بین‌الملل

امیرعبداللهیان: تقویت همکاری ما در گرو تمرکز آژانس بر وظیفه اش / آمریکا خواستار مذاکره مستقیم شد

به گزارش سیمای وطن، وزیر امور خارجه در مصاحبه با المانیتور درباره تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسائل پادمانی و بسته شدن آن افزود: در مورد همکاری با آژانس هیچ مشکلی نداریم. الان در چارچوب پادمان همکاری های ما ادامه دارد.دوربین های آژانس نصب هستند و عملیات مانیتورینگ خود را ادامه می دهند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ولی اقدامات داوطلبانه و بیشتری که انجام داده بودیم از جمله دوربین هایی را که داوطلبانه نصب شده بود، از مدار خارج کردیم. در اقدام متقابل بخاطر قطعنامه ای که در آژانس چهار ماه پیش صادر شد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آمریکا و سه کشور اروپایی، کار اشتباهی را انجام دادند؛ در حالیکه در وسط مذاکره بودیم، قطعنامه را ارائه کردند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما به همکاریمان با آژانس ادامه می دهیم. در مورد سه مکان اتهامی علیه ایران، آژانس سوالاتی دارد؛ آماده ایم به سوالات آژانس پاسخ دهیم. اما قویا اعتقاد داریم آژانس باید تکنیکی و فنی عمل کند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: مشکل ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که سیاسی عمل می کند. اگر آژانس متمرکز بر مسوولیت و وظیفه فنی خودش بشود، ما هم در این مسیر همکاری هایمان را با آژانس تقویت خواهیم کرد.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در سال ۲۰۱۵  اتفاقی افتاد و اراده و توافقی سیاسی میان ایران و آمریکا و سه کشور اروپایی به حل مسائل ایران و آژانس کمک کرد.

امیرعبداللهیان افزود: ما می خواهیم در کنار همکاری های فنی و پاسخ به سوالات آژانس، این اراده سیاسی هم وجود داشته باشد. ما دو درصد کل فعالیت هسته ای جهان را در ایران آن هم در چارچوب صلح آمیز انجام می دهیم اما ۳۷ درصد بازرسی های آژانس به ایران اختصاص دارد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: معنی آن این است بعد از آنکه همه طرف ها به برجام برگردند، ما هم باید همه دسترسی ها را مجددا به آژانس بدهیم؛ دسترسی های فراتر از پادمان.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: پس این خیلی طبیعی است که اتهامات بی اساسی که الان در دستور کار آژانس علیه ایران است، باید از میان برداشته شود.

وی تصریح کرد: اما قبول داریم که مسیرش کار فنی است.اما به موازات آن باید اراده سیاسی مثل سال ۲۰۱۵ برای بستن پرونده های اتهامی وجود داشته باشد.

در خواست آمریکا در نیویورک 
امیرعبداللهیان ادامه داد البته چنانچه همه چیز خوب انجام شود و برجام خوب کار کند. در همین حد، پیامهای ما مکتوب تبادل می شود. شفاهی منتقل می شود و در همین حد می توانیم کار را به نتیجه برسانیم اگر طرف آمریکایی اراده و نیت جدی خود را بخواهد نشان دهد.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: ما در همین جا هم از آمریکایی ها این پیام را دریافت کردیم که بیایید با هم مستقیم مذاکره کنیم. در هر مذاکره مستقیم باید نفعی باشد به ویژه میان ایران و آمریکا با همه حساسیت ها و رفتاری که آمریکایی ها در چهار دهه گذشته با ایران داشته اند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی باره تضمین ها و نگرانی های ایران در این زمینه و اینکه آیا می شود تضمین در این زمینه را به طریق دیگری همچون همکاری در سایر زمینه ها مانند عراق، یمن ، سوریه و … انجام داد که منافع مشترکی در آن وجود دارد؟ گفت: ما وقتی از تضمین صحبت می کنیم به تجربه قبلی برمی گردیم.خروج ترامپ از برجام یک اقدام مغایر مقررات و حقوق بین الملل بود.

امیرعبداللهیان افزود: الان نیز با وضعیتی مواجه هستیم که طرف های مذاکره کننده آمریکایی به ما می گویند هیچ تضمینی برای دولت بعدی نداریم.

از نشست رو دررو با آمریکا نگرانی نداریم

وزیر امور خارجه اظهار داشت: البته پیامهای زیادی میان ما و آمریکا مبادله شده و همچنان در حال مبادله است. فکر می کنم طرف آمریکایی به خوبی مسایل و مواضع منطقی ما را درک می کند.
وی در عین حال گفت: احتمال می دهم به دلایل مختلف آمریکا هنوز به نقطه شجاعت در تصمیم گیری نرسیده است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به که درباره گفتگوهای مستقیم و رو در رو با آمریکا افزود: ما از نشست رو در رو با آمریکا نگرانی نداریم. اما باید فایده و نتیجه ای  بر آن مترتب باشد.

وزیر خارجه اظهار کرد: یک زمان، قرار است تحول بزرگی رخ بدهد. مسیر روشنی وجود دارد و اگر گفتگویی صورت بگیرد، ایا نفعی در آن گفتگو برای ایران و منافع ملی آن وجود دارد.؟

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در گفتگوهایی که الان داریم در بهترین حالت و بازگشت همه طرف ها به برجام، فقط تحریم های ثانویه برداشته می شود ولی بازهم تحریم های اولیه می ماند.

وی تصریح کرد: شما ببینید الان همزمان دارد چه اتفاقاتی می افتد ما همزمان پیامهایی را از آمریکا دریافت می کنیم. دقیقا در همین مقطع بخاطر اتفاقی که در ایران افتاده، دختری فوت شده است که همه بخاطر این مساله متاسفیم و رئیس جمهور ما با پدر این دختر صحبت کرده است.

امیرعبداللهیان افزود: دستگاه قضایی و همه دارند تلاش می کنند ابعاد این حادثه روشن شود، یک دفعه از احساسات پاک مردم ایران در این حادثه سوء استفاده می شود و در حالیکه آمریکا تحریم های زیادی را در ماههای گذشته علیه ایران اعمال کرده است، امروز صحبت از رفع تحریم های ماهواره ای و اینترنتی ایران است برای مداخله در امور داخلی ایران.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه اوباما هم این اشتباه را کرد، افزود که اوباما  از دوستی و گفتگو سخن گفت و بعد از اتفاقاتی د ایران ، در امور داخلی ما مداخله و سخنرانی کرد و از تغییر رژیم گفت:

امیرعبداللهیان تصریح کرد: احساس می کنیم برخی محافل و رسانه های آمریکایی دارند احساسات پاک مردم ایران را تحریک می کنند در حالیکه در آمریکا بدتر از این حادثه رخ داده است نه یک مورد بلکه دهها مورد. در غرب هم این اتفاقات افتاده و به خیلی ها هم رسیدگی نمی شود.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: لذا برای هرگونه مذاکره با آمریکا باید نفعی را در آن ببینیم. 

تضمین دولت بایدن تا پایان دولتش چیست؟

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بالاخره در عرف، رویه ها و حقوق بین الملل، وقتی قرارداد بین دو یا چند طرف امضا می شود، این قرارداد نظام های سیاسی و حکومت ها است و نه دولت های موقت.

وزیر امور خارجه ایران گفت  ماههاست همکارانم در وین مذاکره می کنند. ارتباطات زیادی خود من با طرف های مختلف در موضوع بازگشت به برجام دارم اما وقتی ما صحبت از ضمانت می کنیم، طرف آمریکایی مذاکره ما اظهار می دارد ما حداکثر تا پایان دولت خودمان ضمانت خواهیم داد.

امیرعبداللهیان افزود: این برای طرف هایی که بعد از بازگشت به برجام علاقه مندند در ایران سرمایه گذاری کنند؛ چه پیامی دارد؟

وزیر خارجه ایران افزود: بی تردید پاسخ روشن این پیام به سرمایه گذار خارجی این است که وارد ایران نشوید، وقت زیادی ندارید.

امیرعبداللهیان ادامه داد: من در نشست امنیتی مونیخ با برخی از مدیران شرکت های بزرگ ، گفت و گو داشتم. معاون اقتصادی من هم نشست مفصلی با کمپانی های بزرگ عمدتا اروپایی در مونیخ داشت. همه آنها به ما می گفتند اگر مدت قراردادها  کوتاه باشد ما نمی توانیم پروژه ای را در ایران اجرا کنیم.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: البته در مورد تضمین و طول مدت قراردادها ما پیشرفت هایی را در تبادل پیامهایمان با آمریکایی ها در هفته های گذشته شاهدیم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

دور جدید مذاکرات با اتحادیه اروپا را رد نمی کنیم
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته ای و مذاکرات غیرمستقیم گفت: ما آخرین پیشنهادات خود را به طرف آمریکایی داده ایم. در پیشنهاداتی که ارائه دادیم، محتوای متن را تغییر ندادیم. توازن در متن را تغییر ندادیم اما راجع آنچه توافق داریم ، متن را قوی تر  کردیم. تفاوت متن ما در سه موضوع باقیمانده با متن آمریکایی در این است اولا پایه متن پیشنهاد جوسپ بورل است ، طرف آمریکایی حدود 10 روز متن را بررسی و تلاش کرد متن را تا حدودی مبهم کند.
وی افزود: متنی را طرف آمریکایی تحویل دارد که می شود تفسیر متعدد کرد اما معتقدیم متن باید شفاف و غیرقابل تفسیر باشد. در سه چهار موضوع باقیمانده ما متنی را دادیم که شفاف است.
وزیر خارجه ایران ادامه داد: اگر طرف آمریکایی با دقت متن را مطالعه کند و اگر قصد رسیدن به توافق را داشته باشد ما مسیر را کاملا باز گذاشته ایم.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: اگر طرف آمریکایی نیاز داشته باشد، دور جدیدی از مذاکرات از طریق هماهنگ کننده و اتحادیه اروپا انجام شود، ما آن را رد نمی کنیم و یا از طریق تبادل پیام به درک مشترکی برسیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: ما واقعا برای رسیدن به توافق جدی هستیم . ما مذاکره کردیم که به نقطه توافق برسیم . طرف آمریکایی هم از حسن نیت صحبت می کند لذا در مراحل مختلف هم ما ابتکاراتی را روی میز گذاشتیم که مذاکرات را از بن بست خارج کردیم.
وزیر خارجه افزود: مذاکره کنندگان آمریکایی و غربی دو عبارت دارند که همیشه آن را در مذاکرات خیلی می کنند. وقتی موضوعی که ساده حل می شود می گوییم برویم با روشی ساده حلش کنیم می گویند نه، این یک بسته است. مسایل را گره می زنند و پیچیده می کنند. مثل سوال شما. 
امیرعبداللهیان ادامه داد: ما به دنبال بازگشت به برجام هستیم برای نفع اقتصادیمان. این موضوع در مقابل فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران است . بعد شما می پرسید حالا نمی شود در منطقه تضمین را پیدا کنید.اینها دو موضوع جدا از هم است.
وی اضافه کرد: ویژگی دوم غربی ها در مذاکره با ما این است که در مرحله می گویند این همه آنچیزی است که ما می توانستیم بدهیم.سه ماه مذاکره را طولانی می کنند بعد دوباره چیزهای جدیدی را در لیست می گذارند در حالیکه همان سه ماه قبل می توانستند قرار دهند.
وزیر خارجه ادامه داد: وقتی ما این رفتار را می بینیم، می پرسیم اینها واقعا دنبال توافق هستند یا فقط دوست دارند، موضوع طولانی شود.
وی اضافه کرد: در اثنا مذاکرات نیز پیامهایی برای ما می آید که دولت آمریکا مشکلات داخلی دارد و انتخابات کنگره را در پیش دارد. ما هم در مورد مذاکرات مشکلات داخلی داریم. تقریبا مرا هر هفته کمیسیون سیاست خارجی و یا صحن علین مجلس کشورم احضار می کند و باید موجی از انتقادات را پاسخ دهم.ستون نویسان علیه ما مقاله می نویسند، شرایط ما در داخل ، اگر سخت تر از آمریکایی ها نباشد به اندازه آمریکایی ها هست.
وزیر خارجه گفت: ولی ما تا الان شجاعانه و عاقلانه در میز مذاکره حضورمان را حفظ کرده ایم. البته پیامهای زیادی از آمریکا می گیریم که می گوید ما حسن نیت داریم .امیدواریم این پیامها تبدیل به عمل شود. ما برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم.
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره زندانیان دو تابعیتی نیز گفت: ما هیچ ارتباطی بین موضوع انسانی زندانیان و بازداشت شدگان با برجام قائل نیستیم . لذا برای تبادل زندانیان بعنوان اقدام انسانی آمادگی داریم و به طرف آمریکایی هم گفته ایم . 
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: طرف آمریکایی پاسخ ما را خیلی کند در این موضوع می دهد و نمی دانیم چه مشکلاتی طرف آمریکایی دارد ولی ما هرزمان اعلام آمادگی را از طرف آمریکایی در این زمینه دریافت کردیم، بلافاصله آمادگی خود را اعلام کردیم . 
امیرعبداللهیان اضافه کرد: خوش بین هستم در پرونده تبادل زندانیان و بازداشتی ها گامهای خوبی را برداریم.البته باید دید طرف آمریکایی هم در این موضوع همراهی لازم را خواهد داشت؟ ما آماده ایم بدون ارتباط با برجام و یک موضوع کاملا انسانی است.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت باقر نمازی که از او سوال شد، گفت: اقای نمازی از همه تسهیلات برخوردار است، بهترین امکانات پزشکی به شکل وی آی پی در اختیارش هست، حتی بارها امکان دسترسی خانواده اش و ملاقات های متعدد خانواده و پسرش فراهم شده است.  
وی ادامه داد: لذا در چارچوب تبادل زندانیان و بازداشت شدگان من خوش بین هستم.

داعش ، اروپا و حتی آمریکای ناامن 

امیرعبداللهیان همچنین درباره مسائل منطقه گفت: اولا ما همواره قسمت مثبت تحولات منطقه بوده و هستیم. ببنید در موضوع مبارزه با تروریسم در ایران چه گذشت و در آمریکا چه گذشت؟

وی افزود: در آمریکا در مبارزات انتخاباتی یکی از نامزدها به دیگری گفت داعش را ما به وجود  آوردیم ولی ما در عراق و سوریه با داعش مبارزه کردیم.

وزیر خارجه ادامه داد: اگر داعش در عراق و سوریه حاکم بود، امروز منطقه شکل دیگری داشت. اگر داعش در منطقه ما حاکم می شد امروز هیچ یک از ایستگاه های متروی اروپا و حتی آمریکا امنیت نداشت.

وی تاکید کرد: لذا ما همواره از ثبات و امنیت منطقه و کشورهایی که شما نام بردید ، حمایت کرده ایم و همواره کشورهای منطقه را تشویق کرده ایم به این که از طریق گفتگو به همکاری مشترک دست پیدا کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما از روند دولت سازی در عراق حمایت کردیم. همه طرف ها را در برقراری آتش بس در یمن تشویق کردیم. 

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در افغانستان سیاست آمریکا غلط بود.امروز پنج میلیون آواره افغانی در کشور ما در نتیجه سیاست های غلط آمریکا زندگی می کنند. واقعا قابل درک نیست سیاست های آمریکا، یک روز می گویند، آمده ایم طالبان را سرنگون کنیم و افغانستان را اشغال می کنند.اما ۲۰ سال بعد، در دوحه با طالبان مذاکره و افغانستان را رها می کنند و طالبان در افغانستان به عنوان یکی از گروههای افغان و پشتون ها حاکم می شوند.البته من با مقامات طالبان گفتگوهایی داشتم. آنها به ما می گویند که ما آمریکا را از افغانستان اخراج کردیم. ولی من به آنها گفتم شما در دوحه با آمریکا گفتگو کردید و به توافق رسیدید .

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: لذا ما طرف مثبت تحولات در منطقه هستیم. البته از هر ابتکاری که کمک کند به ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه استقبال می کنیم به ویژه ابتکارات بین المللی که سازمان ملل هم مبتکرش باشد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: تقریبا من با آقای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ، بطور ماهانه یا ۴۰ روز یکبار درباره مسایل منطقه گفتگو داریم اما الان صبحت ما از تضمین ، مسایل منطقه نیست .
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما در سال ۲۰۱۵ مذاکره کردیم و  به برجام با هدف مشخصی رسیدیم که تحریم ها لغو شود و مردم ما از برجام نفع اقتصادی ببرند. لذا وقتی می گوییم تضمین، یعنی توافق ما بگونه ای باشد که نفع اقتصادی در بازگشت به برجام قابل لمس باشد.

چرا دسترسی رئیس جمهوری آمریکا به توئیتر قطع شد؟

وزیر خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار المانیتور درباره محدودیت اینترنت و حجاب و گشت ارشاد ، گفت : پیشنهاد می کنم یک سفر به ایران بیایید. دقیقا وضعیت را در خیابان های ایران ببینید. آزادی بیان و عمل مردم را ببینید. وضعیت حجاب را در ایران ببینید؛ هر کس در مسیر خودش ولی با چارچوب های کلی که وجود دارد.

امیرعبداللهیان افزود: به نظرم بعد خودتان پاسخ خودتان را بهتر می گیرید.هر پاسخی الان بخواهم بدهم شما انقدر تحت تاثیر فضاهای تصنعی که در فضای مجازی ایجاد شده، هستید که ممکن است کمکی به شما نکند.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: دموکراسی در ایران وجود دارد و شما باید آن را ببینید. شما در داخل آمریکا وقتی که کنگره تصرف شد، فضای مجازی را کنترل کردید .حتی دسترسی رئیس جمهور کشورتان را به توییتر  قطع کردید. چرا این اتفاق افتاد؟ بخاطر امنیت کشورتان. 

وی تصریح کرد: اعتراض به شکل مسالمت آمیز حق طبیعی مردم هر کشوری است اما کشتن، غارت کردن، آتش زدن و خشونت موضوعی است که هیچ دولتی در مقابلش سکوت نمی کند.

امیرعبداللهیان افزود: لذا هر سوالی شما در این زمینه بپرسید من باید از شما بپرسم چرا وقتی این اتفاق در آمریکا افتاد، بدتر عمل کردند ؟

وی گفت: کشته هایی که آمار اعلام شده، بخش مهمش آشوبگران نیروهای امنیتی را کشته اند نیروهای سازماندهی شده، گروهک تروریستی منافقین که بخشی از آنها در اروپا و آمریکا هستند و آزادانه زندگی می کنند.

اوضاع کاملا تحت کنترل است
وزیر امور خارجه در  پاسخ به پرسش خبرنگار المانیتور درباره تصاویر برخورد نیروهای امنیتی با آشوبگران گفت : بخشی از این تصاویر ساختگی است.اما برخی از تصاویر،  برخورد با آشوبگران است. اگر این اتاقی را که ما نشسته ایم کسی بخواهد آتش بزند، شما راحت می نشینید؟ در مقابل آشوب شما باید با اقتدار پاسخ بدهید.
امیرعبداللهیان افزود: الان اوضاع کاملا تحت کنترل است. روز اول آنچه در کف خیابان رخ داد، احساسات مردم بود. در آن روز، نه خودرویی آتش زده شد، نه بانکی سرقت شد. 

وی اضافه کرد: الان تمام شبکه های تلویزیونی ماهواره ای و اینترنتی مردم را به حضور در خیابان و تغییر نظام تشویق می کنند. برخی از اینها ریشه در آمریکا، برخی در اروپا و انگلیس و برخی ریشه در یک کشور منطقه ما دارد .

وزیر خارجه ادامه داد: مداخله خارجی در یک موضوع پیش آمده در داخل ایران، ابعاد این مساله را در فضای افکار عمومی گسترده تر کرده است.

استقبال از روابط دیپلماتیک با عربستان 
امیرعبداللهیان همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز با اشاره به پنج دور مذاکرات گفت که روی موضوعاتی توافق کردیم و از بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور به حالت طبیعی و از بازگشایی سفارتخانه های دو کشور استقبال می کنیم و دریچه بازگشت عربستان به روابط عادی با ایران را باز گذاشته ایم.
وزیر خارجه ایران درباره همکاری های دفاعی ایران با روسیه افزود که همکاری دفاعی داریم اما از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی کنیم و مخالف جنگ در یمن، اوکراین، فلسطین و … هستیم.

وی با اشاره به تلاش های ایران برای برقراری آتش بس و صلح در یمن و اوکراین تصریح کرد ارسال سلاح به اوکراین را از هر طرف که باشد، کاری نادرست می دانیم زیرا کمکی به حل مساله نمی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا