فرهنگی

۲ بخش جدید جشنواره تئاتر ۴۲؛ از هویت ملی تا حضور دانشجویی

  • چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر این روزها در مجموعه اصلی تئاتر شهر تهران در حال برگزاری است. لحظه تحویل سال تئاتر کشور که همه‌ساله، علاقمندان این هنر اصیل را دور هم جمع می‌کند.

اما اتفاق مغتنمی که در این دوره از جشنواره رخ داده، راه‌اندازی ۲ بخش جدید است که در کنار دیگر بخش‌های جدید ایجاد شده امسال، خلاء آن، از سال‌ها پیش احساس می‌شد؛ بخش دانشجویی و بخشی تحت‌عنوان هویت ملی.

بخش دانشجویی که این روزها با استقبال بسیاری مواجه شده، جذابیت‌های بسیاری برای دانشجویان دارد. در این بخش، ۲۵ اثر حضور دارد و این امکان را برای دانشجویانی که اجرای عمومی نداشته‌اند فراهم می‌آورد تا با شرکت در این رویداد، به تجربه‌ای جدید در این حوزه برسند.

جشنواره تئاتر فجر با این بخش میزبان آثاری است که فرصتی برای دیده شدن توسط قشر زیادی از مخاطبان را نداشته‌اند و امسال این امکان فراهم شده تا مخاطبان حرفه‌ای بسیاری به تماشای این آثار بنشینند.

نمایش‌های دانشجویی همواره به دلیل تازه‌نفس بودن هنرمندان و خلاقیت‌های فردی بسیاری که دارند، مامن شگرفی برای بروز استعدادها و کشف هنرمندان بوده است که حالا جشنواره تئاتر فجر، این مسیر را برای این قشر، هموار کرده است.

بخش جدید دیگری که به جشنواره این دوره افزوده شده، بخش هویت ملی است که قرار است پذیرای تئاترهای دارای مضامین ارزش‌های ملی و فرهنگی و اساطیر ایران‌زمین باشد. در این شاخه، نسل‌های مختلفی از فعالان تئاتر حضور دارند که هارمونی معناداری به این گونه از نمایش‌ها داده است.

بسیاری از این تئاترها، برگرفته از داستان‌های شاهنامه است که حس وطن‌دوستی در این آثار، بسیار پررنگ است. این شاخه از تئاتر، در طول سال، مورد غفلت قرار می‌گیرد و چندان به آن پرداخته نمی‌شود. بارها دیده شده که مخاطبان پس از تماشای معدود نمایش‌هایی با این زمینه، از صاحبان نمایش تقاضا داشته‌اند تا راوی قصه‌های اساطیری دیگری از شاهنامه باشند.

جشنواره تئاتر فجر، نقطه بسیارخوبی برای دیده شدن این نمایش‌ها است؛ به خصوص تئاترهای شهرستانی که در شهرشان، اجراهایی داشته و دیده شده‌اند و اکنون فرصتی پیش آمده تا این نمایش‌ها توسط مردم و علاقمندان شهرهای دیگر دیده شود.

انتظار می‌رود در پایان این دوره از جشنواره تئاتر فجر، آمارهای شاخصی در حوزه استقبال از تئاترهای دانشجویی و با مضمون هویت ملی به دست آید.

چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مجموعه اصلی تئاتر شهر برگزار می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا