بین‌الملل

دود و سود انتخابات کنگره برای زلنسکی

دولت «جو بایدن» تاکنون ده ها میلیارد دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی را بابت روشن نگاه داشتن شعله های جنگ در اوکراین به سمت دولت زلنسکی روانه کرده است.

این بسته ها که برخی آن را تا بیش از ۶۰ میلیارد دلار هم برآورد کرده اند، به صورت کمک های مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی به اوکراین اختصاص یافته اما این روند اکنون با مخالفت هایی در داخل این کشور مواجه شده است.

گروهی از جمهوریخواهان از مدتی قبل با این کمک های گسترده کاخ سفید مخالفت کرده اند و می گویند باید نظارت بیشتری بر روند کنونی اقدامات دولت در جریان باشد. نشریه «پولیتیکو» با بیان اینکه اعضای اتحادیه اروپا پس از انتخابات میان دوره ای ۸ نوامبر (۱۷ آبان ۱۴۰۱) در ایالات متحده باید برای ارائه کمک های بیشتر به اوکراین آماده باشند، تصریح کرد که با توجه به اعتراض های قبلی، اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در دست بگیرند، دیگر دولت نمی تواند کمک های سخاوتمندانه خود را به سوی اوکراین گسیل کند.

رویکرد دو حزب در قبال حمایت کاخ سفید از اوکراین

موضوع فوق درحالی مطرح شده است که چندی قبل موسسه «اکسیوس» هم نتایج یک نظرسنجی را در این زمینه منتشر کرد که از کاهش حمایت رای دهندگان آمریکایی از کمک کاخ سفید به اوکراین حکایت داشت.

طبق این گزارش، اعضای حزب جمهوریخواه به طور فزاینده‌ای از بایدن به دلیل درخواست ده‌ ها میلیارد دلار کمک از کنگره برای انتقال به کی‌یف و خرج نکردن این پول برای مسائل داخلی که از نظر حزب اهمیت بیشتری دارد، انتقاد می‌کنند.

در این چارچوب «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان معتقد است ، وقتی مردم آمریکا در رکود اقتصادی به سر می‌ برند، دیگر نمی خواهند چک سفیدی را برای اوکراین صادر کنند؛ آنها دیگر این کار را انجام نمی دهند.

براین اساس جمهوریخواهان می گویند که آمریکا نباید دست و دل بازترین عضو سازمان پیمان آنلانتیک شمالی (ناتو) در کمک به اوکراین باشد و اتحادیه اروپا باید مجبور شود تا بار بیشتری را در حمایت از اوکراین بر عهده بگیرد زیرا این بحران تهدید بزرگ‌تری برای اروپایی‌ ها نسبت به آمریکا است.

دود و سود انتخابات کنگره برای زلنسکی

با این حال اروپایی ها امید دارند تغییر جهت کنگره به سمت جمهوریخواهان دگرگونی شدیدی را در رویکردهای ایالات متحده ایجاد نکند.

«دیوید مک آلیستر» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا اعتقاد دارد در نهایت این رئیس جمهوری آمریکا است که سیاست خارجی این کشور را کنترل می کند.

در هر صورت فشارها بر دولت بایدن به حدی افزایش یافته است به نحوی که حتی گروهی از دموکرات‌ های کنگره هم از رئیس جمهوری این کشور خواسته اند تا برای کاهش هزینه های جنگ و خاتمه دادن به بحران، تعامل مستقیم با روسیه را در دستور کار خود قرار دهد.

این نمایندگان اگرچه بر تداوم حمایت های نظامی و اقتصادی از اوکراین تاکید می کنند، اما می گویند باید تلاش ‌ها برای جست وجوی چارچوبی واقع‌بینانه برای آتش‌بس تشدید شود.

دود و سود انتخابات کنگره برای زلنسکی

به نوشته روزنامه «گاردین» چندی قبل، ده ها نماینده دموکرات به ریاست «پرامیلا جایپال» از رهبران گروه ترقیخواه مجلس نمایندگان در نامه خود تصریح کرده اند: ما به عنوان قانونگذاران مسئول هزینه ده ها میلیارد دلار مالیات دهندگان آمریکایی برای کمک نظامی در جنگ، معتقدیم که دخالت در این جنگ مسئولیتی را برای ایالات متحده ایجاد می کند که به طور جدی همه راه های ممکن از جمله تعامل مستقیم با روسیه را تحت تاثیر قرار می دهد.

دست برتر جناح مخالف بایدن

اندکی مانده به انتخابات میاندوره ای ایالات متحده در روز سه شنبه ۸ نوامبر مخالفت آشکار جمهوریخواهان در کنار شکاف در بین دموکرات ها در زمینه حمایت از اوکراین به موضوعی داغ در این کشور تبدیل شده است.

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در تحلیلی به این پرسش پاسخ داده است که آیا انتخابات میاندوره ای کنگره بر حمایت ایالات متحده از اوکراین تأثیر خواهد گذاشت؟

در تحلیل این اتاق فکر آمده است، نهمین ماه از حمله روسیه به اوکراین در حال سپری شدن است و مردم آمریکا برای رای دادن در انتخابات میاندوره ای آماده می شوند. ایالات متحده تلاش‌ های بین‌المللی را برای تقویت جبهه اوکراین در نبرد با کرملین رهبری کرده است و خود نیز حمایت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک گسترده ای را به آن کشور ارائه می کند، اما اظهارات اخیر از سوی هر دو حزب سیاسی نشان می‌ دهد که این حمایت در آینده نمی‌ تواند قطعی تلقی شود.

بیشترین اظهارنظرهای گزارش شده از سوی کوین مک کارتی، رهبر ارشد جمهوریخواه و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان عنوان شد که اوایل اکتبر تصریح کرد کنگره آینده تحت کنترل جمهوریخواهان آماده ارائه «چک سفید» بیشتر به اوکراین نخواهد بود.

در همین حال، نامه ای که توسط گروهی متشکل از ۳۰ قانونگذار دموکرات به رئیس جمهور بایدن ارسال شد که در آن خواستار تلاش برای آتش بس در اوکراین شده بودند.

دود و سود انتخابات کنگره برای زلنسکی

طبق گزارش این مرکز پژوهشی آمریکایی، در حالی که این بحث های سیاسی ادامه دارد، برخی داده های نظرسنجی حاکی از حمایت قوی عمومی ایالات متحده از سیاست های حمایت از اوکراین است.

نظرسنجی رویترز/ایپسوس که در اوایل اکتبر انجام شد نشان داد که ۷۳ درصد از آمریکایی‌ ها معتقدند که ایالات متحده باید از اوکراین حمایت کند. در همین حال، ۶۶ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که واشنگتن به طور خاص باید به ارائه تسلیحات به اوکراین ادامه دهد.

از آنجا که شرایط جنگ روسیه در اوکراین هنوز بسیار متعادل است، رای‌گیری آینده ایالات متحده این پتانسیل را دارد که چشم انداز ژئوپلیتیکی سال های آینده را شکل دهد.

«دانیل فرید» عضو برجسته شورای آتلانتیک معتقد است اگر جمهوریخواهان کنگره (یا حتی یک مجلس) را به دست بگیرند، پویایی سیاسی داخلی در واشنگتن به سمت رویارویی با جمهوریخواهان تغییر خواهد کرد.

در روابط خارجی، جمهوریخواهان بین دو جناح نئوریگانیست و ترامپیست تقسیم خواهند شد؛ هر دو گروه به دولت بایدن حمله خواهند کرد و آن را به شدت در مورد اتخاذ رویکرد سخت نسبت به چین و ایران تحت فشار قرار خواهند داد. هر دو جناح همچنین برای تقسیم بیشتر بار مخارج دفاعی متحدان آمریکا تلاش خواهند کرد.

طبق این تحلیل ، نئوریگانیست‌ ها البته به عقب راندن پوتین را می‌ خواهند، حال آنکه ترامپیست‌ ها یا بر کاهش حمایت از اوکراین تاکید می‌کنند یا در موضعی تندتر استدلال می‌ کنند که توافق با روسیه به نفع منافع ملی ایالات متحده است. دیدگاه آنها شبیه مواضع انزواطلبانه در اواخر دهه ۱۹۳۰ خواهد بود.

وی معتقد است دموکرات ها و جمهوریخواهان نئوریگانیست عموماً از اوکراین حمایت خواهند کرد. دموکرات‌ ها ممکن است دچار انشعاب شوند و چند دموکرات تندروی چپ موضعی مشابه جمهوریخواهانی بگیرند که می‌خواهند ایالات متحده را از اوکراین دور کنند، اما تعداد آنها کم خواهد بود. جمهوریخواهانی که مخالف ادامه کمک به اوکراین هستند، تعدادشان بیشتر خواهد بود ولی بعید است کنگره از آنها پیروی کند.

در همین شرایط درخواست ها برای مذاکره بر سر شرایط پوتین شدت می گیرد به این معنی که ایالات متحده باید اوکراین را وادار کند تا شرایط مسکو را بپذیرد اما این امر تا زمانی که پوتین پیروزی قاطعی را به دست نیاورد، بعید است.

آمریکا پیروزی اوکراین را موفقیت خود بداند

«سوریا ایوانز و پریچارد جایانتی» دیگر کارشناس شورای آتلانتیک اعتقاد دارد: رئیس جمهور اوکراین در سال ۲۰۱۹ آموخت که سیاست داخلی ایالات متحده تا چه اندازه می تواند بر واقعیت اوکراین تأثیر بگذارد. او و تیمش حق دارند نگران رای گیری هفته آینده باشند. پیش‌بینی اینکه جمهوریخواهان تهدیدات خود برای کاهش کمک‌های اوکراین را دنبال خواهد کرد یا نه، غیرممکن است، اما قطعاً یک احتمال واقعی است.

وی اعتقاد دارد جو بایدن و مشاورانش در مدیریت تهاجم روسیه به اوکراین کوتاهی کرده اند. با این وجود، کمک به پوتین در تکمیل پیروزی علیه یک دموکراسی درحال ظهور اروپا، مسیر اشتباهی برای نشان دادن انتقادهای مشروع از سیاست خارجی ایالات متحده است. نتیجه انتخابات میان دوره ای هر چه که باشد، آمریکا نباید پوتین را تقویت کند.

دود و سود انتخابات کنگره برای زلنسکی

«کریستینا هوک» استادیار دانشگاه ایالتی کنسو بر اهمیت نقش افکار عمومی آمریکا در مورد اوکراین و تاثیر آن بر تصمیم دو حزب تاکید دارد و می افزاید صرف‌نظر از نتایج انتخابات میان‌ دوره‌ای، من انتظار دارم بیشتر سیاستمداران ایالات متحده، احساسات عمومی رای دهندگان خود را درک و منعکس کنند.

«داگ کلاین» دیگر تحلیلگر این موسسه پژوهشی هم می گوید با وجود این نظرسنجی ها اما در هر دو حزب صداهایی برجسته شده که خواستار تغییر در سیاست واشنگتن به نفع روسیه هستند. این موضوع اوکراین را در موقعیت بدتری در میز مذاکره قرار می دهد. به همین دلیل است که دولت بایدن در حال بررسی یک طرح قانونی است تا بسته مهم دیگری را برای کمک به اوکراین تهیه کند.

وی ادامه می دهد، ما در گذشته دیده‌ایم که چگونه اقلیت‌ های پر سر و صدا در کنگره توانسته‌ اند امور را به هم بزنند و مانع از انتقال آسان قوانین به میز رئیس‌ جمهور شوند. اگر تعداد این گروه‌ها در کنگره افزایش یابد، روند کمک‌ های مستمر به اوکراین ممکن است دچار اختلال شود.

کلاین تاکید دارد: در حالی که اجماع در واشنگتن به نفع حمایت قاطع از اوکراین باقی خواهد ماند، مخالفت های شدیدتر با کمک آمریکا به این معنی است که دوستان اوکراین باید تلاش‌ کنند تا به مردم آمریکا بگویند که چرا افزایش کمک به نفع ایالات متحده است. این به معنای روشنگری مردم است تا موفقیت اوکراین یک پیروزی برای ایالات متحده شناخته شود.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا