اسلایدتکنولوژی

تأثیر تغییر اقلیم بر انواع بیماری‌ها

به گزارش گروه علم و آموزش سیمای وطن از وبگاه دِیلی مِیل (daily mail)، محققان ادعا کردند که تغییر اقلیم سبب می‌شود بسیاری از بیماری‌ها شایع‌تر و شدیدتر شوند. آن‌ها ۳۶۴ پژوهش مربوط به سال ۱۹۹۰ را بررسی کردند و دریافتند افزایش دمای کره زمین و رویدادهای شدید آب‌وهوایی خطر سکته مغزی، زوال عقل و بیماری اِم‌اِس را افزایش داده است؛ اما تغییر اقلیم فقط بر بیماری‌های مزمن تأثیر نمی‌گذارد؛ بلکه باعث می‌شود بیماری‌های خفیف‌تری مانند سردرد نیز شایع‌تر شوند.

پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهد تابستان‌های طولانی‌تر و دمای گرم‌تر باعث افزایش فشار بر قلب می‌شود؛ زیرا بدن باید برای خنک‌ ماندن و خون‌رسانی به اندام‌های مختلف سخت‌تر کار کند.

شواهد نشان می‌دهد وقتی  افراد آلودگی را تنفس می‌کنند، آلودگی به جریان خون آن‌ها نیز نفوذ می‌کند. واردشدن این استرس مزمن بر بدن، خطر ابتلا به اختلالات مغزی و بیماری‌های عصبی را افزایش می‌دهد.

 از سال ۱۹۸۱، دمای جهانی هر دهه ۰.۳۲ درجه فارنهایت افزایش یافته است. دکتر اَندرو داوان (Andrew Dhawan)، از محققان کلینیک کلیولند در اوهایو در آمریکا، گفت: تغییر اقلیم مشکلات زیادی برای انسان‌ها ایجاد می‌کند که برخی از آن‌ها به‌خوبی بررسی نشده‌اند.

وی افزود: از آنجایی که ما شاهد اثرات گرم‌شدن زمین بر سلامت انسان‌ها هستیم، ضروری است متخصصان مغز و اعصاب پیش‌بینی کنند که بیماری‌های عصبی ممکن است چه تغییری کنند.

هنگامی که در معرض آب و هوای گرم‌تر قرار می‌گیریم، بدنمان دچار کم‌آبی می‌شود؛ زیرا برای جبران آنچه از طریق عرق از دست می‌رود، به آب بیشتری نیاز دارد. کم‌آبی خفیف ممکن است باعث سردرد و میگرن شود. 

تأثیر تغییر اقلیم بر انواع بیماری‌ها

براساس ادعای پژوهشگران کلینیک کلیولند، مغز هنگام کم‌آبی منقبض می‌شود، به اعصاب فشار می‌آید و درد ایجاد می‌شود. نتایج یک پژوهش نشان داد میانگین دمای بالاتر در روز قبل از مراجعه به بیمارستان، سردرد را تا ۷.۵ درصد افزایش می‌دهد.

پژوهشگران ۳۶۴ پژوهش را انتخاب کردند که روی بزرگسالان انجام و بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ منتشر شده بود. این پژوهش‌ها ارتباط بین بیماری‌ها و تغییرات دما، رویدادهای شدید آب و هوایی و آلودگی هوا را بررسی می‌کردند.

رویدادهای شدید آب و هوایی و نوسانات دما با سکته‌های مغزی که مکرر و شدیدتر می‌شوند، میگرن‌های بیشتر، بستری‌شدن بیماران مبتلا به زوال عقل و شدت‌گرفتن اِم‌اِس مرتبط هستند.

تغییر اقلیم و هوای گرم‌تر شرایط را برای ابتلا به بیماری‌های مؤثر بر سیستم عصبی مانند مننژیت، التهاب مغز و فلج اطفال مساعد کردند. هوای گرم‌تر همچنین باعث افزایش عفونت‌ها از طریق کنه و پشه شد. این پژوهش به این نپرداخت که چرا زوال عقل یا اِم‌اِس ممکن است با تغییرات آب و هوایی بدتر شود.

پژوهش دیگری روی بیش از ۲۲ هزار نفر که به دلیل سردرد به بخش اورژانس مراجعه‌ کرده بودند، نشان داد افزایش دمای پنج درجه سانتیگراد با افزایش احتمال بروز هر گونه سردرد، به ویژه سردردهای غیر میگرنی مرتبط است. دلایل این تغییرات مشخص نبود؛ اما محققان حدس می‌زنند ناشی از تغییرات دما، فروپاشی زیست‌بوم، قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا و ناامنی غذایی باشند.

تأثیر تغییر اقلیم بر انواع بیماری‌ها

بدن ما تغییرات دما را به‌عنوان استرس تلقی می‌کند که می‌تواند بیمارمان کند. آلاینده‌های هوا ممکن است وارد جریان خون شوند و تنفس را دشوارتر و همچنین بیماری‌های ریوی را شدیدتر کنند.

به گفته پژوهشگران ضرورت دارد؛ پژوهش‌های بیشتری درخصوص فروپاشی زیست‌بوم و ناامنی غذایی انجام شود. آن‌ها همچنین معتقدند که ممکن است تغییر اقلیم باعث آلودگی بیشتر هوا شود که به نوبه خود به تسریع پیری در مغز و شریان‌ها منجر می‌شود.

گرمایش جهانی باعث افزایش دما و راکدشدن هوا و در نهایت غلظت آلاینده‌ها شود. برخی از ذرات آلاینده هوا آن قدر کوچک هستند که وارد پوست می‌شوند و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای، خطوط ریز و چین‌وچروک را تسریع می‌کنند.

یکی از محدودیت‌های این پژوهش این بود که همه مطالعات در کشورهای برخوردار از رفاه انجام شده بودند؛ به این معنی که یافته‌ها برای مناطق فقیرتر، جایی که احتمال تغییرات اقلیمی بیشتر است، اجراشدنی نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا