اجتماعیاسلاید

هشدار! تجربه این پنج حالت هنگام خواب خطرناک است

الهه جعفرزاده: خواب از جمله نیازهای اساسی انسان است و برای حفظ سلامت جسم و روان حیاتی است. اختلالات خواب شامل مشکلاتی در کیفیت، زمان و میزان خواب است که منجر به پریشانی در طول روز و اختلال در عملکرد طبیعی بدن می‌شود. انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد که شایع‌ترین آنها بی‌خوابی است. آپنه انسدادی خواب، نارکولپسی و سندرم پای بی‌قرار از دیگر اختلالات خواب هستند.

۱) آپنه خواب

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد دفعات زیاد) در طول خواب می‌شود و هر توقف می‌تواند حدود چندین ثانیه طول بکشد.

به گفته پزشکان، آپنه خواب می‌تواند با بروز یا تشدید برخی بیماری‌ها مرتبط باشد. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که آپنه خواب با خطر ابتلا به دیابت مرتبط است و می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. همچنین آپنه انسدادی خواب، اکسیژن را در سیستم خود کاهش می‌دهند و به مرور می‌تواند به قلب آسیب برساند.

هشدار! تجربه این پنج حالت هنگام خواب خطرناک است

۲) خروپف طولانی مدت

آیا می‌دانستید خروپف طولانی مدت با بیماری قلبی مرتبط است؟ خروپف به دلیل نداشتن فضای کافی زبان در پشت گلو، به ویژه در افرادی که چاق هستند، نارسایی قلبی دارند یا به پشت می‌خوابند، ایجاد می‌شود.

تحریک تنفس به عهده برخی مواد شیمیایی موجود در مغز است؛ اما این فرایند در برخی از افرادی که خروپف می‌کنند، با شکست مواجه می‌شود. در نتیجه، سطح اکسیژن به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و باعث افزایش کورتیزون، آدرنالین و سایر هورمون‌ها می‌شود. این هورمون‌ها به فشار خون بالا و بی نظمی قلب منجر می‌شوند و می‌توانند موجب نارسایی قلبی شوند یا آن را تشدید کنند که درنهایت باعث حمله قلبی و حتی مرگ ناگهانی می‌شود.

هشدار! تجربه این پنج حالت هنگام خواب خطرناک است

۳) سندرم پای بی‌قرار

سندروم پای بی‌قرار که به آن بیماری «ویلیس اِکبوم» هم می‌گویند، یک اختلال عصبی و احساس ناخوشایند مانند کشش غیرقابل کنترل پاهاست که در شب بیشتر است. به محض اینکه دراز می‌کشید، میل به حرکت دادن پاهایتان شروع می‌شود. حرکت دادن پا شاید به طور موقت این احساس ناخوشایند را تسکین دهد.

اگرچه باورش سخت است، اما باید بدانید بین این سندرم عجیب و بروز بیماری قلبی ارتباطی وجود دارد. اخیراً کشف شده است که زنان مبتلا به سندروم پای بی‌قرار در معرض افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که هم مردان و هم زنان مبتلا به این سندرم، احتمالاً به دیابت نوع ۲، چاقی، فشار خون بالا و آپنه خواب مبتلا هستند؛ که همه اینها خطر بیماری قلبی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. داروهایی برای کنترل این سندروم وجود دارد، اما فرد مبتلا باید از نظر علل زمینه‌ای (مانند بیماری پارکینسون و نارسایی کلیه) هم معاینه شود.

هشدار! تجربه این پنج حالت هنگام خواب خطرناک است

۴) نارکولِپسی

نارکولِپسی یا حمله خواب، یک اختلال خواب عصبی است که بر نحوه کنترل خواب و بیداری مغز تأثیر می‌گذارد و بسیاری از افراد را در طول روز دچار خواب‌آلودگی شدید می‌کند. در اکثر افراد مبتلا به نارکولِپسی، فشار خون به طور طبیعی در طول خواب کاهش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد که تداوم و تکرار این حالت ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد. علاوه بر این، افراد مبتلا به نارکولپسی اغلب دارای دیابت، افسردگی و چاقی هستند که این حالات نیز به طور مستقل با بیماری قلبی مرتبط هستند.

۵) بی‌خوابی

خواب بخش مهمی از زندگی است و کیفیت آن تأثیر مستقیم بر سلامت جسم و روان ما دارد. طبق بررسی‌های گسترده، کمبود خواب می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود؛ عدم تمرکز، تضعیف حافظه، چاقی، افزایش وزن و در نتیجه ابتلا به دیابت نوع ۲، ناراحتی‌های قلبی و سکته مغزی، فشار خون بالا و اختلالات خلقی از عوارض بی‌خوابی هستند.

هشدار! تجربه این پنج حالت هنگام خواب خطرناک است

بیشتر بخوانید:

چه بخوریم تا بهتر بخوابیم؟/ ۵ ماده غذایی برای داشتن یک خواب راحت

نتایج جالب یک تحقیق؛ برای مبارزه با افسردگی بخوابید!

منابع: psychiatry ، eatthis

۴۷۲۳۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا