اسلایدتکنولوژی

دیدن نقاط کور با “تصویربرداری شبح‌وار”

یک تکنیک جدید موسوم به “تصویربرداری شبح‌وار” بینایی انسان را با هوش مصنوعی ترکیب می‌کند تا بتوان نقاط کور و گوشه و کنار را دید.

به گزارش سیمای وطن و به نقل از نیو اطلس، بینایی با نیروی اشعه ایکس مدت‌ها است که یک قدرت ماورایی برای ابرقهرمانان بوده است، اما به زودی انسان‌های عادی نیز می‌توانند اشیاء پنهان را با کمی کمک از هوش مصنوعی ببینند.

محققان دانشگاه “گلاسکو” یک سیستم «تصویربرداری شبح‌وار» را معرفی کرده‌اند که امواج مغزی فردی را که به نور پراکنده شده از دیوار نگاه می‌کند، می‌خواند تا یک شیء را در گوشه‌ای شناسایی کند.

این پیشرفت جدید، بخشی از شاخه‌ای از یک فناوری نوظهور است که به نام “تصویربرداری غیرخط دید”(NLoS) شناخته می‌شود و امکان مشاهده اشیای پنهان شده توسط موانع را فراهم می‌کند. گاهی اوقات، این شامل تابش نور لیزر بر روی سطح، گوشه و کنار و پشت به حسگر دوربین است که پس از آن از الگوریتم‌هایی برای رمزگشایی نور برگشتی پراکنده برای شناسایی جسم استفاده می‌شود.

اکنون محققان برای این مطالعه جدید، دوربین خود را با چشم انسان جایگزین کرده‌اند.

این آزمایش به گونه‌ای تنظیم شد که نور یک پروژکتور از میان جسم پنهان که یک برش مقوا منقش به یک حرف لاتین بود، تابیده شود و نور پراکنده‌ای را روی دیوار بیاندازد. بیننده انسانی فقط می‌توانست آن نور پراکنده را روی یک دیوار سفید ببیند که به تنهایی برای تشخیص جسم اصلی به اندازه کافی واضح نیست. این همان جایی است که هوش مصنوعی وارد می‌شود.

دیدن نقاط کور با "تصویربرداری شبح‌وار"

بیننده انسانی یک کلاه ثبت نوار مغزی به سر داشت که قادر به خواندن سیگنال‌های قشر بینایی وی بود. این سیگنال‌ها به یک لپ‌تاپ با الگوریتم‌های هوش مصنوعی وارد می‌شدند که می‌توانست نور پراکنده شده را رمزگشایی کند و شیء پنهان را شناسایی کند. قدرت سیگنال نوار مغزی تقریباً با شدت نور در نواحی مختلف دیوار مرتبط بود، بنابراین الگوریتم توانست از آن برای تجسم کردن تصویری صحیح از آن نور استفاده کند.

در این آزمایش‌ها، هر شیء یک تصویر ۱۶×۱۶ پیکسلی بود که الگوهای نور با فرکانس شش هرتز به مدت دو ثانیه از میان آن می‌تابیدند و پس از حدود یک دقیقه مشاهده نور، سیستم هوش مصنوعی قادر به بازسازی دقیق بود.

“دانیل فاچیو” محقق ارشد این پروژه گفت: این یکی از اولین بارهایی است که تصویربرداری محاسباتی با استفاده از سیستم بینایی انسان در یک حلقه نوروفیدبک انجام می‌شود که فرآیند تصویربرداری را در لحظه انجام می‌دهد.

وی افزود: اگرچه می‌توانستیم از یک آشکارساز استاندارد به جای مغز انسان برای تشخیص سیگنال‌های منتشر شده از دیوار استفاده کنیم، اما می‌خواستیم روش‌هایی را کشف کنیم که ممکن است روزی برای افزایش توانایی‌های انسان مورد استفاده قرار گیرند.

محققان می‌گویند تحقیقات آینده، تصویربرداری از اشیاء را در سه بعد و ترکیب داده‌های چندین بیننده به طور همزمان بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا