اجتماعیاسلاید

چرا از بالگرد امداد برای انتقال وزیر استفاده شد؟/ «بالگردهای هلال‌احمر، اورژانسی نیست»

لیلی تهرانی: بالگرد سرخ و سفید، روی آسمان چرخی زد، بعد روی چمن نشست و بعد از آن دوباره بلند شد، بعد اما هنوز 20، 30 متری از زمین فاصله نگرفته بود، سقوط کرد. چند دقیقه بعد، بلافاصله تصاویری از سقوط بالگرد امدادی جمعیت هلال‌احمر منتشر شد و گفته شد که 18 نفر حاضر در بالگرد، که وزیر ورزش و همراهانش و کادر پروازی بودند، دچار مصدومیت شدند. یک نفر از همراهان جان خود را از دست داد و بالگرد امدادی هم آسیب جدی دید. این‌ها خبری است که در روز پنج‌شنبه، چهارم اسفندماه منتشر شد؛ همان زمان اما سوالی ذهن مخاطب را اشغال کرد، این که چرا بالگردی که باید فقط در عملیات‌های امدادرسانی و برای شهروندان استفاده شود، برای حمل مسافر استفاده شده است؟ این سوال را از مرتضی مرادی‌پور، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، پرسیدیم.

چرا بالگرد امداد و نجات، برای مصارف دیگری به جز عملیات امدادی مجوز پرواز گرفته است؟

قبل از پاسخ به سوال شما باید بگویم که بالگردهای جمعیت هلال‌احمر، اورژانسی نیست و برای مصارف اورژانسی و انتقال اورژانسی استفاده نمی‌شود، امکانات آن هم برای این مصارف نیست چراکه امکانات اورژانسی مانند ست احیا و یا کادر اورژانس داخل بالگردهای هلال‌احمر وجود ندارد. مصارف استفاده از بالگرد جمعیت هلال‌احمر، در زمان‌های بحران است. وقتی که نیاز است، اقلامی جابه‌جا شود و یا عملیات نجات در مناطق صعب‎العبوری باشد که امکان تردد دیگر خودروهای نجات وجود نداشته باشد.

چرا از بالگرد امداد برای انتقال وزیر استفاده شد؟/ «بالگردهای هلال‌احمر، اورژانسی نیست»

با توجه به نکته‌ای که شما به آن اشاره کردید، استفاده از بالگرد در روز پنج‌شنبه نباید اتفاق می‌افتاد.

 نه این طور نیست؛ مانند همه تیم‌های امدادی، تیم‌های هوایی ما هم باید برای انجام عملیات هوایی، آمادگی لازم را داشته باشند. به همین دلیل است که خارج از زمان سورت پروازی در حوادث و در شرایط عادی باید پرواز داشته باشند تا آمادگی آنها برای مواقع بحران، همیشگی باشد. ضمن اینکه در همین زمان‌ها ما پی می‌بریم که بالگردی نیاز به تعمیر دارد و باید به عنوان مثال یکی از قطعات آن تعویض شود. این اتفاق نه برای تیم‌های پروازی ما که برای همه گروه امدادی اتفاق می‌افتد. در مورد حادثه روز پنج‌شنبه هم ما برای حفظ آمادگی، مجوز پرواز را صادر کردیم؛ ساعت پرواز روز پنج‌‎شنبه جزو ساعاتی بود که باید بالگرد هلال‌احمر برای بررسی وضعیت و میزان آمادگی، پرواز می‌کرد. اگر در کرمان، ساعت پرواز بالگرد هلال‌احمر پر شده بود، هیچ‌گاه مجوز پرواز برای وزیر ورزش و همراهانش، صادر نمی‌شد. نکته مهم این است که خلبان پروازی ما از زبده‌ترین خلبانان بالگرد است و اگر مهارت و توانمندی فنی او نبود، با توجه به مشکل فنی در قطعات و برخورد با زمین، بالگرد آتش می‌گرفت. موضوع دیگر اینکه ما یک همکاری دو جانبه‌ای با وزارت ورزش و همه سازمان‌ها و ارگان داریم؛ امروز این خدمات، که البته در حوزه ساعت پروازی ما هم است، انجام می‌شود، بعد از آن کمکی از طرف وزارت ورزش و یا هر وزارتخانه و ارگان دیگری به جمعیت هلال‌احمر اتفاق می‌افتد.

اما گفته می‌شود که در دوره‌ای جمعیت هلال‌احمر اجازه بالگرد را جز در موارد امدادی نمی‌داده است.

نه، در همه دوره‌ها بسته به تعریف و قانونی که در استفاده از بالگردها وجود دارد، ما از بالگردهایمان در این مواقع استفاده می‌کردیم. در همه دوره‌‎ها این طور بوده است؛ هیچ منع قانونی هم وجود ندارد که بالگردهای جمعیت هلال‌احمر، نباید اجازه پرواز داشته باشند.

در همه کشورها این رسم است که بالگردها این طور تمرین ‌کنند؟

در همه جمعیت‌های هلال‌احمر و یا صلیب سرخ همه کشورها، بخشی به نام امداد و نجات به این شکل که در ایران دیده می‌شود، وجود ندارد. بسیاری از آن‌ها حتی بالگرد هم ندارند. زمانی که زلزله خوی اتفاق افتاد، ما از هواپیماهای ارتش برای جابه‌جایی اقلام و تیم‌های امدادی استفاده کردیم. این‌ها تعاملات بین سازمانی است و هیچ منع قانونی هم برای استفاده کردن و یا نکردن وجود ندارد.

۴۷۴۷

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا