بین‌الملل

امیر قطر: ممکن است بهار عربی تکرار شود/ آماده مذاکره با سوریه هستیم

امیر قطر با تکذیب این مساله که کشورش ارتباطی با اخوان المسلمین داشته باشد، تاکید کرد که دوحه با کشورها و دولت‌ها و نه با احزاب سیاسی تعامل دارد.

به گزارش سیمای وطن، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در مصاحبه با روزنامه لوپوئن فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد انتقادهای مطرح شده علیه قطر مبنی بر ارتباط با اخوان المسلمین گفت: این رابطه وجود ندارد، هیچ عضو فعالی از اخوان المسلمین یا گروه‌های مرتبط به آن در خاک قطر حضور ندارند.

وی ادامه داد: ما کشوری با درب‌های باز هستیم که تعداد زیادی از شخصیت‌های صاحب رأی و اندیشه مختلف در آن آمد و شد دارند، اما ما یک کشور و نه حزب هستیم و با کشورها و دولت‌های قانونی‌شان و نه با گروه‌های سیاسی تعامل می‌کنیم.

امیر قطر در خصوص پرونده سوریه و کشورهای عربی که در راستای بازگرداندن کانال‌های تماس با سوریه تلاش می‌کنند، گفت که هر کشوری سیاست‌های خود را دارد.

وی عنوان داشت: در گذشته، گفتم که هر کشوری حق دارد که با هر کشوری که می‌خواهد ارتباط برقرار کند، اما اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به دلیل یک علت معتبر خارج کند و این علت همچنان وجود دارد و تغییری نکرده است.

تمیم بن حمد آل ثانی اظهار کرد: در صورتی که ما روند صلحی در مورد آینده سوریه و خواسته‌های مردمش داشته باشیم، من آماده مشارکت در هر مذاکراتی هستم، اما این روند در این زمان وجود ندارد.

وی تاکید کرد، آنها باید به صورت جدی رفتار کرده و به صورت اساسی به مشکل در سوریه پایان دهند. همین مساله درمورد لیبی نیز صدق می‌کند. آگر محتاطانه رفتار نکنند، با عواقب وخیمی مواجه خواهند شد.

امیر قطر همچنین گفت: عوامل ایجاد اعتراضات بهار عربی همچنان وجود دارد و وخامت یافته است.

وی گفت: متاسفانه همچنان ریشه‌های عمیق عامل در بهار عربی همچون فقر، بیکاری و فارغ التحصیلان بیکار وجود دارد. ما باید به ملت‌ها امید واقعی و نه فقط حرف و سخن بدهیم، باید شغل و فرصت‌هایی را ایجاد کنیم و به جوانان اجازه دهیم نظرات خود را بیان کنند.

امیر قطر خواهان اصلاحات تدریجی برای جلوگیری از تنش‌ها شد.

از سوی دیگر، امیر قطر درخصوص بحران میان دوحه با عربستان، بحرین، امارات و مصر گفت که دوست ندارد درمورد گذشته حرف بزند.

وی افزود: ما چشم به آینده داریم، از مرحله جدیدی می‌گذریم که امور در آن به سمت درستی حرکت می‌کند.

امیر قطر اظهار کرد: می‌دانیم که دیدگاه‌ها ممکن است گاهی متفاوت باشد.

وی همچنین گفت: ایران کشوری بسیار مهم برای ما است که روابط تاریخی نیز با آن داریم. ما تمامی کشورهای شورای همکاری و ایران را به باز نگه داشتن کانال‌های تماس ترغیب می‌کنیم. تفاوت‌ها در میان همگان وجود دارد، اما ما باید با هم بنشینیم و این تفاوت‌ها را با ایرانی‌ها به صورت مستقیم و بدون هیچ مداخله خارجی بررسی کنیم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا