بین‌الملل

وزیر دفاع آمریکا: همکاری روسیه با ایران چالشی امنیتی برای ماست

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) روز شنبه  به وقت محلی در انجمن امنیت بین المللی هالیفکس در کانادا ادعا کرد: چین و روسیه به دنبال جهانی هستند که در آن از زور برای حل و فصل اختلافات استفاده می‌شود. 
 
رئیس پنتاگون اظهار داشت: پکن مانند مسکو، به دنبال جهانی است که در آن قدرت، تعین کننده است و اختلافات با زور حل و فصل می‌شوند.
 
وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: هنوز قوانینی در جنگ وجود دارد که اگر یک قدرت بزرگ بتواند آن قوانین را به رخ بکشد، دیگران را تشویق می‌کند تا قوانین و معیارهای بین‌المللی را زیر پا بگذارند. 
 
این مقام ارشد نظامی آمریکا فعالیت‌های چین در اطراف تایوان را ” به طور فزاینده‌ای تحریک آمیز” خواند و درباره دلیل آن گفت که هواپیماهای چین روزانه در نزدیکی این جزیره پرواز و تعدادی از هواپیماهای آمریکا و متحدانش را رهگیری می‌کنند. 
 
رئیس پنتاگون همچنین مدعی دفاع از قوانین زمان جنگ به ویژه اصل مهم مصونیت غیر جنگی شد.
 
وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: تلاش‌های روسیه برای جلب حمایت کشورهایی مانند ایران و کره شمالی چالش‌های امنیتی جدیدی را برای ایالات متحده و متحدانش ایجاد می‌کند. 

وی ادعا کرد: روسیه برای حمله به اوکراین، به استفاده از پهپادهای ایرانی روی آورده است.

کالین کال مشاور ارشد و معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز که به منطقه غرب آسیا سفر کرده، در تلاش است با ایجاد هراس از تعمیق روابط  ایران و روسیه، دولتهای منطقه را به قطع رابطه با مسکو تشویق کند.

  کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در سخنانی در بحرین  ادعا کرد: به دلیل تعمیق روابط نظامی مسکو با ایران،  کشورهای حوزه خلیج فارس باید روابط خود را با روسیه قطع کنند.

این مقام پنتاگون خطاب به کشورهای منطقه گفت: تصمیم روسیه برای خرید پهپادهای نظامی از ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، به منطقه ضربه خواهد زد.

این مقام آمریکایی افزود: این مساله  نگرانی‌های امنیتی مشترک عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اسرائیل و دیگران است.

کال مدعی شد: در شرایطی که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده می‌کند، برخی در این منطقه معتقدند که تعامل با پوتین می‌تواند بین مسکو و تهران شکاف ایجاد کند.

معاون امور سیاسی پنتاگون ادامه داد: این رویکرد در سوریه و طی همکاری روسیه و ایران در حمایت از بشار اسد رئیس جمهور  سوریه عملی نشد و بعید به نظر می‌رسد که اکنون نیز کارساز باشد.

 کال خطاب به حاضران در گفتگوی سالانه منامه مدعی شد: در واقع، روسیه منزوی نه تنها با قاطعیت بیشتر در  اردوگاه تهران قرار می گیرد، بلکه احتمالا  با چین و کره شمالی  سیاست هایی را پیگیری می کند که هنجارها و قوانین  مثبت برای  هر شهروند و کشور در این اجلاس و تمام جهان  را به چالش می کشد.

به نظر می رسد اظهارات این مقام پنتاگون اشاره نه چندان  پنهانی به کشورهای  منطقه  به ویژه عربستان سعودی است که به مسکو در مواجهه با تحریم‌های کشورهای غربی در پی تهاجم فوریه به اوکراین کمک کردند.  

حتی تصمیم برخی کشورها برای بی طرف ماندن در نهادهای جهانی مانند سازمان ملل در رابطه با روسیه، مانند بیانیه ماه فوریه یک دیپلمات ارشد امارات  مبنی بر اینکه “طرفداری تنها منجر به خشونت بیشتر خواهد شد”، به عنوان یک مشکل در غرب  تحلیل می شود زیرا غرب به  فشار اقتصادی و سیاسی همه جانبه بر مسکو نیاز دارد تا بتواند قدرت خود را در مقابل این کشور حفظ کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا