اجتماعیفرهنگیورزشی

نفرت پراکنی محصول جدید فوتبال ایران/ لازمه‌ی رقابت جوانمردانه اصلاح اندیشه ها است

پوستر عجیب و توهین آمیز باشگاه سپاهان برای رقابت های لیگ برتر فوتبال بانوان ایران و انفجار برج میلاد به یکی از موضوعات چالش برانگیز فرهنگی، وررش کشورمان در روزهای اخیر تبدیل شد که حتی با عذرخواهی مدیرعامل جدید این باشگاه نیز همراه بود.

این پوستر توهین آمیز که در روزهای آخر مدیریت قبل باشگاه سپاهان رخ داد بمنزله‌ی نفرت پراکنی در فوتبال ایران تلقی می شود که اثرات سو آن در جامعه‌ی تماشاگران به وضوح قابل روئیت است.

نفرت در بین جامعه‌ی مخاطب فوتبال ایران هیچگاه تا این حد گسترش نیافته بود. فوتبال ایران در دهه‌ی هفتاد روزهای دوستی سرخابی‌ها را به خاطر دارد، آنجا که در هنگامه‌ی رویدادهای رقابتی قاره ای، تماشاگران دو تیم در ورزشگاه آزادی جوی از وفاق واتحاد را بوجود آورده بودند.

پروین و پورحیدری نیز همواره از سردمداران ترویج این نگاه  در بین فوتبالدوستان بودند.

این جو مودت در کنار همه‌ی رقابت‌ها و کری ها با درجات گوناگون در برهه‌های مختلف در فوتبال ایران وجود داشت تا اینکه کی روش وبرانکو به اختلافات شدید با هم رسیدند و سرمربی وقت تیم ملی در یکی از استراتژی های خود برای حمله‌ی به برانکو، پرسپولیس را هدف قرار داد و با بکار بردن الفاظی نظیر «تیمی خاص» که مورد حمایت است تا جایی جوسازی کرد که بعد از شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا، تماشاگران تیم های مختلف در بازی مقابل پرسپولیس با پرچم های ژاپن به ورزشگاه می آمدند.

مصادیق نفرت پراکنی در فوتبال ایران کم نیست، برخی مدیران سپاهان نیز فرضیه‌ی دشمن سازی را نیز بارها مطرح کردند بطوریکه درمواقعی طرفداران سپاهان با استقلالی ها به چالش می خوردند که یکی از مثال های روشن، درگیری قلعه نوعی سرمربی وقت ابی ها درجایگاه ویژه ورزشگاه نقش جهان با برخی از سپاهانی ها است .

چند سال گذشته هم بیشترین چالش بین سپاهانی ها و پرسپولیسی ها بوده است .

اگر باز هم برگردیم به موضوع پوستر توهین آمیز سپاهان در خصوص انفجار برج میلاد باید این نکنه را بادآور شد که برخی چالش های موجود فرهنگی در فوتبال ایران در سکوهای تماشاگران بوجود نمی آید بلکه اندیشه های افراطی باعث تزریق هیجانات کادب به سکوها می شود و این یک معضل فرهنگی در فوتبال ایران است که هیچگاه از سوی متولیان جدی گرفته نشد و در این بین بارها شاهد اتفاقات ناهنجار در فوتبال ایران بودیم که حتی یک سرباز روستایی، دیدگانش را از دست داد.

پوستر سپاهانی ها یک نفرت پراکنی واضح محسوب می شود که نباید آن را به حساب مردم اصفهان یا دوستداران واقعی سپاهانگذاشت.

تاریخ نشان می دهد که مردم اصفهان تا حدی مهمان نواز بودند که آذوقه‌ی مهمانان را هم به کاروانسراها ارسال می کردند .

سخاوتمندی اصفهانی‌ها تا آنجاست که ۲۳ هزار شهید در هشت سال دفاع مقدس تقدیم کیان مملکت کردند پس نفرت در دیار نصف جهان وجود ندارد و این کارکردهای اشتباه مدیریتی و اشتباه های محاسباتی بوده که سبب شده از جو رقابت به بدترین شکل ممکن سواستفاده شود و نفرت ترویج باید و محصول فرهنگی حاصل نشود.

امید است تفکر اصلاحی در همه‌ی باشگاه ها، بستر و زمینه‌ی حل معضلات فرهنگی را فراهم آورد تا بجای نفرت و کینه، همدلی اشاعه یابد.

همدلی به هیچ وجه با رقابت و کری های معمول منافات ندارد. می توان رقیب بود و از هیجانات فوتبال بعنوان یکی از لذت های روزمره بهره برد اما نفرت نداشت .

تحقق فرهنگ رقابت جوانمردانه با تفکرات منطقی و اخلاقی، در لایه های مختلف مخاطبان این رشته قابل اجرا است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا