رویا بابائی: شهرداری تهران سال گذشته با عدم پرداخت هزینه سرویس دانشآموزان استثنایی آنها را خانهنشین کرد و اینبار با بذل و بخشش ونهای مناسبسازی شده متعلق به سامانه حملونقل جانبازان و معلولان برای خانهنشینی ۱۷ هزار معلول و جانباز تهرانی خیز برداشته است.
طبق قانون حمایت از معلولان، حملونقل معلولان در درون شهرها جزء وظایف شهرداریهاست و شهرداری تهران مدتهاست در انجام این وظیفه خود کوتاهی میکند. شهرداری اخیراً در اقدامی غیرقانونی ۳ دستگاه ون مناسبسازی شده ویژه سامانه حملونقل جانبازان و معلولان را به دیگر مراکز انتقال داده است. این اتفاق در حالی صورت گرفته که سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان به دلیل استهلاک، فرسودگی و کمبود ناوگان و راننده برای جابجایی جانبازان و معلولان با مشکل روبروست.
بخشش غیرقانونی ونهای مناسبسازی شده سامانه حملونقل معلولان
مدیر کمپین معلولان در اینباره به سیمای وطن گفت: «پس از سالها مطالبهگری کمپین، تشکلها و فعالان حوزه معلولان، از ۶۰ دستگاه ون مصوبه شورای چهارم در اسفند سال ۹۵، سرانجام اوایل سال گذشته تنها ۲۰ دستگاه ون صفرکیلومتر به ناوگان سامانه حملونقل جانبازان و معلولان به منظور خدماتدهی بیشتر به این افراد اضافه شد. اما همان ابتدا یک دستگاه از ونها به بازرسی شرکت واحد و دو دستگاه دیگر نیز همراه با راننده به یک موسسه خصوصی در زعفرانیه تهران منتقل و مورد استفاده آنها قرار گرفت.»
بهگفته بهروز مروتی، کمپین معلولان در روزهای پایانی سال گذشته از انتقال و استفاده غیرقانونی ونها مطلع و ضمن اطلاع به مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر، خواستار بازگرداندن ونها به سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان شد.
وی ادامه داد: «در ادامه درخواست کمپین، هفته گذشته کاشانی از اعضای شورای شهر تهران پیش از دستور یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران از این اقدام غیرقانونی انتقاد کرد و با تذکر به شهرداری تهران، خواستار بازگرداندن ونها به سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان شد اما با گذشت یک ماه از پیگیریهای کمپین و تذکر عضو شورای شهر، شهرداری تهران هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.»
مروتی این عدم واکنش را نشاندهنده «بیتوجهی شهرداری به مطالبه معلولان و عدم توجه کافی به حفظ و نگهداری ابزار خدمات دهنده به این طیف دانست.»
به گفته مروتی «با بذل و بخشش سه دستگاه ون مذکور، در حال حاضر فقط ۱۷ دستگاه از ۲۰ دستگاه خریداری شده، برای این سامانه باقیمانده که برای جابجایی دستکم شش هزار معلول و جانباز مشترک این سامانه در سطح تهران کافی نیست. سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین به غیر از ۲۰ دستگاه ون جدید، دارای ۶۰ دستگاه ون مناسبسازی قدیمی است که همین محدود خودروهای موجود نیز به دلیل استهلاک، فرسودگی و کمبود بودجه موردنیاز برای تعمیر، بسیاری از مواقع سرویس نبوده و نیاز به تعمیر دارند و برخی دستگاهها به دلیل عدم تأمین هزینههای تعمیرات گاهی روزها و هفتهها در تعمیر مانده و امکان ارائه خدمت ندارند.»
مدیر کمپین معلولان گفت: «چنانچه هر ۳ دستگاه ون مذکور تا پایان هفته جاری به سامانه حمل و نقل معلولان بازگردانده نشوند، این کمپین اقدام مقتضی به عمل خواهد آورد. شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای چهارم که اسفند ماه سال ۱۳۹۵ صورت گرفت، مکلف به خرید ۶۰ دستگاه ون مناسبسازی شده برای سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان بود اما با گذشت ۷ سال تنها ۲۰ دستگاه ون برای این سامانه خریداری شده است.»
خانهنشینی دانشآموزان استثنایی به لطف شهرداری تهران
کم کاری شهرداری در ارائه خدمات حملونقل معلولان مسبوق به سابقه است و گویا این امر در اثر تکرار، به اقدامی عادی برای شهرداری تبدیل شده است. سال گذشته شهرداری از ارائه هزینه سرویس مدارس دانشآموزان استثنایی خودداری کرد و زیر بار فشار و تجمع خانوادهها در نهایت از شش ماه تحصیلی تنها حاضر به پرداخت هزینه دو ماه سرویس مدارس شد و در سال جاری هم احتمال همکاری شهرداری در این زمینه بسیار اندک است. خانوادهها در این مدت بین شهرداری، تاکسیرانی، آموزش و پرورش و آموزش و پرورش استثنایی پاسکاری شدند و حتی تجمع آنها و تذکر دو تن از اعضای شورای شهر تهران هم برای حل این معضل کارگر نیفتاد.
بیتعهدی شهرداری
خانم ف.م از مادران دارای فرزند نابینا و از فعالان انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس استثنایی تهران گفت: «با وجود قولهایی که برای پرداخت دستمزد رانندگان داده شده بود اما شهرداری به تعهد خود عمل نکرد، سرویسها دنبال بچههایمان نیامدند و سال تحصیلی را از دست دادند.»
او بیان کرد: «هزینه ماهانه سرویس مدارس استثنایی حدود ۲۸۰ میلیون تومان بود که از این مبلغ تنها برای دو ماه ۱۶۰ میلیون تومان برابر با نصف هزینه هر ماه پرداخت شد، بر همین اساس پیمانکاران بدهکار رانندهها شدند، رانندگان سرویس هریک در جستوجوی منبع درآمدی پراکنده و دانشآموزان استثناییِ مظلوم و بیپناه خانهنشین شدند.
شهرداری بهانه میآورد
یکی از مدیران آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: شهرداری تقبل کرده بود هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی را پرداخت کند اما این کار را نکرد و گفت قبلأ هزینه سرویس مدارس استثنایی ماهانه ۶ میلیارد تومان بود و الان این رقم به ۱۰ برابر افزایش یافته و تأمین آن از عهده ما خارج است.
وی که نخواست نامش ذکر شود، افزود: این ادعای شهرداری پذیرفتنی نیست چرا که با افزایش هزینهها درآمدهای شهرداری هم افزایش یافته و شهرداری نباید به بهانه افزایش هزینهها تعهد خود را انجام ندهد.
او بیان کرد: حدود ۵ هزار دانشآموز استثنایی در تهران وجود دارد که ۹۰ درصدشان از این سرویسها استفاده میکنند.
به گفته این مدیر در تهران تنها سه مدرسه نابینایان وجود دارد که تمام دانشآموزان تهران و شهرستانهای اطراف به آنها مراجعه میکنند و در مدتی که سرویسدهی وجود نداشت بسیاری از خانوادهها بهخصوص از رباط کریم، اسلامشهر، شهریار به دلیل عدم توان مالی نتوانستند بچههایشان را به مدرسه بیاورند و مسبب همه این اتفاقات، شهرداری تهران است.
خودرو و راننده، هر دو محدود
مدیر یکی از انجمنهای فعال حوزه معلولان در این باره گفت: «معلولان هر سفر درون شهری خود را چند روز زودتر باید به سامانه اطلاع دهند تا برنامهریزی شود، با این حال در مواقع بسیاری پیش آمده که سفرها به دلیل کمبود خودرو کنسل میشوند و یا رانندهها ساعت رفتوآمد را تغییر میدهند چون میگویند باید به بقیه درخواستکنندگان نیز رسیدگی شود.»
به گفته وی افراد معلول بهخصوص معلولین شدید فقط در مواقع ضروری و برای انجام اموری مانند مراجعه به پزشک، کاردرمانی و… درخواست خودرو میکنند و تعیین ساعت این امور از دست خودشان خارج است و بنابراین تغییر ساعتها توسط رانندگان کار درستی نیست اما همه میدانیم علت این اتفاق محدودیت شدید خودروهاست.
شهرداری، حد فاصل انزوا و حضور اجتماعی معلولان
شهرداری در قبال افراد دارای معلولیت در مقایسه با سایر دستگاه وظایف زیادی دارد اما به اندازه وظایف خود به این حوزه توجه نمیکند. در حالیکه انتظار میرود شهرداری با حفظ احترام به معلولان به آنها خدمترسانی کند اما این نهاد با کمکاری و کوتاهی خود، زندگی این گروه را به انزوا و محرومیت از دسترسی به امکانات اجتماعی سوق میدهد.
درحالیکه وظیفهمندی شهرداری در قبال معلولان حکم میکند تا این نهاد هر روز خدمات قابل ارائه به این گروه از شهروندان را توسعه، بهبود و ارتقا دهد اما دیده میشود شهرداری کلانشهر تهران به هر بهانه و تدبیری و به قیمت
تغییر سرنوشت هزاران معلول از انجام وظیفه خود شانه خالی میکند. باید دید خارج کردن معلولان از اولویتهای شهرداری و محروم نگاهداشتن آنان به سود چه کسانی است که اینگونه آشکار کمر به نادیده گرفتن آنان بستهاند..؟
۲۳۳۲۳۳