اجتماعی

آیا نرم افزارها پس از وقوع حادثه می‌توانند به کمک امدادگران بیایند؟

همه می‌دانند که حادثه خبر نمی دهد که هیچ؛ سبب بحران، مخاطرات و هزینه‌های گسترده‌ای برای جوامع و حتی دولت‌ها برای سال‌ها نیز می‌شود. یکی از این بحران ها وقوع  زلزله مهیب ۷.۳ ریشتری کرمانشاه در ۲۱ آبان ۱۳۹۶ بود که  خسارت های هنگفتی به ۱۱ شهرستان استان بویژه در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی زد. عملیات بازسازی مناطق زلزله زده، چند ماه پس از وقوع حادثه آغاز شد و تلاش های زیادی برای جبران خسارت ها صورت گرفت.

آیا نرم افزارها پس از وقوع حادثه می‌توانند به کمک امدادگران بیایند؟

مسئولان وقت استان مدعی شدند که ساخت وسازها به اتمام رسیده و حتی «جشن پایان بازسازی» را هم برپا کردند اما اکنون و بنابر گزارش مسئولان ارشد استان، دست کم ۱۶۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله زده اعتبار نیاز است و همچنان چشم های زیادی منتظر اعتبارات و تسهیلات دولت است.

همه می‌دانند از وقوع زلزله نمی‌توان جلوگیری کرد اما یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد بکارگیری از روش‌های علمی و به روزتر برای امدادرسانی به آسیب دیدگان حوادث است.

سازمان امداد و نجات هلال احمر در این راستا دست به اقداماتی زده که از آن جمله می‌توان به طراحی یک نرم افزار به نام عملیات هوشمند به کمک یک شرکت دانش بنیان داخلی اشاره کرد و به نظر می‌رسد این نرم افزار بتواند مشاور خوبی برای مدیر عملیاتی آن حادثه شود.

 تسریع در روند شناسایی محل، شدت حادثه و آغاز عملیات امداد و نجات

 مهدی ولی پور رئیس سازمان امداد و نجات پیش از این با اشاره به طراحی سامانه عملیات هوشمند در جمعیت هلال‌احمر گفت: با استفاده از این سامانه در هنگام وقوع حوادث، ۴۶ لایه اطلاعاتی فعال شده و نزدیک ترین تیم های ارزیاب، اعضای خانه هلال، مراکز امدادی و پایگاه‌های امداد و نجات به منطقه اعزام می‌شوند.

آیا نرم افزارها پس از وقوع حادثه می‌توانند به کمک امدادگران بیایند؟

وی با بیان این که بکار گیری از سیستم‌های نوین نرم افزاری سبب می‌شود کمک‌های امدادی در زمان کمتری در اختیار آسیب دیدگان قرار بگیرد، ‌گفت: استفاده از سیستم های نوین نرم افزاری تلاش دارند تا در کمترین زمان ممکن، حوادث را ارزیابی و خدمات لازم را ارائه کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به مزایای این سامانه خاطرنشان کرد: با وارد کردن مختصات جغرافیایی منطقه تحت تاثیر در حوادث و سوانح طبیعی نظیر زلزله یا سیل، می توان به اطلاعات خانوار و جمعیت منطقه حادثه دیده به تفکیک مرد و زن دسترسی پیدا کرد.

نرم افزار مشاور مدیر بحران

حسین درخشان مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر نیز در گفت و گو با سیمای وطن با اشاره به این که از این نرم افزار به طور آزمایشی در زلزله کرمانشاه استفاده شد، ‌و پس از آن در دیگر زلزله‌ها کشور نیز بکار گرفته شد، گفت: اطلاعات جمعیتی این سامانه تقریبا کامل و بروز است و می توان از آن استفاده کرد  یعنی این سامانه به ما اعلام می کند که ساکنان منطقه که دچار بحران شده، چه میزان است و حتی دیگر اطلاعات مانند سن جمعیت را برای امدادرسانی بهتر در اختیار ما قرار می دهد.

وی افزود: این نرم افزار محاسبه می‌کند، ‌ در این حادثه به چه میزان اقلام امدادی همانند چادر،  پتو و دیگر اقلام زیستی نیاز است؛ ‌موقعیت مکانی حادثه دیده بر روی نقشه مشخص شود ایجاد گردیده و اپراتورهای مرکز پاسخگویی اضطراری پس از ثبت اطلاعات اولیه، از طریق نرم افزار هوشمند، نزدیکترین پایگاه عملیاتی و پشتیبان را مشخص می کنند.

آیا نرم افزارها پس از وقوع حادثه می‌توانند به کمک امدادگران بیایند؟

این کارشناس امداد و نجات افزود: این فرایند سبب می شود که پیش بینی بهتری درباره نیازهای منطقه پیدا شود و ‌همچنین تیم‌های ارزیاب امداد و نجات هلال احمر در کمترین زمان به محل حادثه اعزام شوند.

درخشان درباره عملکرد این نرم افزار گفت: این نرم افزار می تواند مشاور خوبی برای فردی باشد که مدیریت امدادرسانی را در اختیار دارد؛ البته نمی تواند جایگزین این فرد شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا