اجتماعی

افزایش هوش محیط‌زیستی همگام با آموزش

حتما همه شما شعرها و یا داستان های دوران کودکی خود را همچنان به یاد می آورید، حتی اگر سال ها از زمان یادگیری آن گذشته باشد اما باز هم به راحتی آنرا به زبان می آورید یا در ذهن مرور می کنید، اما چرا در سنین بالاتر گاهی حتی حفظ کردن یک بیت شعر هم کار دشواری به نظر می رسد و یا برای به یادآوردن یک سری مسائل باید به ذهنتان فشار بیاورید؟ محققان معتقدند که سنین پایین بهترین زمان برای یادگیری و مهارت آموزی است.

این آموزش و یادگیری در هر مقوله ای صدق می کند در اینجا حرف ما آموزش و یادگیری اصول حفظ محیط زیست است، می دانیم که شرایط محیط زیست کشور بسیار شکننده و حساس است، آب، خاک، هوا همه تحت تاثیر افزایش جمعیت و درست مصرف نکردن در حال فروپاشی است و بدترین شرایط را طی می کنند به طوری که حتی کارشناسان نسبت به کویری شدن برخی از نقاط کشور هشدار می دهند، حتی برخی معتقدند که اگر منابع آبی به همین صورت مدیریت شود تمدن ایرانی به خطر می افتد، این شرایط برای هوا و خاک هم به همین منوال است، آلودگی هوا و مرگ سالانه ۴۰ هزار نفر منتسب به وضعیت هوا و آلودگی خاک موید این ادعا است.

حال سوال مهم این است با وجود اینکه می دانیم با از بین رفتن محیط زیست زندگی بسیار دشوار می شود اما چرا باز هم در صدد حفاظت از آنها برنمی آییم که به اعتقاد اهل فن این مساله به سواد و هوش محیط زیستی افراد بر می گردد که سازمان حفاظت محیط زیست برای جبران این کمبود تفاهم نامه همکاری را با وزارت آموزش و پرورش امضا کرد تا در آینده شاهد نسلی دوستدار محیط زیست باشیم.

علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای این تفاهم نامه گفته بود: اعتقاد داریم آموزش و پرورش می‌تواند حامی اصلی محیط زیست باشد؛ از این رو می‌طلبد در سطوح عالی نیز کارهای خوبی انجام شود و زیرساخت همه این موارد آموزش و پرورش است چون زمانی می‌توان ذهن و جسم سالمی داشت که محیط زیست سالمی داشته باشیم و برای رسیدن به آن، بهتر است آموزش از مقطع پایین آغاز شود.
 

افزایش هوش محیط‌زیستی همگام با آموزش

وی گفت؛ با توجه به اهمیت موضوع از ابتدای سال تحصیلی جدید، رشته محیط بانی در دو استان فارس شهر شیراز و خوزستان شهر شوشتر راه‌اندازی می‌شود.  

همچنین در مراسم امضای تفاهم نامه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اجرای این تفاهم نامه، دانش‌آموزان در این راستا محیط‌بان و همیار محیط‌بان می‌شوند، همچنین با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست با رعایت معماری تمدن اسلامی در ساخت و ساز مدارس، مسائل محیط زیست از جمله انرژی پاک و استفاده از مصالح سبک مورد توجه قرار گرفته و خواهد گرفت.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز دراین باره به خبرنگار محیط زیست سیمای وطن گفت: آموزش باید از مقاطع پایین سنی آغاز شود تا اثر خود را بر جای بگذارد.

نورالله مرادی افزود: ایران یکی از کشورهای مترقی در داشتن قانون حفاظت از محیط زیست است، بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است، اما آیا برای حفظ محیط زیست فقط داشتن قانون کافی است؛ می دانیم که نیست چون اجرای آن نیاز به آگاهی دارد و آنهم از راه آموزش حاصل می شود.

وی تاکید کرد: باید با افزایش هوش محیط زیستی در راستای حفظ محیط زیست تلاش کنیم از این رو سازمان حفاظت محیط زیست بعد از سالها در دولت سیزدهم موفق به امضای تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش شد که هدف اصلی آن گسترش سرمایه‌های اجتماعی برای حفاظت خردمندانه از محیط زیست، رشد، پرورش و شکوفایی نسلی آگاه، علاقمند و مسئولیت‌پذیر در زمینه محیط‌زیست است.

آیا برای حفظ محیط زیست فقط داشتن قانون کافی است؛ می دانیم که نیست چون اجرای آن نیاز به آگاهی دارد و آنهم از راه آموزش حاصل می شود.مرادی اظهار داشت: تمدن ایرانی – اسلامی یکی از محیط زیستی ترین تمدن های دنیا است، به دفعات در قرآن هم به حفظ محیط زیست تاکید شده است اما چرا با وجود این فرهنگ غنی امروز محیط زیست شکننده و حساسی داریم که قطعا به ضعف آموزش در این زمینه بر می گردد که معاونت اموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست برای جبران این کمبود در صدد رونق آموزش محیط زیستی دانش آموزان با همکاری وزارت آموزش و پرورش برآمده است و تلاش می کند تا آموزش را از مقوله فرعی به مسیر اصلی هدایت کند تا شاهد تربیت نسلی آگاه در زمینه حفظ محیط زیست باشیم.

وی با اشاره به تهیه سند تحول آموزش محیط زیست گفت: این سند در سال ۱۳۹۸ در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد اما از آن زمان تاکنون بر زمین مانده و اقدامی صورت نگرفته بود که ما در تلاش برای اجرای بندهای مختلف آن هستیم، ما معتقدیم که در مسیر حفظ محیط زیست باید برنامه و چشم اندازهای ویژه ای داشته باشیم که انها را در معاونت آموزش سازمان محیط زیست تعریف کرده ایم و بر اساس آن پیش می رویم.
 

افزایش هوش محیط‌زیستی همگام با آموزش

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر این اساس و در راستای امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش ، درخواست کردیم که کتاب های درسی پیوست محیط زیستی داشته باشند تا با این روش دانش آموزان هر چه بیشتر با اهمیت حفظ محیط زیست آشنا شوند، البته در سطح آموزش عالی نیز ۲ واحد درسی اجباری در دانشگاه ها راه اندازی شد و اکنون به صورت پایلوت در ۱۰ دانشگاه سراسر کشور اجرا می شود اما تاکید ما بیشتر بر مقطع پایین تر است چون ذهن کودکان در این دوره بیش از هر زمان دیگری آماده یادگیری است.

مرادی اظهار امیدواری کرد که با همکاری سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش در آینده نسلی ترتیب شود که هر کدام از آنها یک محیط بان باشند و حفظ محیط  زیست و گونه های زیستی در طبیعت برایشان مهم باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا