بین‌الملل

دوگانه دیپلماسی و فشار؛ وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا درباره ایران چه گفتند؟

به گزارش سیمای وطن، دیپلمات‌های اروپایی قصد دارند تا در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران و تلاش برای تنفس مصنوعی به اغتشاشگران، مسائل حقوق بشری را بهانه کرده و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کنند.

آلمان بر اساس گزارش‌های منتشر شده بسته تحریمی جدیدی را پیشنهاد کرده که گفته می‌شود نام ۳۱ شخصیت و نهاد ایرانی را شامل می‌شود.

جوسپ بورل پیش از آغاز نشست امروز، در گفت و گو با خبرنگاران ادعا کرد که این تحریم‌ها، شخصیت‌ها و سازمان های مرتبط با آنچه به‌کارگیری خشونت علیه معترضان در ایران نامید، هدف قرار می‌دهد. او درباره واکنش ایران به تحریم‌های جدید ادعا کرد، تمام کشورهایی که تحریم شده‌اند تدابیر متقابلی را صورت داده‌اند. این بخشی از بازی است و ما آماده‌ایم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره شواهد همکاری نظامی ایران و روسیه تصریح کرد: مستنداتی درباره همکاری موشکی نیست. وی با این حال ادعا کرد که شواهدی درباره همکاری پهپادی وجود دارد. 

در همین پیوند آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان ادعا کرد: «ما بسته تحریمی دیگری را برای ارسال پیامی روشن به کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند بدون عواقب مردم خود را سرکوب، ارعاب و یا بکشند، اتخاذ خواهیم کرد.» وی با بیان این ادعا که اروپا تماشاگر نخواهد بود مدعی شد: «تحریم‌های جدید حلقه داخلی قدرت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ساختارهای تأمین‌کننده مالی آن را هدف قرار خواهد داد.»

وزیر امور خارجه سوئد هم با طرح این ادعا که «مبارزه اوکراین علیه تجاوز روسیه چیزی است که ما باید بالاتر از همه مسائل دیگر مدنظر قرار دهیم» مدعی شد: تحریم ها برای محدود کردن جاه طلبی های دولت ایران ضروری است.

در اظهاراتی همسو، «گابریلوس لندزبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی عنوان کرد که دولت وی فهرستی از اهداف تحریمی ایران را در ارتباط با ادعای تحویل تسلیحات ایران به روسیه ارائه خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد که این اقدام نتیجه واقعی به همراه داشته باشد.

درعین حال سایر وزرای امور خارجه شرکت کننده در جلسه امروز تلاش کردند تا رویکردی متوازن و محتاطانه‌تری را در پیش گرفته و آسیب کمتری به روابط با ایران وارد شود.

وزیر امور خارجه فنلاند در اظهاراتی با اشاره به سابقه مذاکرات وین تصریح کرد که فاصله زیادی تا توافق درباره ازسرگیری اجرای برجام وجود ندارد. «پکا هاویستو» به خبرنگاران گفت که موضوع برجام از حوادث اخیر و ادعای مشارکت نظامی ایران و روسیه جداست. وی با بیان اینکه «مذاکرات برجام از سابقه طولانی برخوردار است» عنوان کرد: از نظر من فاصله زیادی تا رسیدن به توافق درباره برجام وجود ندارد.

«جان آسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز با بیان اینکه باید درباره تحریم‌ها توافق کنیم. گفت: حدود ۳۰ تحریم اعلام خواهد شد. وی با این حال از اینکه روابط اروپا با ایران تحت تاثیر خروج یکجانبه دولت آمریکا از برجام و حوادث اخیر قرار گرفته است ابراز تاسف کرد.

همچنین وزیر امور خارجه ایرلند درباره ابعاد تحریم‌های علیه ایران گفت که تصمیمات بر اساس مستندات اتخاذ می‌شود. “سایمون کاونی” به خبرنگاران گفت: صبر کنید صحبت‌ها و مستنداتی که امروز ارائه می‌شود و لازمه اقدامات بعدی است بررسی شود.ما بر اساس مستندات تصمیم‌گیری می‌کنیم و مایلم اظهارات نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌اروپا) را بشنوم.

وی افزود: اگر ادعای ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اثبات شود، «اتحادیه اروپا پاسخ می‌دهد اما بگذارید برای شواهدی که امروز ممکن است ارائه شود صبر کنیم»

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده بود که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ساعاتی پیش درمورد مواضع کشورهای اروپایی گفت: چند کشور معدود به رفتارهای سیاسی روی آورده اند و جمهوری اسلامی اجازه دخالت به این کشورها را نخواهد داد. توصیه ما این است که کشورهای اروپایی از استفاده ابزاری از حقوق بشر اجتناب کنند و به چارچوب دیپلماتیک ایفا کنند.

وی تصریح کرد: تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته ای است که برای ایران کارامدی لازم را نخواهد داشت،ایران درمورد تحریم پاسخ متناسب و لازم را خواهد داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا