اسلایدورزشی

قهرمانی برای پرسپولیس مانند بارسا و رئال تبدیل به مکتب شده

ناصر قراگزلو: محسن عاشوری یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ تیم فوتبال پرسپولیس در رابطه با شرکت تیم ملی در جام کافا همچنین شرایط سخت پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا صحبت می‌کند. با وجود این در پایان صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که تنها مربی ایرانی که شاید بتواند در شرایط سخت و نابرابر فعلی برای پرسپولیس مفید واقع شود یحیی گل‌محمدی است.

*واقعاً درست است که به طور کلی به کانادا مهاجرت کردید؟
اگر سفر کردن به کشور دیگر معنی‌اش مهاجرت است که من حرفی در این رابطه ندارم اما من در یک فصل و نیم گذشته دایم در سفر بودم و بارها از ایران به کشور دیگر رفتم و مدت‌ها هم در ایران حضور داشتم.

چرا شما که زمانی یکی از بهترین هافبک‌های میانی ایران بودید و مدت‌ها هم در لیگ یک و حتی لیگ برتر مربیگری کردید، در عالم مربیگری خیلی حضور فعالی نداشتید؟
من در یک فصل و نیم گذشته چند پیشنهاد داشتم و جدیداً هم مجدداً صحبت‌هایی با مسئولان چند تیم داشتم اما بعضی از صحبت‌های نادرستی در مورد مهاجرت من سهواً یا عمداً مطرح شد در حالی که من مشکلی با کسی نداشتم و همیشه در عالم فوتبال چه در زمان بازیگری و چه در زمان مربیگری بی‌حاشیه بودم که این بار موجب ایجاد مشکلاتی برایم شد. در این بین فکر می‌کنم گزینه‌هایی بودند که رقیب من بودند و با مطرح کردن این قبیل شایعه‌ها مذاکرات را به سمت و سوی دیگری بردند و با این شایعات شانس مرا به حداقل رساندند.

اما خبرهایی شنیده شده که یکی، دو تیم لیگ برتری به شما پیشنهاد جدیدی را ارائه داده‌اند؟
بله در حد گزینه مطرح شده‌ام اما هنوز در حد صحبت است و هنوز به مراحل جدی نرسیده است و تا زمان شکل‌گیری هیأت مدیره باید صبر کرد تا ببینیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. در هر حال مصاحبه‌ای از گواردیولا می‌خواندم که باید از کارم لذت ببرم اما در هر حال در دنیای ما متأسفانه کیفیت فدای نتیجه‌گیری می‌شود.

قبول دارید که سطح لیگ ما به نسبت چند سال قبلش پایین‌تر آمده؟
به بازی‌ها که نگاه می‌کردم به جز چند تیم مدعی و بالای جدولی بقیه تیم‌ها کیفیت خوبی نداشتند. از همین رو هم محدود بازیکنانی در تیم‌ها رشد کردند هر چند همین بازیکنان هم جذب تیم‌های اروپایی یا عربی می‌شوند. به طور مثال در این چند ساله به جز طارمی و آزمون که جذب پورتو و لورکوزن شدند بقیه بازیکنان ما در تیمهای طراز اول اروپا نبودند.

در رابطه با حضور تیم ملی ما در جام کافا حرف و حدیث‌های زیادی مطرح بود. به نظرتان حضور تیم ملی‌مان مثبت بود؟
بازی‌های ملی به نسبت باشگاهی متفاوت است. در فوتبال یک تیم هم به بازی‌های سبک نیاز دارد هم به بازی‌های سنگین. در این بین اگر تیم ملی یک کشور را در دوره آماده‌سازی در نظر بگیریم آن تیم دوره‌اش را با بازی‌های سخت شروع کرده و با بازی‌های آسان به پایان می‌رساند در حالی که در تیم‌های باشگاهی فصل را با تمرینات پر فشار شروع می‌کنند اما در تیم ملی از آنجا که اردوهای بلندمدت منسوخ شده بازیکنان تیم ملی را قبل از تورنمنت‌های مهم جمع می‌کنند و نزدیک مسابقات هم با مسابقه‌های سبک سعی در آماده‌سازی تیم می‌کنند اما در حال حاضر از آنجا که مربی تیم ملی تغییر کرده و مربی جدیدی به تیم آمده است وقت آن است که بازی‌هایی را انجام دهیم در حالی که الان به جای بازی‌های جدی بیشتر بازی‌های راحت را برگزار می‌کنیم در حالی که اگر ازبکستان را فاکتور بگیریم بقیه تیم‌های حاضر در جام کافا تیم‌های خوبی نیستند.

قهرمانی برای پرسپولیس مانند بارسا و رئال تبدیل به مکتب شده

با توجه به آزاد شدن حضور ۷ بازیکن خارجی، پرسپولیس می‌تواند در آسیا موفق باشد؟
حضور ۷ بازیکن درجه یک دست تیم‌های عربی و آسیایی شرقی را باز می‌کند و کار برای ما خیلی سخت می‌شود. با وجود این اگر یک نفر توانایی انجام کار مهم و بزرگی در پرسپولیس در این شرایط سخت را داشته باشد آن یک نفر هم یحیی گل‌محمدی است؛ مربی که با توجه به شرایط سخت این زمانه به مرحله‌ای از بلوغ مربیگری رسیده و موفق بوده.

بقای درویش هم به نظر خیلی می‌تواند به تقویت پرسپولیس کمک کند؟
رضا درویش را از سال‌ها پیش در پرسپولیس می‌شناسم. مربی که جدا از بعد فوتبالی در بعد مدیریت هم خوب کار کرده است و بواسطه دوستی که با پروین داشت خیلی چیزها را از ایشان فرا گرفت. مدیری که خیلی با ما بود و حتی با او بواسطه نزدیکی که با ایشان داشتیم با ما فوتبال هم بازی می‌کرد. خوب می‌دانم که ایشان بیشتر از آنکه حرف بزند مرد عمل کردن و پیش بردن کارهاست. ایشان موفق شده محیط آرامی را در پرسپولیس درست کند و بستر خوبی را برای یحیی و بازیکنان پرسپولیس مهیا سازد. این مسأله موجب شد تا پرسپولیس فصل را به بهترین و موفق‌ترین شکل به پایان برساند و پیروزی در جام حذفی هم مهر تأییدی برای شایستگی قهرمانی لیگ پرسپولیس شد. این بار هم یحیی می‌تواند یک فصل دیگر و یک شانس موفقیت دیگر را امتحان کند و به نظرم با اضافه کردن سه، چهار بازیکن در فاز تهاجمی بتواند تیم خودش را به مرحله خوبی برساند و حداقل جزو چهار تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا قرار بگیرد اما با وجود این نباید با توجه به شرایط و امکاناتی که تیم‌های دیگر دارند او را تحت فشار نگذاریم. بازیکنان ما توانایی بالایی دارند و زمان‌هایی هم هست که کارهای فوق‌العاده‌ای را هم انجام می‌دهند اما تجربه‌ام به من می‌گوید که کار خیلی سخت است و با بودجه محدودی که دست باشگاه‌ها را بسته ما کارمان برای موفقیت واقعاً دشوار است. به نظرم برای موفقیت ما باید حداقل ۱۰ میلیون یورو جدا از هزینه‌ای که در نظر گرفته شده هزینه کنیم تا بتوانیم با تیم‌های دیگر آسیایی تنه به تنه شویم.

برای مسابقات داخلی فصل پیش رو یحیی چگونه می‌تواند به بازیکنانش انگیزه بدهد؟
تیم یحیی شخصیت قهرمانی را در تیمش دارد. از این‌رو قهرمانی در پرسپولیس مانند بارسا و رئال مادرید نهادینه شده است و به نوعی انتخاب درست برانکو و انتخاب درست‌ترش مانند یحیی موجب شد تا پرسپولیس قهرمان شود و باز هم شانس اول موفقیت باشد. در این بین امیدوارم تصمیمات خوبی گرفته شود تا تیم‌های مدعی خصوصاً پرسپولیس در آسیا موفق شوند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۸۲۵۸

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا