بین‌الملل

سازمان همکاری اسلامی از اقدام سازمان ملل درباره فلسطین استقبال کرد

به گزارش سیمای وطن از آناتولی ، سازمان همکاری اسلامی امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از درخواست سازمان ملل از دیوان بین‌المللی دادگستری برای اعلام نظر فوری درباره اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل استقبال کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: اقدام فوق نشانه حمایت جامعه جهانی از حقوق مشروع مردم فلسطین است. ما مجددا از جامعه بین‌المللی می خواهیم که تلاش‌های خود در این زمینه را افزایش داده و برای پایان دادن اشغالگری اسرائیل و تشکیل دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی بر اساس قطعنامه‌های ذیربط اقدامات جدی کند.

کمیته ویژه سیاسی و استعمار زدایی مجمع عمومی سازمان ملل دیروز به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای داد که خواستار ارائه نظر فوری دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد عواقب حقوقی انکار فلسطینیان و نقض حق تعیین آنان پس از ۱۹۶۷ است.

در رای گیری این کمیته، لایحه مذکور با ۹۸ رای موافق و ۱۷ رای موافق و ۵۲ کشور ممتنع به تصویب رسید.

در این لایحه بر “اشغال طولانی مدت، شهرک‌سازی و الحاق سرزمین‌های فلسطینی از سال ۱۹۶۷ و همچنین اقداماتی با هدف تغییر جمعیت، ماهیت و وضعیت قدس، تصویب قوانین تبعیض‌آمیز و نقض حق سرنوشت فلسطینیان” تاکید شده است.

کمیته همچنین خواستار ارائه نظر در مورد چگونگی تاثیر سیاست‌ها و عملکرد اسرائیل بر وضعیت حقوقی مناطق اشغالی و پیامدهای حقوقی این وضعیت برای همه دولت‌ها و سازمان ملل شده است.

گفتنی است دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که دیوار ساخته شده توسط اسرائیل بر روی سرزمین‌های اشغالی در فلسطین نقض قوانین بین‌المللی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا