت می کند و مشکلات محیط زیستی به عنوان مرکز دفن قدیمی دارد هر چند برنامه هایی برای بهینه سازی وضعیت در بخش های مختلف مرکز داریم. 

شینا انصاری با بیان اینکه مردم تهران روزانه بیش از ۵ هزار تن زباله تولید می کنند که به این مرکز وارد می شود، افزود: سند جامع مدیریت پسماند را داریم که سند راه ما است. اینکه آرادکوه منتقل شود یا نه به این راحتی نمی توان اظهار نظر کرد.

وی افزود: بررسی های کارشناسی و محل جایگزین باید مشخص شود همچنین مراکز دفن پسماند باید ارزیابی اثرات محیط زیستی داشته باشند و همه جنبه ها دیده شود. 

به گفته انصاری مرکز فعلی فعال است و باید مشکلات محل دفن زباله مدیریت شود و کاهش پیدا کند. 

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: افزایش هوادهی، سوله های کمپوست و تصفیه شیرابه از آن دسته فعالیت هایی است که باید در این مرکز انجام شود همچنین میزان پسماندی که روزانه به سمت آرادکوه می بریم را باید کاهش بدهیم. 

انصاری بیان کرد: قبلا ایستگاه های میانی داشتیم و بنا داریم با فناوری روز ارتقا و بهینه سازی داشته باشیم و پسماند بیشتری در تهران دریافت کنیم تا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد . به علاوه اینکه باید مشکلات و تبعات انتقال زباله به آراد کوه از نظر بعد مسافت را کاهش دهیم. 

کاهش زباله ورودی به سایت آرادکوه

وی با اشاره به مراکز مدیریت یکپارچه زباله های شهری گفت: در این مراکز می توانیم پسماندهای خانگی تهران را مدیریت کنیم تا به تدریج زباله ورودی به آرادکوه کاهش پیدا کند. اگر بتوانیم پسماندها را کاهش دهیم اتفاق خوبی است. به هر حال مرکز آرادکوه قدمت دارد و آلودگی ایجاد شده و باز ما جایی نبریم و فضای دیگر را آلوده کنیم. 

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران  با بیان اینکه باید برای تمام مراکز مدیریت یکپارچه پیوست محیط زیست داشته باشیم، افزود: در این مراکز فواصل از مراکز سکونتگاهی، میزان پسماند ورودی، انتشار بو، میزان شیرابه و…در نظر گرفته می شود و جوانب را می سنجیم. راهکارهاو تمهیدات را در نظر می گیریم که آلودگی محیط زیستی کنترل و مدیریت شود. 

آیا آرادکوه حذف می شود/ نجات زباله با توسعه مراکز  مدیریت یکپارچه پسماند شهری

مرکز دفن زباله آرادکوه در آینده شرایط پذیرش دفن زباله را ندارد

معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت پسماند تهران نیز به خبرنگار سیمای وطن گفت: حدود ۵۰ درصد زباله های تهران شامل پسماند خشک است که تفکیک می شود و این زباله ها ممکن است در مرکز دفن زباله آرادکوه باشد و یا توسط زباله گردها به صورت غیر اصولی از طریق سطل های زباله جمع آوری شود و به مراکز غیر مجاز در جنوب و جنوب غرب تهران منتقل شود. 

زهره عبادتی در خصوص انتقال آرادکوه گفت: مصوباتی در کارگروه پسماند استان و در سطح سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم که باید برنامه برای انتقال ارائه شود. علت این است که این مراکز عمری دارند که بعد از مدتی شرایط پذیرش دفن زباله را ندارند. 

قطعا مرکز دفن زباله آرادکوه باید منتقل شود / تحریم مانع ورود زباله سوز

وی تصریح کرد: قطعا باید انتقال مدنظر باشد، به این معنا نیست که فرآیند دفن صورت گیرد می توانند از روش ها و تکنولوژی های دیگر برای بحث مدیریت زباله در جاهای مختلف استفاده کنند. 

معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص چرایی عدم استفاده از زباله سوز بیان کرد: بیشتر مواردی که از سمت شهرداری ها در رابطه با عدم استفاده از زباله سوز مطرح می شود بحث تحریم ها و عدم اجازه ورود تکنولوژِی از سایر کشورها به ایران است و بحث منابع اعتباری قابل توجه هم از دیگر موارد است

کارشکنی برای ساماندهی زباله های تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه مجموعه پردازش زباله های شهری حدود چهار ماه است که فعالیتش را شروع کرده است، گفت: مدل واگذاری به گونه ای است که منافع سرمایه گذار در زباله گردی نباشد. شاید مدل های قبلی اینگونه بود که پیمانکار به سمت زباله گردی برود. 

محمد مهدی عزیزی افزود: سرمایه گذار با همکاری دستگاه قضا و فراجا تمام تلاش خود را می کند قسمتی که در حوزه زباله گردی است جمع آوری کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارشکنی در رابطه با آغاز اقدام به جمع آوری زباله گردی شده است یا نه، تاکید کرد: بله اقداماتی صورت گرفته که نمی توان جزئیات بیشتری بیان کرد. 

بیش از ۵ درصد از زباله ها بازیافت می شود/ آبعلی میزبان زباله سوز می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اظهار کرد: روش سنتی در گذشته حاکم بود بدین ترتیب بار زباله سطح شهر بدون تفکیک وارد مخازن می شد و به روش سنتی به کهریزک منتقل می شد و تفکیک درآنجا صورت می گرفت با این روش برخی اقلام مانند کاغذ و… از بین می رفت. انتظار ما این است که ۵ درصد به اقلام بازیافتی ما با افتتاح مراکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری اضافه شود و بازیافت حداکثری داشته باشیم.  موضوع دیگر این است که پسماند را می توان به صورت تمییز جمع آوری کرد. 

وی در خصوص ورود دستگاه زباله سوزی به ایران اظهار کرد: اقدامات را انجام می دهیم و در مرحله پیش نویس قرار داد هستیم. احتمالا در مجموعه آبعلی فاینال سازی شود. 

آیا آرادکوه حذف می شود/ نجات زباله با توسعه مراکز  مدیریت یکپارچه پسماند شهری

سایت آراد کوه باید حذف شود/ آرادکوه متان منتشر می کند

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت آرادکوه به خبرنگار سیمای وطن بیان کرد: سایت آرادکوه باید حذف شود. آثار مخرب محیط زیستی آرادکوه وحشتناک است. انتشار متان وجود دارد همچنین شیرآبه ها سبب آلودگی خاک می شود.

علیرضا نورپور با بیان اینکه توسعه مدیریت یکپارچه پسماند شهری می توان مسیر انتقال زباله را هم کاهش داد، گفت: می توان با توسعه مدیریت یکپارچه پسماند، آرادکوه را حذف کرد، این اقدام همچنین می تواند دارای ابعاد اقتصادی باشد ولی الان شروع کار است و شهرداری باید هزینه کند و بعدا به فکر درآمدزایی باشد. 

انتقال یا حذف؛ مسئله این است

بسیاری از متخصصان به انتقال مرکز دفن زباله آرادکوه رای می دهند و برخی دیگر از حذف آن سخن به میان می آورند. اما در یک موضوع وحدت رویه وجود دارد و آن عدم فعالیت این مرکز  در آینده است. به نظر می رسد چنانچه شهرداری تهران با لحاظ پیوست های لازم مجموعه های مراکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری دیگری را احداث کند می تواند ضمن کاهش بار زباله به آرادکوه و افزایش میزان بازیافت، معضل مسافت حمل زباله را کاهش داده و به مرور میزان زباله ورودی به آرادکوه را کم می کند و با این راه حل کم کم به سمت حذف این مجموعه پیش می رود. گرچه این اقدام با سرعت صورت نمی گیرد اما با  سرمایه گذاری اولیه حتی می تواند در آینده عایده های اقتصادی از زباله داشته باشد و دست زباله دزدی شهری را نیز کوتاه کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا