اسلایدورزشی

زنگ خطر برای وزنه‌برداری، والیبال و کشتی/صدای پای روس‌ها می‌آید

ریحانه اسکندری: این روزها بحث انتقال فوتبال و ورزش روسیه به قاره آسیا داغ است. از آن جا که قاره اروپا از اسفند سال گذشته و پس از مواضع سیاسی کشور روسیه و اتفاقات رخ داده بین این کشور و اوکراین،تیم های ورزشی این کشور را در مسابقات مختلف ورزشی نمی پذیرد، مسئولان ورزشی و حتی سیاسی روسیه به فکر انتقال ورزش کشورشان به آسیا افتاده اند. تیم ملی فوتبال بزرگسالان روسیه طی این محرومیت از مرحله پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲ و قرعه کشی مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد و دیوکوف در تاریخ ششم آذر به کمیته اجرایی RFU پیشنهاد داد تا موضوع انتقال به AFC مورد بررسی قرار بگیرد.اتفاقی که شاید خیلی دور از انتظار نباشد اما قطعا تبعاتی برای کشورهای آسیایی دارد. ورزش روسیه و ورزشکاران روس در رشته های مهمی صاحب نام هستند و حضور آن ها در آسیا شانس مدال خیلی از کشورهای آسیایی را کم می کند. موضوعی که شاید دیر یا زود باعث واکنش اهالی ورزش آسیا شود. کسب سهمیه مسابقات جهانی، المپیکی و بین المللی مسئله بسیار مهمی است که می تواند بحث حضور روسیه در قاره آسیا را برای کشورهایی مثل ایران، ژاپن، چین و کره جنوبی حساس تر کند. اتفاقی که می تواند توازن غالب بر ورزش آسیا را بر هم بریزد.

در این بین، حضور روسیه در فوتبال، والیبال، کشتی و وزنه برداری آسیا می تواند بیشتر از بقیه رشته ها سر و صدا کند. مسئله کسب سهمیه جام جهانی برای تیم های فوتبال آسیا، خطرناک بودن حضور تیم ملی والیبال روسیه، یکی از پرافتخار ترین و قدرتمند ترین تیم های والیبال جهان در مسابقات آسیایی والیبال و قطعا سرشاخ شدن کشتی گیران ایرانی و آسیایی با یکی از غول های کشتی جهان می تواند رقابت هارا به شدت سخت و سنگین کند، حتی اگر از این دید به ماجرا نگاه کنیم که این موضوع رقابت هارا جذاب تر می کند و باعث پیشرفت تیم ها می شود اما مسائلی هست که می تواند ریسک این اتفاق را بالا ببرد.

فوتبال روسیه در آسیا، جنگی بزرگ تر برای کسب سهمیه جام جهانی

طبق اعلام فیفا، سهمیه آسیا برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ از ۵ تیم به ۸ تیم تغیر خواهد کرد. خبر خوشی برای تیم های آسیایی که حالا با تلاش روسیه برای ورود به فوتبال آسیا به تلخی کشیده است. اگر این انتقال رخ دهد، روسیه که در رده بندی فیفا جایگاه ۳۷ ام را دارد، در رده پنجم تیم های آسیایی بعد از ژاپن، ایران، کره جنوبی و استرالیا قرار می‌گیردY یعنی در سید اول، حالا باز هم کار تیم های مثل ازبکستان، سوریه، چین، هند و… که در سید های بعدی هستند و به سختی خود را بالا می کشند سخت و سخت تر می شود و امیدهایی که بافتند شکافته می شود. روسیه در این جایگاه و با این احتمال بالای صعود، در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ که برابر با مجوز حضور در جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ است شرکت می کند.

مسابقات مقدماتی جام جهانی در ۹ گروه ۴ تیمی برگزار می شود و نهایتا ۱۸ تیم به دور بعدی صعود می کنند تا سرآخر با تقسیم ۱۸ تیم به ۳ گروه ۶ تیمی کار ادامه پیدا کند. نقطه ای که احتمال تقابل ایران با روسیه هم وجود دارد و از آن جا که بحث مسافت های طولانی و بازی های رفت و برگشت وجود دارد کار بسیار دشوار می شود. به طور کلی برررسی همین شرایط می تواند نشان دهنده این باشد که نه فوتبال آسیا و نه هواداران فوتبال در آسیا راضی به ورود روسیه به فوتبال این قاره نباشند و بخواهند خودشان از ۳ سهمیه بیشتر فیفا استفاده کنند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC هنوز هیچ واکنش جدی و مشخصی به حضور روسیه در فوتبال آسیا نشان نداده و عملا به هیچ سوالی پاسخ نداده، آن طور که شنیده ها از زبان الکساندر دیوکوف رئیس اتحادیه روسیه نشان می دهد، هنوز هیچ صحبت رسمی و جدی با کنفدراسیون فوتبال آسیا در این رابطه انجام نشده است. او مدعی شده آسیا آماده پذیرش فوتبال روسیه است و مشکلی با این اتفاق ندارد.

زنگ خطر برای وزنه‌برداری، والیبال و کشتی/صدای پای روس‌ها می‌آید

والیبال ایران و تقابل با غول والیبال جهانی برای حفظ شهرت «آقای آسیا»

قدرت والیبال روسیه برای هیچ کس در هیچ کجای جهان پوشیده نیست، یکی از پرافتخار ترین تیم های جهانی والیبال که به غول آهنی خود، موزرسکی معروف است. تیمی که به تکنیک های ماشینی و مکانیکی خود شهرت دارد و خیلی درگیر احساسات نمی شود. حالا تصور کنید این تیم در قاره آسیا حضور پیدا کند. بزرگ ترین چالش والیبال ایران در آسیا همیشه ژاپنی های تسلیم ناپذیر بودند، تیمی که همیشه فینال های جذاب آسیایی کنار تیم ملی کشورمان ساخته است. حالا اما انگار یک نگرانی تازه در راه است. طبیعتا اگر فوتبال روسیه نظر AFC برای حضور در فوتبال آسیا را جلب کند، والیبال این کشور برای متقاعد کردن AVC اصلا کار سختی ندارد. حضور والیبال روسیه در قاره آسیا نه تنها کار را برای حفظ قهرمانی چندین و چند سال ایران در آسیا سخت تر می کند، که حتی برای کسب سهمیه های مسابقات مختلف و از جمله المپیک و جام جهانی نیز به مشکلات مهمی بر خواهد خورد. تیم ملی والیبال ایران که سال ها آقای والیبال آسیا بوده است حالا باید برای حفظ این شهرت با یکی از بزرگ ترین تیم های تاریخ والیبال رو به رو شود. جدای از ایران، در این شرایط تیم هایی مثل کره جنوبی، چین و استرالیا شانس های خود را کلی از دست می دهند و حتی ژاپن تیز اما کوتاه قامت به دیواری بلند بر می خورد. شاید با این اتفاق سطح والیبال ایران و آسیا بالاتر برود اما از نظر رتبه بندی و شانس در سهمیه های مهم این اتفاق اصلا خوب به نظر نمی آید.

زنگ خطر برای وزنه‌برداری، والیبال و کشتی/صدای پای روس‌ها می‌آید

کشتی و رقابت با حریف سنتی، این بار در قاره آسیا

کشتی گیران ایرانی همیشه رقابت تنگاتنگ و تعین کننده ای با کشتی گیران روس داشته اند. کشتی روسیه از قدرت های بدون چون و چرای جهان است، شاید علیرضا دبیر در حین مسابقات قهرمانی جهانی از نبود روسیه در این مسابقات ابراز ناراحتی کرده باشد و این اتفاق را باعث کاهش رقابت دانسته باشد، اما قطعا اگر روسیه جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را داشت، ما به غیر از آمریکا حریف سرسختی تری به اسم روسیه داشتیم که شاید مقام دومی مان را متزلزل می کرد. حالا اگر روس ها در آسیا کشتی بگیرند کار برای کشتی گیران آسیا و ایران سخت تر می شود. کشتی ایران در آسیا حرف اول را می زند و حالا قطعا با انتقال کشتی گیران قدرتمند روس در آسیا سهمیه ها و مدال ها می توانند کاهش پیدا کنند. کشتی همیشه از رشته های مدال آور برای ایران بوده است و بار کاروان های ایران در رقابت های مهمی مثل المپیک و بازی های آسیایی را به دوش کشیده است، حالا با این احتمال که کشتی روسیه در قاره آسیا قرار بگیرد، احتمال این که با سخت شدن کار کشتی گیران ایرانی سهمیه ها و سرآخر تعداد مدال های مهم برای ایران کاهش بیابد وجود دارد. می شود به حرف علیرضا دبیر اشاره ای مجدد کرد، زیرا او معتقد است این پخش قدرت اوضاع را برای کشتی ایران بهتر می کند، اما قطعا ورود کشتی روسیه به آسیا تنها کار را برای ما سخت و سخت تر می کند و باید فکرهای تازه ای کرد.

زنگ خطر برای وزنه‌برداری، والیبال و کشتی/صدای پای روس‌ها می‌آید

کار سخت وزنه برداری با حضور روسیه در آسیا

وزنه برداری هم از آن دسته رشته های پر مدال است که کشور ها برای المپیک و مسابقات جهانی روی آن سرمایه گذاری زیادی می کنند. روسیه در این رشته هم قدرت محسوب می شود، تا پیش از ممنوعیت روس ها از شرکت در مسابقات بین المللی رکورد های زیادی در اختیار وزنه برداران روس بوده است. رکورد، مسئله دیگری که در وزنه برداری به شدت مورد اهمیت است، شاید مهم ترین کار وزنه بردار ثبت رکورد است و حالا اگر پای وزنه برداران روس به آسیا باز شود رکورد های ایران در خطر قرار می گیرند و از آن مهم تر ثبت رکورد های تازه تحت الشعاع قرار می گیرند. روس ها وزنه برداران قدرتمندی دارند که با ورودشان به آسیا کار ایران برای کسب مدال و گرفتن مجوز حضور در مسابقات جهانی و المپیک را برای ایران دشوار تر می کنند. این نکته هم قابل توجه است که روسیه همیشه رقیب جدی ایران در مسابقات وزنه برداری بوده است و حالا اگر پای این حریف به قاره ما باز شود باید برنامه های جدیدی برای وزنه برداران ایرانی وجود داشته باشد.

زنگ خطر برای وزنه‌برداری، والیبال و کشتی/صدای پای روس‌ها می‌آید

مطابق اخبار ،روز سه شنبه بالاخره در مورد سرنوشت ورزش روسیه تصمیم گیری می شود و حضور و عدم حضور آن ها در آسیا مشخص می شود، اگر نتیجه مثبت باشد و پای ورزشکاران روس به قاره کهن باز شود، چالش های تازه ای پیش روی ورزش ایران خواهد بود. شاید این موضوع باعث توفیق اجباری و برنامه های فنی تر در رشته های ورزشی ما باشد اما، با نگاهی گذرا به مدال ها و سهمیه هایی که ممکن است از دست بدهیم، می توان نتیجه گرفت که این خبر خیلی برای آسیا و ایران خوب نیست. در هر حال باید منتظر ماند و دید در نهایت در این جلسات نهایی چه نتایجی گرفته می شود؟

بیشتر بخوانید:

۲۵۸۲۵۴

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا