بین‌الملل

بحران انرژی در آمریکا و وادار شدن دولت بایدن به لغو موقت تحریمهای نفتی ونزوئلا 

سرانجام، ایالات متحده آمریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد که تحریم نفتی ونزوئلا را بطور موقت لغو کرده و اجازه عرضه محدود نفت از ونزوئلا به بازار آمریکا داده شده است.

این در حالی است که ونزوئلا تا پیش از این، تحت شدیدترین تحریم های واشنگتن قرار داشت اما این کاهش تحریم ها بیش از هر چیز به نفع خود آمریکا است.

بر اساس بیانیه روز شنبه به وقت محلی وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت بزرگ نفتی شورون (Chevron ) مجوزی شش ماهه دریافت کرده است که به این شرکت اجازه تولید نفت یا صادرات فرآورده های نفتی در ونزوئلا را می دهد.

بر این اساس، شرکت حفاری سان رامون مستقر در کالیفرنیا نیز می تواند صادرات نفت خام ونزوئلا را که از سال ۲۰۱۹ متوقف شده بود، از سر بگیرد.

در سال ۲۰۲۰، پیش از آنکه آمریکا دستور توقف کامل عملیات حفاری این شرکت آمریکایی در ونزوئلا را صادر کند، سهم شورون از تولید نفت خام ونزوئلا ۱۵ هزار بشکه در روز بود.

این اقدام همزمان با از سرگیری گفتگوها میان دو حزب حاکم و چپ گرا در ونزوئلا در روز شنبه و توافق آنها برای همکاری بر روی یک طرح بشردوستانه انجام شد.

روزنامه آمریکایی بلومبرگ مدعی شد، لغو تحریم‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که نروژ به عنوان کشور میانجی میان دولت و حزب مخالف ونزوئلا از آغاز مجدد گفتگوهای سیاسی بین نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور و مخالفان در آخر هفته جاری خبر داد. بازگشت ونزوئلا به میز مذاکره شرط اصلی برای کاهش محدودیت ها بر تولید نفت خام این کشور بوده است.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که اتحادیه اروپا قرار است واردات نفت خام از روسیه را در ۵ دسامبر متوقف کند، آمریکا به دنبال یافتن راه هایی برای کاهش بحران انرژی در اروپا بوده که با تورم و کاهش رشد اقتصادی مواجه شده است.

یک مقام آگاه در اوایل سال جاری گفت، پس از لغو تحریم‌ها، پروژه‌های شورون می‌تواند تولید نفت ونزوئلا را در مدت شش ماه تا یک سال از ۱۵۰ هزار بشکه در روز سه برابر افزایش دهد و به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

تولید نفت ونزوئلا در سال جاری به ۶۷۹ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، اما هنوز با ۲.۹ میلیون بشکه تولید یک دهه پیش فاصله دارد.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، در بیان اعطای مجوز عملیات گسترده‌تر به شورون اعلام کرده است که رشد تولید شیل آمریکا کاهش یافته، صادرات نفت روسیه تحت تحریم‌ها کاهش می‌یابد و صادرات عربستان سعودی نشانه کاهش احتمالی تولید اوپک است.

یافتن جایگزین برای انرژی روسیه و تصمیم اوپک برای کاهش تولید در کنار مخالفت‌های جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها نسبت به کاهش تحریم‌ها علیه کاراکاس، موضوعاتی است که دولت بایدن را وادار کرده تا هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا از جمله اعطای مجوز فعالیت گسترده به شورون را به پیشرفت مذاکرات سیاسی دولت و مخالفان منوط کند.

ونزوئلا حدود ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد که بزرگترین ذخایر جهان است، این در حالی است که تحریم‌های آمریکا، سرمایه گذاری اندک و مشکلات در تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها باعث شده تا این کشور نتواند به اهداف تولید خود برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا