اقتصادی

صدور بیش از ۳۰۳ میلیون کد رهگیری برای لوازم‌یدکی خودروها

«محمدمهدی برادران» در چهارمین روز از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سیمای وطن افزود:‌ با اجرای طرح شناسه‌دار کردن کالاها، نه تنها اعتراضی از سوی اصناف شاهد نبودیم بلکه تولید داخلی با این طرح تقویت شد.

وی گفت: این طرح موجب مشخص شدن تفاوت بین کالاهای اصلی و تقلبی در بازار شده است، کالاهایی که پیش از این با نام و نشان تجاری معتبر اما تقلبی عرضه می‌شد و نگرانی‌های زیادی را بین آحاد مردم به‌ویژه در قطعات و لوازم‌یدکی خودروها به وجود آورده بود.

معاون وزیر صمت بیان‌داشت: با مقابله‌هایی که انجام شده، اکنون رشد تولید انواع لوازم‌یدکی خودرو را در بازار شاهدیم و برخی واحدها حتی تا هشت برابر رشد تولید و فروش را به ثبت رسانده‌اند و با کاهش قطعات تقلبی و یدکی، به اهداف مدنظر اصلی طرح دست یافته‌ایم.

وی خاطرنشان‌کرد: با حمایت وزارت صمت از تولید قطعات یدکی خودرو، هم تولید افزایش یافته و هم جامعه‌ای با بیش از نیم میلیون نفر اشتغال از مواهب آن منتفع شده‌اند.

برادران ادامه‌داد: ما همواره از قطعه‌سازان بزرگ کشور خواسته‌ایم تا در تادیه حقوق قطعه‌سازان به‌ویژه مطالبات آنها دقت نظر داشته و به موقع آن را انجام دهند تا آنها نیز بتوانند به ارتقای سطح کیفی تولیدات خود به‌ویژه برنامه‌های دانش‌بنیان خود بپردازند.

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۳۰۳ میلیون کد رهگیری صادر شده است و نشان می‌دهد که بخش زیادی از کالاها و اقلام به این طرح پیوسته‌اند.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد:‌ برای رفع دغدغه برخی فعالان صنفی نیز به‌منظور اخذ شناسه برای کالاهایی که در انبارها داشتند، مهلت داده شد.

وی به هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با حضور بیش از ۶۰۰ شرکت داخلی و خارجی (متشکل از ۴۵ شرکت دانش‌بنیان، بیش از ۵۰۰ تولیدکننده داخلی و ۵۵ شرکت خارجی) از ۱۱ کشور چین، آلمان، ایتالیا، ترکیه، هلند، امارات، هند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن و اندونزی برگزار شده که این استقبال گسترده نشان‌دهنده خداحافظی با کالاهای قاچاق و تقلبی است.

برادران ابراز امیدواری کرد: در نمایشگاه سال آینده شاهد باشیم که هر غرفه با نصب یک تابلو، میزان رضایت مشتری از محصولات و قطعات خود را ارائه کنند.

وی اظهار داشت: در حوزه توزیع‌کنندگان نیز شبکه‌های پخش شیوه‌های خود را در بخش نام و نشان‌های تجاری ارتقا  داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده شرکت‌های پخش جدیدی به آن بپیوندند.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: این قابلیت در مجموعه اتحادیه‌ای توزیع‌کنندگان کالا وجود دارد که به سمت توزیع زنجیره‌ای رفته و شبک‌های زنجیره‌ای جدیدی با شفافیت بالا ایجاد کنند.

وی از تولیدکنندگانی که تاکنون نتوانسته‌اند با تولیدکنندگان و فروشندگان برتر ارتباط برقرار کنند توصیه کرد تا در صورتی که قابلیت اخذ شناسه برای کالای‌شان وجود دارد، زودتر نسبت به این مهم اقدام کنند.

برادران یادآور شد: در سال‌های گذشته شاهد کم‌توجهی به مقوله کیفیت کالاها بودیم و در برخی موارد هیچ ضمانت‌نامه‌ای وجود نداشت یا حداکثر ضمانت سه‌ماهه بود، اما امروز کالای زیر یک سال ضمانت وجود ندارد.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهایی که از سال ۹۰ برای برخی اقلام از جمله لنت، فیلتر و غیره به‌روز نشده بود، ارتقا یافت و در مجموع حرکت امیدوارکننده‌ای را برای یک تحول صنعتی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی شاهدیم.

به گزارش سیمای وطن، کدهای شناسه قطعات در راستای اصالت‌سنجی بر روی آن‌ها درج می‌شود. از نیمه مرداد ماه، ۵۵ گروه قطعه باید با کد رهگیری به بازار عرضه شود و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیداتشان را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند، البته برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود است نیز فرصت داده شده تا کد رهگیری دریافت کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا