اسلایدتکنولوژی

دانشمندان اولین نقشه ستاره‌ای جهان را در یک صومعه پیدا کردند

به گزارش گروه علم و آموزش سیمای وطن از پایگاه خبری «بی جی آر»، دانشمندان می‌گویند این نقشه اولین نقشه از آسمان شب است که انسان‌ها تهیه کرده‌اند و در مدتی طولانی اعتقاد بر این بود که این نقشه برای همیشه گم شده است. نقشه مورد بحث را «هیپارکوس» (Hipparchus) ستاره‌شناس یونانی تهیه کرده است. حال این نقشه در یک کاغذپوست قرون وسطی در کتابخانه‌ای در صومعه «سنت کاترین» در شبه‌جزیره سینا در کشور مصر پیدا شده است.

محققان از چند قرن پیش تاکنون در جست و جو برای یافتن کاتالوگ هیپارکوس بوده‌اند و این قدیمی‌ترین نقشه کامل ستاره‌ای شناخته شده در جهان است. ۹ صفحه از ۱۴۶ برگ این کاتالوگ که محققان کشف کرده‌اند، حاوی مطالب ستاره‌شناسی است و بر اساس تاریخ‌نگاری رادیوکربنی، اینها در قرون پنجم یا ششم نوشته شده‌اند.

این برگه‌ها همچنین حاوی اسطوره‌هایی درباره منشاء ستاره‌ها توسط «اراتوستن» (Eratosthenes) تاریخدان و ریاضیدان یونانی و همچنین بخشی از یک شعر معروف با نام «فانومنا» (Phaenomena) نوشته شده در قرن سوم پیش از میلاد و نیز مختصات ستاره‌ای است که می‌تواند آن را به قدیمی‌ترین نقشه کامل ستاره‌ای جهان تبدیل کند.

دانشمندان اولین نقشه ستاره‌ای جهان را در یک صومعه پیدا کردند

اعتقاد بر این است که این نقشه توسط هیپارکوس نوشته شده باشد زیرا مختصات ستاره‌ای با زمانی که هیپارکوس کار می‌کرده است حدود ۱۲۹ سال پیش از میلاد همخوانی دارد. با این حال نمی‌تواند با اطمینان اظهارنظر کرد زیرا این قدیمی‌ترین نقشه کامل‌ ستاره‌ای به امضای نویسنده آن نرسیده است. محققان تنها می‌توانند بر اساس شواهد و قرائن علمی در این زمینه حدس‌هایی بزنند.

این محققان گزارش تحقیقات خود در این زمینه را به تازگی در نشریه «تاریخ ستاره‌شناسی» منتشر و جزئیات دقیق این نقشه ستاره‌ای را بیان کرده‌ و همچنین مشخص کرده‌اند که چرا اعتقاد دارند این قدیمی‌ترین نقشه ستاره‌ای کامل جهان است.

کشف قدیمی‌ترین نقشه ستاره‌ای کامل جهان در زیر متون دیگر همچنین یادآور این است که چگونه دانشمندان با استفاده از فناوری موفق به کشف ساختارها یا سازه‌های باستانی آمازون در جنگل‌های استوایی شدند. کاغذهای پوستی باستانی‌تری نیز برای مشخص کردن موقعیت احتمالی یک شهر گمشده استفاده شده و به همین علت است که این متون باستانی برای حفظ تاریخ بسیار مهم هستند.

مساله جالب اینکه که نسخه قدیمی در واقع یک چندنگاره است که نوشته آن پاک شده و مطالب جدید روی آن نوشته شده است. محققان تنها با استفاده از فناوری تصویربرداری چندطیفی متوجه این نقشه ستاره‌ای شدند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا