اسلایدبین‌الملل

گاف جدید کیهان در حمله به ظریف/ چرا روزنامه کیهان، وطن‌دوستان را به خیانت متهم می‌کند؟

رسول سلیمی: پس از آنکه منتقدان دولت سیزدهم، انفعال دولت رئیسی در دفاع از تمامیت ارضی کشور و اتخاذ سیاست خارجی مبتنی بر عزت را به چالش کشیدند و از نحوه مواجه دولت سیزدهم با حمایت چین و روسیه از منازعه امارات با ایران بر سر جزایر سه گانه، انتقاد کردند، روزنامه کیهان در ادامه حمایت های خود از دولت سیزدهم، ۲۶ تیرماه در مطلبی با عنوان « وطن‌دوستی به شما نمی‌آید! » نوشت:

«ظریف در سفر به کویت (۱۱ آذرماه ۱۳۹۲‌) توجه کنید. ایشان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که «‌ایران درباره مالکیت بر جزیره ابوموسی آماده مذاکره است‌»! آقای ظریف را به طرفداری از دیپلماسی پادشاهان قاجار و رضا خان و محمدرضا پهلوی متهم نمی‌کنیم ولی اظهارات ایشان در مصاحبه یاد شده چه بخواهند و بدانند و چه نخواهند و ندانند با اقدامات وطن‌فروشانه قاجارها و پهلوی‌ها قابل مقایسه است! کدام دیپلمات وطن‌دوستی اعلام می‌کند که بر سر بخشی از اراضی تحت مالکیت وطن خود آماده مذاکره است؟! »

گاف جدید کیهان در حمله به ظریف/ چرا روزنامه کیهان، وطن‌دوستان را به خیانت متهم می‌کند؟

>>>بیشتر بخوانید:

محمد جواد ظریف؛ واقع گرا یا آرمان گرا / کدام گفتمان منافع مردم را بهتر تامین می کند؟

ظریف: برای ایران ضدروس و ضدآمریکا بودن خطرناک است

دستکاری در اظهار نظر محمدجواد ظریف و مقایسه آن با وادادگی حکومت های پهلوی و قاجار، از آنجا معنادار بود که کیهان بدون توجه به اینکه سیاست گفتگو با امارات بخشی از سیاست کلی نظام در دیپلماسی با کشورهای منطقه است، موضع سیاست خارجی کشور در چهل سال گذشته را با حکومت های قبل از انقلاب، منطبق کرد.

به عنوان مثال در شهریور ۸۷، حسن قشقاوی سخنگوی وقت وزارت خارجه در دولت احمدی نژاد، در خصوص ادعاهای واهی امارات درباره ابوموسی گفته‌بود: هر گونه سوء تفاهم در مورد ترتیبات اجرایی در جزیره ابوموسی در چارچوب گفتگوی دو جانبه بدون دخالت طرفهای دیگر قابل رفع است.

در اسفند ۸۹ نیز رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه دولت دهم، گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوی دو جانبه و مستقیم درباره سوء تفاهم ایجاد شده در مورد جزیره ابوموسی در خصوص ترتیبات اجرایی یادداشت تفاهم ۱۹۷۱ اعلام کرده است.»

کیهان کجای نظرات ظریف را دستکاری کرد؟

چه آنکه اصل ماجرای سفر ظریف به کویت در سال۱۳۹۲ نیز توسط روزنامه کیهان تحریف شده و نیاز به تبیین دارد.

ظریف در سال۱۳۹۲، در سفر دوره ای به منطقه خلیج فارس از کشورهای کویت،عمان و قطر دیدن کرد و رایزنی هایی با مقامات این کشورها صورت داد.

همان زمان نقل قول منتسب به او در رسانه های عربی درباره جزایر سه گانه مبنی بر اینکه «تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر به نام «ابوموسی» است» به سرعت در رسانه های داخلی منعکس شد به گونه ای که گویا تغییری در سیاست اصولی ایران در خصوص تمامیت ارضی اش ایجاد شده است.

آن زمان مرضیه افخم، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در توضیحاتی در این‌باره گفته بود:

«برخی رسانه ها ترجمه ناقص و غیر دقیقی از مطالب وزیر امور خارجه داشته اند. آقای ظریف در پاسخ به سئوالی در مورد سفر وزیر خارجه امارات و تاثیرات آن از جمله بر موضوع ابوموسی اینگونه پاسخ داده که “سفر وزیر خارجه امارات به تهران آغاز خوبی برای تقویت روابط دو جانبه است طبیعی است اختلافاتی در دیدگاه ها و استنباطهای همسایگان وجود داشته باشد در این سفر در مورد مسائل مورد اهتمام دو کشور گفتگو شد و به گفتگوهای خود برای رفع همه سوء تفاهماتی که در میان دو کشور وجود دارد از جمله مسئله ابوموسی ادامه می دهیم و ما با دوستان خود در امارات برای رفع این مشکل و سوء تفاهم گفتگو می کنیم.»

اما آنچه در تحریف سخنان ظریف و دستکاری آن اهمیت دارد، این است که در تمام دولت های بعد از انقلاب به ویژه دولت اصولگرای نهم و دهم، موضع اصولی ایران در برابر نظر کشورهای عربی بر سر جزایر سه گانه، گفتگو برای رفع تخاصمات بوده که از سوی سخنگوی وزارت خارجه اعلام شده است و در تمامی این دوره ها، هیچ وزیر خارجه ای در دولت های بعد از انقلاب، بر سر اصل تمامیت ارضی کشور پیشنهاد گفتگو نداده است.

در همان مقطع زمانی، محمدجواد ظریف در این رابطه گفته بود: «بنده دقیقا موضع معمول کشور را گفته ام که ما آماده گفتگو با امارات برای رفع سوء تفاهمات پیرامون ابوموسی هستیم.»

موضع و سیاست اصولی جمهوری اسلامی در برابر جزایر سه گانه چیست؟

زمانی جنجال امارات بر سر جزایر بالا گرفت که ایران در سال ۱۳۷۰ مانع ورود کشتی خاطر به ابوموسی شدند و اماراتی ها با این بهانه، جنجال رسانه ای را دنبال کردند.

آن اقدام که با هدف تثبیت حاکمیت ایران بر جزایر انجام شد در نهایت به تضعیف حاکمیت کشور در صحنه بین المللی انجامید. این در حالی بود که همان زمان، ایران و شش کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس آماده صدور بیانیه‌ای برای تامین امنیت خلیج فارس در دومین جلسه وزرای خارجه در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد نیویورک بودند.

محمد جواد ظریف در همین ارتباط گفته بود «جلسه اول نشست مشترک ایران و اعراب، بعد از حمله عراق به کویت در نمایندگی ایران تشکیل شده بود و سال بعد جلسه در سوئیت سعودالفیصل در هتل والدورف برگزار شد. برای جلسه دوم بنده و مرحوم مإمون الکردی از عربستان بیانیه‌ای برای شروع همکاری منطقه‌ای آماده کرده بودیم که متاسفانه با مخالفت وزیر وقت امور خارجه امارات آقای راشد عبدالله النعیمی، کار متوقف شد. اتفاقات منفی همزمان در حوزه‌های دیگری هم افتاد که مانع شد ایران بتواند از فضای پس از حمله عراق به کویت برای بهبود شرایط بین‌المللی استفاده کند.»

در همین راستا، شورای عالی امنیت ملی در آن زمان به پیشنهاد وزارت امور خارجه تصمیم گرفت موضع ایران در برابر جنجال امارات، تاکید بر «گفتگو برای حل سوء تفاهمات» قرار گیرد که این موضع هر سال در مجمع عمومی ملل متحد در بیانیه حق جواب به سخنرانی مقامات اماراتی بیان می شد که «ایران آماده گفتگوی دوجانبه پیرامون سوءتفاهمات ناشی از اجرای ۱۹۷۱ در مورد ابوموسی است.»

همین موضع در سیاست خارجی ایران که مورد تایید شورای عالی امنیت ملی نیز بوده، از سوی ظریف در کویت مطرح شد اما یک نشریه عربی با دستکاری همان مواضع رسمی، ایران را آماده گفتگو بر سر تمامیت ارضی خود قلمداد کرد. پروپاگاندای رسانه ای که همان زمان رسانه های منتقد ظریف را در دام تبلیغات فریب قرار داد و آنها به اشتباه از این اخبار دستکاری شده در روزنامه عربی، برای حمله به رقیب سیاسی خود در داخل بهره برداری کردند.

موضوعی که با پاسخ خانم افخم سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد.

حالا و در شرایط انفعال دولت سیزدهم برای پاسخگویی به حمایت روسیه از امارات در جریان دفاع از اصالت حقوقی اختلاف امارات با ایران بر سر جزایر ایرانی، به نظر می رسد روزنامه کیهان و مجموعه رسانه های حامی دولت سیزدهم به دنبال ایجاد فضای رسانه ای دروغین علیه ظریف برای جبران انفعال در برابر روسیه هستند.

۳۱۱۲۱۳

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا