اجتماعی

انتشار لیست سوم «غیر روان شناسان» فاقد مجوز

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از انتشار لیست سوم افراد «غیر روان شناس فاقد مجوز» خبر داد.

به گزارش سیمای وطن، بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، لیست سوم افراد «غیر روان شناس فاقد مجوز» شامل افراد متخلف با پیج‌های جعلی، گروه‌های واتس آپی، صفحات اینستاگرامی، تلگرامی، کلاب هاوس، سایت‌ها و موسساتی که به طور غیر قانونی در فضای مجازی یا حقیقی درباره روان شناسی و مشاوره فعالیت می کنند یا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام به سوءاستفاده از مردم و جامعه روان شناسی  و مشاوره می‌کنند و به اعتبار و اعتماد رشته لطمه وارد می آورند؛ منتشر و اسامی آنها در اختیار مراجع قانونی گذاشته می شود.

به گزارش سیمای وطن، سه ماه قبل نخستین لیست از  «غیر روان شناسان فاقد مجوز» شامل ۱۴۴ اسم در حالی از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور منتشر شد که در بین آن، اسامی افراد شناخته شده‌ای که بعضا در برنامه‌های تلویزیونی و یا در خارج از مرزهای کشور سخنرانی‌هایی داشتند، دیده می‌شد.

این اقدام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با واکنش‌های متعددی مواجه  شد و پس از آن بود که محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه وظیفه داریم  در این رابطه به مردم اطلاع رسانی کنیم، اعلام کرد که هیچ کدام از افرادی که اسامی آنها در لیست یاد شده درج شده است مدرکی ندارند و اگر غیر از این است مدارک خود را منتشر کنند.

وی در پاسخ به منتقدان در خصوص چرایی درج نام افرادی که در زمینه “کوچینگ” و یا “منتورینگ” فعال هستند در لیست “غیر روانشناسان فاقد مجوز”، گفته بود «معنای “کوچ” یعنی مربی‌گری و تربیت فرد برای رسیدن به هدف که عمدتا در این مسیر باید انگیزه برای دیگران ایجاد کنند و نهایتا به اجبار باید از مفاهیم روانشناسی استفاده کنند. آنچه از معنی “کوچ” مصطلح شده بر اساس مفاهیم روانشناسی است. درواقع بخش اصلی آن روانشناسی و بخش دیگر آن مدیریتی است. در حالی روانشناسان سالها برای گرفتن مدرک تحصیلی خود درس خوانده و زحمت می‌کشند که این افراد با هر عنوانی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.»

به گفته وی، برخی از افرادی که اسامی آنها در لیست یاد شده درج شده است با برگزاری کارگاه‌هایی در طول یک روز درآمد یک میلیارد تومانی داشته‌اند و بعضا با مدرک “فوق دیپلم مکانیک” با عنوان “مشاور خانواده” در حال فعالیت‌اند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه شعبات موجود در قوه قضاییه اهتمام ویژه‌ای به رسیدگی به تخلفات حوزه روانشناسی و مشاوره ندارند و نیاز است تا شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به این تخلفات ایجاد شود، تصریح کرده بود که باید شورای هماهنگی ملی برای نظارت بر غیر روانشناسان فاقد مجوز ایجاد شود.

به گزارش سیمای وطن، سازمان نظام روانشاسی و مشاوره کشور ۶ روز پس از انتشار لیست اول «غیر روان شناس فاقد مجوز»، لیست دوم را حاوی اسم ۶۱ روان‌شناس‌نما و ۳۲ صفحه که به صورت غیرقانونی در حیطه روان‌شناسی در حال فعالیت هستند، منتشر کرد.

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشاسی و مشاوره کشور در نشست خبری خود با بیان اینکه با انتشار این اسامی قصد توهین به افراد را نداشتیم و تنها اطلاع رسانی کردیم، اظهار کرد «هدفمان اطلاع رسانی بود. پنج ماه پیش از انتشار اسامی نیز دائما در مصاحبه‌ها اعلام کردیم که در صدد انتشار این لیست هستیم تا برای افراد “غیر روانشناس فاقد مجوز” زمینه سازی شود و اگر مایل هستند قبل از انتشار اسامی مسائل را حل کنند. اینطور نبود که لیستی تهیه کنیم تا این افراد را به اصطلاح بزنیم. سه سال شب و روز زحمت کشیدیم برای احصاء این اسامی و به این افراد زنگ زدیم تا به آنها اطلاع دهیم فعالیت آنها غیرقانونی است. برخی جواب نداده و به سازمان نمی‌آمدند. ما اصل  را بر پیشگیری و تعامل گذاشتیم تا مساله حل شود اما با پیچیده شدن مساله کار را به مردم واگذار کردیم.»

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا