اسلایدسیاسی

شکاف جدی در حاکمیت سیاسی بر سر مبانی نگاه امام به رای مردم/ ناصر ایمانی: فرآیند انحراف از مبانی امام به خالص سازی ختم شد

جواد مرشدی: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ماه امسال برگزار می شود و عده ای از همین الان در پی پالایش نظام از طریق رای مردم هستند، آن‌ها با انحراف از دیدگاه امام (ره) که به رای مردم اعتماد و اعتقاد داشتند، سعی دارند با محدود کردن دایره انتخاب مردم به این مهم دست یابند. این درحالی است که امام (ره) حتی مسئولان را علاوه بر راهنمایی و هدایت از قیمومیت مردم برحذر می داشتند و به آنان توصیه می فرمودند به رای مردم اعتماد داشته باشید «ولو اینکه مطمئن هستید مردم دارند در رای دادن اشتباه می کنند نمی توانید جلوی آنها را با هر مانعی بگیرید.» «سیمای وطن» در گفت و گو با ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا به مولفه های دیدگاه امام در مورد انتخابات پرداخته است.

درنگاه امام به انتخابات چه مولفه هایی شاخص تر بود؟

مرحوم امام یک نگاه ویژه ای نسبت به مسئله رای مردم داشت که واقعا تصور می کنم اکثریت دست اندرکاران و مسئولان نه تنها در این دوره بلکه حتی بعد از رحلت مرحوم امام و در زمان ایشان هم نتوانستند معنای این نگاه را درک کنند. امام اعتقاد خیلی بالایی به رای مردم داشتند.بحث فقط بر سراعتماد به مردم نبود،یک نکات دیگری هم در این موضوع وجود داشت و آن اینکه امام فراترازآنچه که فکر میکنیم و حتی فراتر از بعضی دموکراسی ها به رای مردم اعتماد داشت.امام به مردم اعتقادو اعتماد داشت در این حد که ایشان دراوایل انقلاب در قم در دیداربا مجلس خبرگان رهبری یا خبرگان قانون اساسی که گِرد ایشان نشسته بودند صحبت والایی کردند و گفتند که شما قیم مردم نیستید و فقط وکیل مردم هستید،شما اگر ببینید که مردم دررای دادن دارند اشتباه می کنند حق نداریدجلوی اشتباه آنها را بگیرید ،راهنمایی و هدایت ها به کنار اما شما باید تا این حد در مورد رای مردم اعتماد و اعتقاد داشته باشید که «ولو این که مطمئن هستید مردم دارند در رای دادن در یک اتنخابات اشتباه می کنند، نمی توانید جلوی آن ها را با هر مانعی بگیرید».

در حال حاضر یکی از این موانع نظارت استصوابی و رد صلاحیت هاست؟

کسانی که دارند رد صلاحیت می کنند ظاهرا بحث شان صرفا این نیست که یک کسانی برای انتخابات صلاحیت دارند یا نه، برخی مراجع قانونی یک مقداری فراتر ازاین هم فکر می کنند و آن این است که شاید تصور می کنند انتخاب فلان فرد برای ریاست جمهوری یا مجلس به مصلحت کشور نیست، اینجا همان نقطه افتراق ما با دیدگاه امام است که امام اعتقاد داشتند مردم اشتباه هم که می کنند باید بگذاریم اشتباه کنند.

این نقطه افتراق کجاست ،امام حتی دادن رای غلط مردم را هم اجر می دانستند.

بله ،منظور من این است که ما باید آن دیدگاه بالای امام را درک کنیم و بعد بیاییم سر مسائل دیگر. امام می گفتند که مردم حق دارند اشتباه کنند و حق با مردم است ولو اینکه ما یقین داریم که دارند اشتباه می کنند، این یک دیدگاه بسیار متعالی است وهم در زمان مرحوم امام و هم تا الان واقعا برخی از صاحبنظران و بزرگان صاحب منصب چنین دیدگاهی تا این حد نسبت به مردم ندارند و اینجا آن نقطه افتراق ما است.

شکاف جدی در حاکمیت سیاسی بر سر مبانی نگاه امام به رای مردم/ ناصر ایمانی: فرآیند انحراف از مبانی امام به خالص سازی ختم شد

امام اعتقاد داشتند که انتخابات در انحصار هیچکس نیست ،حتی روحانیون و احزاب و گروه ها .اخیرا بحثی در مورد خالص سازی پیش آمده و این با گفته امام منافات دارد.به‌نظر شما این انحصارطلبی را چگونه می توانیم مدیریت و خنثی کنیم؟

در این افتراق برخی اظهار سلیقه ها و موانع شروع می شود برای اینکه رای مردم به نوعی به شکل صحیح آن‌طور که ما می خواهیم در صندوق ها انداخته شود و این با دیدگاه امام منافات بسیار زیادی دارد. انتهای این فرآیند انحراف در مبانی امام به اینجا می رسد که به‌تدریج یک نوعی خالص سازی رامی بینیم. یعنی این بحث ودیدگاه امام و فاصله آن با آن چیزی که در ذهن برخی وجود دارد آنقدر زیاد است که می رسد به جایی که می گویند اصلا باید خالص باشد و به نوعی نظام پالایش شود، آن به بهانه مردم. یعنی رای مردم باید پالایش شود و خالص شود، خُب اینها همه حد زدن و محدودیت ایجاد کردن برای رای مردم است در حالی که ما هیچ وظیفه ای نه تنها نداریم بلکه خلاف دیدگاه های بنیانگذار این نظام است که اگر بخواهیم در این مسیر برویم . ما فقط در انتخابات ها می توانیم افرادی را که به نوعی از جهت فساد و موانع دیگری را که در قانون به آن ها اشاره شده، رد صلاحیت کنیم، ولاغیر.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا