بین‌الملل

محکومیت بهره برداری اسرائیل از منابع طبیعی سرزمین‌های اشغالی در سازمان ملل 

به گزارش سیمای وطن، این قطعنامه با عنوان قطعنامه حاکمیت دائمی فلسطینیان در سرزمینهای فلسطینی اشغال شده شامل بیت المقدس شرقی و حاکمیت دائمی جمعیت عرب ساکن منطقه تحت اشغال جولان سوریه بر منابع طبیعی‌شان ارائه شد. 

این قطعنامه با ۱۵۱ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع به تصویب رسید.

علاوه بر رژیم صهیونیستی و آمریکا، کشورهای کانادا، جزایر مارشال، میکرونزیا، نائورو و پالائو نیز به این قطعنامه رای منفی دادند.

 ۱۰ کشور استرالیا، بوروندی، کامرون، ساحل عاج، گواتمالا، کریباتی، رواندا، سودان جنوبی، توگو و تانزانیا نیز رای ممتنع دادند.

این قطعنامه با تشریح آثار مخرب تداوم اشغال فلسطین و جولان بر توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم این مناطق، از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی اشغالگر، مصرانه می‌خواهد به این وضعیت خاتمه دهد.

نماینده آمریکا بعنوان حامی اصلی و همیشگی رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از این قطعنامه، آن را یکطرفه خواند و مدعی شد  دو طرف اسرائیلی و فلسطینی حق دارند در امنیت، رفاه و توسعه زندگی کنند و این همان راه حل دو دولتی است.

وی مدعی شد: متاسفانه، این قطعنامه، یکسویه و جانبدارانه علیه یک عضو سازمان ملل نوشته شده و کمکی به رفع تنش و حل مساله برای تحقق توسعه پایدار نمی‌کند. 

نماینده آمریکا در این نشست، به صراحت اعلام کرد کشورش هر اقدامی را که در جهت نامشروع کردن رژیم اسرائیل اتخاذ شود، نفی و با آن مقابله می‌کند. 

نماینده سوریه نیز در این نشست گفت: اقدامات اسرائیل همچنان حق مردم فلسطین و جولان در بهره‌برداری از منابع طبیعی برای توسعه پایدار را نقض می کند و جامعه بین المللی باید مقابل این اشغالگری بایستد. 

نماینده فلسطین نیز با قدردانی از رای مثبت کشورها به این قطعنامه، تصویب آن با رای بالا را در راستای تایید گزارش ها در خصوص تبعات مخرب اشغالگری اسرائیل در منطقه دانست. 

اما نماینده‌ رژیم صهیونیستی مدعی شد: به دلیل روایت سیاسی و یکطرفه‌ای که این قطعنامه ارائه می‌کند، درخواست رأی گیری کردیم و به آن رأی منفی دادیم. 

وی مدعی شد: ادعاهای نادرست مندرج در این قطعنامه نشان می‌دهد بانیان آن روی گفتگو برای حل مساله چشم بسته‌ اند و در مسیر منزوی ساختن اسرائیل تلاش می‌کنند و مراسم تصویب این قطعنامه به فستیوال دشمنی علیه اسرائیل تبدیل شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا