اجتماعیاسلاید

نگین الموت میان کوه‌های رازآلود؛ چه‌طور به این دریاچه سفر کنیم؟

سیما محبی: راز کوه‌های الموت، اسراری پشت دیواره‌های بلند، قلعه‌های فتح نشدنی و روایت جنگ با مغول، شاید هربار که نامی از الموت و دره‌های آن آورده شود این قلعه حسن صباح باشد که خودنمایی کند، دژی که بالاخره به‌دست هولاکوخان مغول فتح و به آتش کشیده شد تا هیچ اثری از کتابخانه معروف قلعه باقی نماند. اما جدا از جنگ و راز، این منطقه خوش آب و هوا چشم‌اندازی طبیعی و وصف نشدنی دارد که باید برای دیدنش به اطراف قزوین سفر کرد.

دریاچه اوان

الموت که از شمال شرقی تا شمال غربی استان قزوین کشیده می‌شود که آب و هوایی نزدیک به سرزمین‌های شمالی دارد، حتی از مسیرهای انتهایی این منطقه می‌توان به رحیم‌آباد در استان گیلان و البته تنکابن در استان مازندران دسترسی پیدا کرد، آب و هوای مشابه با گیلان و مازندران سبب شده با عبور از الموت شاهد شالیزارهای برنج هم باشیم. در چنین شرایطی میان کوه‌ و شالیزار یک دریاچه چشم‌نوازی می‌کند، «اوان» یکی از دریاچه‌های طبیعی استان قزوین است که سالانه میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است، البته نزدیکی این دریاچه به قزوین و تهران سبب شده علاقه‌مندان به گردشگری در طبیعت در این دو شهر از آن غافل نشوند، این دریاچه در شهر و دهستان معلم کلایه از توابع بخش رودبار الموت واقع شده است. دریاچه اوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در میان چهار روستای اوان، ورین، زوار دشت و زر آباد قرار دارد. این دریاچه که به نگین الموت مشهور است یکی از زیبایی‌های این منطقه است که در کنار قلعه الموت از مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌روند.

شاید نام این دریاچه جالب باشد، اما اوان به‌معنای محل گرد آمدن آب است، این دریاچه بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می‌رسد. این دریاچه به هیچ رودخانه‌ای برای تامین متصل نیست و از محیط خارج خود آبی را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها منبع آن از آب نزولات جوی و چشمه‌های موجود در کف دریاچه هستند.

نگین الموت میان کوه‌های رازآلود؛ چه‌طور به این دریاچه سفر کنیم؟

مسیر دسترسی به اوان از تهران

با شناختن این دریاچه فقط کافی‌ست اشتیاق سفر برای دیدن این منطقه خوش آب و هوا را عملی کنید، رسیدن به این دریاچه برای اهالی استان قزوین آشنا است و کمتر کسی پیدا می‌شود که جاده الموت شرقی را بلد نباشد، اما اگر از جایی مثل تهران قصد سفر به اوان را دارید باید بدانید کار سختی در پیش ندارید، مسیر دسترسی به دریاچه اوان این‌گونه است که باید اتوبان تهران قزوین را در پیش بگیرید. به ورودی قزوین یا همان میدان مینودر که رسیدید، سمت راست‌تان تابلوی الموت را می‌بینید. با ورود به این جاده باید انتظار دیدن چشم‌اندازهای طبیعی و فوق‌العاده را داشته باشید، شما باید مسیری تماشایی و پر از دشت‌های سرسبز و البته کوهستانی و صعب العبور و پر از گردنه‌های خطرناک و بسیار زیبا است را ادامه دهید. از رجایی دشت که بگذرید و حدود سه ساعت که ادامه دهید به یک دو راهی می‌رسید، یک راه به‌سمت الموت و راه دیگر به دریاچه اوان می‌رود. پس از طی هشت کیلومتر و گذشتن از روستای سرسبز زرآباد، گردنه آخر را که رد کنید، دریاچه اوان پیدا می‌شود.

همیشه در مسیرهای طولانی، به خصوص اگر از شهر و استان دیگری راه افتاده باشیم نگران تمام کردن سوخت و بنزین ماشین هستیم، چه برسد که بخش زیادی از مسیر در جاده‌های کوهستانی باشد، اما برای سفر به دریاچه اوان اگرچه شما باید از میان پیچ و خم های گردنه‌های الموت عبور کنید اما نباید نگران تمام شدن بنزین ماشین باشید؛ چراکه رجایی دشت و معلم کلایه هر دو پمپ بنزین دارند.

نگین الموت میان کوه‌های رازآلود؛ چه‌طور به این دریاچه سفر کنیم؟

کجا بمانید؟

به گزارش کجارو در فصل بهار دریاچه اوان و طبیعت آن از زیبایی دوچندانی برخوردار و در فصل تابستان نیز تفرجگاهی مفرح برای گردشگران است. برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر آن، طلایی‌ترین زمان برای دیدن اردیبهشت‌ماه تا مهرماه است. اگر قصد دارید شب را در کنار دریاچه بمانید و کمپ بزنید وسایل و لوازم لازم را با خود ببرید، چون اوان از شهر دور است. اگر هم می‌خواهید شب را در اقامتگاه سپری کنید، اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در منطقه الموت و در روستاهای نزدیک دریاچه مانند زرآباد و وربن وجود دارد که می‌توانید شب را در آن‌ها بمانید تا با حوصله و وقت بیشتری این منطقه خوش آب‌وهوای قزوین را بگردید.

نگین الموت میان کوه‌های رازآلود؛ چه‌طور به این دریاچه سفر کنیم؟

قایق‌رانی و عکاسی…

در اطراف دریاچه اوان گونه‌های درختی چون بید، چنار، تبریزی ، سیب ، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو؛ گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان وجود دارد. علاوه بر این‌گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان دیده می‌شود.

به‌دلیل حفظ اکوسیستم دریاچه اوان صید و شکار در این محل ممنوع است. پس به‌منظور حفظ حیات وحش و محیط زیست این دریاچه از این کارها جدا خودداری کنید. شنا کردن در دریاچه اوان ممنوع به‌دلیل رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود ممنوع است و یک فعالیت پر خطر برای گردشگران محسوب می‌شود. در دریاچه اوان قایق‌های پدالی برای قایق‌رانی و لذت بردن از این تفریح فرح‌بخش وجود دارد.زیبایی‌ها و مناظر اطراف اوان بهترین سوژه‌ها برای عکاسی کردن است. اگر اهل عکاسی هستید، ثبت چشم‌اندازهای زیبایی اوان به‌ویژه مه صبحگاهی بر فراز دریاچه را از دست ندهید.

نگین الموت میان کوه‌های رازآلود؛ چه‌طور به این دریاچه سفر کنیم؟

بیشتر بخوانید:

اینجا محل تولد خورشید است/ چطور به تخت‌جمشید کوچک سفر کنیم؟

۲۳۳۲۳۳

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا