سیاسی

ایران برای نیل به خلع سلاح هسته‌ای ثابت قدم خواهد ماند

به گزارش سیمای وطن، رضا نجفی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هسته‌ای حاضر شد ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، انهدام سلاح‌های هسته‌ای را اولویت و تعهدی جهانی عنوان کرده و نسبت به قربانیان  کاربرد سلاح‌های هسته ای توسط آمریکا در سال ۱۹۵۴ ادای احترام کرد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد که سلاح هسته ای تهدیدی واقعی علیه بشریت است و خطر کاربرد آن امروز بیش از پیش است. اما کشورهای هسته ای با تکیه بر بازدارندگی هسته ای و کاهش آستانه کاربرد این تسلیحات وارد مسابقه هسته ای شده و حتی برخلاف تعهد خود سلاحهای مزبور را به برخی از متحدان خود منتقل می‌کنند. وجود حدود ۱۳۰۰۰ کلاهک هسته ای میزان خطر سلاح هسته ای را نشان می‌دهد.

نجفی، خروج آمریکا از معاهده نیروهای هسته ای میان‌برد و برجام را نمونه‌هایی عینی از عدم پایبندی این کشور نسبت به تعهدات بین المللی خود عنوان کرده و گفت که پس از تمدید معاهده استارت جدید، خلع سلاح هسته ای واقعی باید دنبال شود.

وی تصریح کرد که آمریکا در سطح جهانی و رژیم اسرائیل در سطح منطقه ای مانع اصلی نیل به خلع سلاح هسته ای هستند و ایران از پیشنهاد گروه عدم تعهد برای آغاز فوری مذاکرات کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته ای قویا حمایت می‌کند. زیرا خلع سلاح هسته ای یک تعهد حقوقی الزام آور است و تنها ضامن رفع خطر این سلاح‌ها است.

معاون وزارت امور خارجه از شکست دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای ابراز تاسف کرد و آن را نشانی از فقدان اراده سیاسی کشورهای هسته ای برای رسیدن به خلع سلاح عنوان کرد. در همین راستا، ایران ایده کاهش خطر هسته ای را معادلی برای خلع سلاح هسته ای نمی‌داند.

این مقام وزارت خارجه با تاکید بر لزوم پاسخگو کردن کشورهای هسته ای و لزوم واداشتن رژیم صهیونیستی به خلع سلاح هسته ای، الحاق به معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای به عنوان عضو غیر هسته ای و قبول پادمان جامع آژانس بین المللی انرژی هسته ای، اعلام کرد که تحقق این هدف راه ایجاد خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی را تسهیل خواهد کرد.  
نجفی همچنین اضافه کرد که ایران در ایفای نقش مثبت خود برای نیل به خلع سلاح هسته ای ثابت قدم خواهد ماند.

به گزارش سیمای وطن، پیشنهاد اولیه گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هسته ای از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و با حمایت گروه عدم تعهد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل در دستورکار سالانه مجمع قرار گرفته  و از سال ۲۰۱۳ هر سال برگزار می‌شود.

گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هسته‌ای با حضور سران، وزرای امور خارجه و مقامات عالی رتبه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا