اسلایدتکنولوژی

چهره مرد معروف به خون‌آشام بازسازی شد

به گزارش گروه علم و آموزش سیمای وطن از وبگاه دِیلی مِیل (Daily Mail)، چهره یک کشاورز اهل ایالت کانِکتیکات در آمریکا که در قرن نوزدهم از دنیا رفته بود، برای اولین‌بار از زمانی که جسدش مثله و در قبر انداخته شده بود، دیده شد.

مردم تصور می‌کردند این مرد خون‌آشام است، در حالی که وی دچار بیماری سل بود. بیماری سل باعث می‌شود پوست افراد به رنگ زرد کم‌رنگ درآید، چشم‌های آنها قرمز و متورم شود و گاهی اوقات در اثر سرفه، لکه‌های خون در اطراف دهانشان دیده شود. حدود ۲۰۰ سال پیش، این علایم، نشانه‌های‌ مردگان متحرک به‌شمار می‌رفت.

اسکلت این مرد در تابوتی قرار داشت که بر روی آن حک شده بود: JB۵۵. پژوهشگران با تجزیه‌وتحلیل دی‌اِن‌اِی این اسکلت توسط سیستم یادگیری ماشین، پیش‌بینی کردند که وی قبل از ابتلا به این بیماری به چه شکلی بوده است.

نتایج نشان داد که وی دارای پوست روشن، چشم‌های قهوه‌ای یا فندقی، موهای قهوه‌ای یا مشکی و مقداری کک‌ومک بوده است.

چهره مرد معروف به خون‌آشام بازسازی شد
استخوان‌های جسد جان باربِر به صورت جمجمه و دو استخوان متقاطع در تابوت قرار گرفته بود که بنابر اعتقاد مردم آن زمان، او را از بازگشت به دنیای زندگان بازمی‌داشت.

تجزیه‌وتحلیل دی‌اِن‌اِی JB۵۵ در سال ۲۰۱۹ منجر به کشف هویت واقعی وی شد.

این پژوهش بر اساس کشف اولیه صورت‌گرفته در سال ۱۹۹۴ انجام شد، اما دانشمندان به لطف دسترسی به آخرین فناوری‌ها به سوابق تاریخی این مرد، که جان باربِر (John Barber) نام دارد، دسترسی پیدا کردند و مشخص شد که او در هنگام مرگ ۵۵ ساله بوده است.

تیمی از محققان آمریکایی پس از تجزیه‌وتحلیل دنده‌های جان باربر، متوجه شدند که او از یک بیماری عفونی شایع در دهه ۱۸۰۰ میلادی یعنی عفونت مزمن ریه رنج می‌برده است.

به گفته دانشمندان عفونت باکتریایی بسیار مسری باعث رنگ‌پریدگی، لاغری و سرفه‌های خونی در مبتلایان می‌شد.

چهره مرد معروف به خون‌آشام بازسازی شد

دی‌اِن‌اِی استفاده‌شده برای بازسازی صورت جان باربر از پودر استخوان ران وی گرفته شده است.

محققان خاطرنشان کردند که گاهی اوقات کار با بقایای قدیمی دشوار است و در طول آزمایش از سه روش استفاده کرده‌اند که شامل توالی‌یابی شاتگان بود که ژنوم را به قطعات کوچک دی‌اِن‌اِی تقسیم می‌کند تا به صورت جداگانه توالی‌یابی ‌شوند. سایر روش‌ها کل ژنوم (همه ماده ژنتیکی یک موجود زنده) انسان را هدف قرار دادند و حدود ۸۵۰ هزار پلی‌مورفیسم تک‌نوکلئوتیدی (SNPs) را هدف قرار دادند که رایج ترین نوع تنوع ژنتیکی در بین مردم است.

چهره مرد معروف به خون‌آشام بازسازی شد

 هنگامی که تیم توانست مشخصات ژنتیکی وی را تکمیل کند، از مدل‌های یادگیری ماشین استفاده کرد تا حدس بزند او چه شکلی بود. یادگیری ماشین یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی است که به سیستم‌ها یاد می‌دهد به صورت خودکار یاد بگیرند و پیشرفت کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا