اسلایدسیاسی

ایمانی: رهبری با ایستادن مقابل مردم در موضوع حجاب مخالفند / مسئولان در آستانه انتخابات، تنش الزام به حجاب را در جامعه دامن نزنند

جواد مرشدی: چند وقتی است که کمیسیون قضایی مجلس سرگرم بررسی لایحه پیشنهادی دولت در مورد حجاب است. در همین راستا روز گذشته حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به جزئیاتی از مصوبه این کمیسیون درباره لایحه عفاف و حجاب، گفت: کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، برای بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب جلساتی را با حضور مسئولانی از قوه‌قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت کشور و دادگستری، صدا و سیما و برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار کرد که در نهایت، بررسی این لایحه هفته گذشته پایان یافت.وی از تهیه و تدوین این لایحه در کمیسیون متبوع خود گفت و ادامه داد گزارش نهایی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مورد این لایحه پس از تقدیم به هیأت‌رئیسه مجلس، جهت بررسی و تصویب نهایی، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت.

دربخشی از جزئیات این لایحه۷۰ ماده‌ای مردم مکلف به مراقبت از حفظ حجاب دیگران شده اند که این خود به نوعی می تواند موجبات رویارویی آحاد جامعه با یکدیگر را رقم بزند،همچنین در این لایحه از جریمه نقدی و مسائلی از این دست نیز فروگذار نشده است. گفتنی است شاید دست درکاران و مسئولان مربوطه از حضور مردم در انتخابات آتی چشم پوشی کرده اند و یا میزان مشارکت مردم در دو انتخابات گذشته را به فراموشی سپرده اند که در آستانه انتخابات و سالگرد وقایع سال گذشته تصمیم به رویارویی با مردم دارند. «سیمای وطن» در گفت و گو با ناصرایمانی فعال سیاسی اصولگرا به بررسی مهمترین بخش های این لایحه پرداخته است.

این روزها مجلس درگیر تصویب لایحه حجاب و عفاف است و بنظر می رسد طبق برخی شنیده ها سخت گیری هایی در این قانون پیش بینی شده است ،بنظر شما ایا مردم با روح این قانون اَجین خواهند شد وآن را خواهند پذیرفت؟

بدون اینکه بخواهیم وارد جزئیات موضوع شویم ،اساسا لایحه حجاب فعلا در کمیسیون در حال بررسی است و هنوز به صحن علنی نرسیده است.وقتی می توانیم بگوییم تبدیل به قانون شده که در صحن علنی تصویب و شورای نگهبان هم آن را تایید کند اما هنوز این مراحل طی نشده است.نکته بعدی مجموعه مواضعی است که رهبری نظام در خصوص موضوع حجاب از وقایع سال گذشته تا به الان دارند. برداشت من از فرمایشات رهبری این است که دراین موضوع هیچ گونه جبر، زور و نوعی مخالفت و ایستادن در مقابل مردم نباید وجود داشته باشد. یعنی مجموع دستگاه های نظام روبرو و در برابر افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند به هیچ شکلی قرار نگیرند .نه به شکل مقابله و نه به شکل محدودیت قائل شدن،ویا حتی به اعتقاد بنده تذکرهای تحت عنوان امر به معروف ،این برداشتی است که بنده از مجموعه مواضع رهبری د رمورد این موضوع از بیانات ایشان طی یکسال گذشته داشته ام. البته اینجا روی یک موضوع باید دقت کرد و آن این که ممکن است برخی افراد به شکل سازماندهی شده و یا با برنامه بخواهند در این خصوص اقدامی به عمل بیاورند. این افراد را باید از افرادی که به دلایل شخصی حجاب را رعایت نمی کنند یا افرادی که به شکل بی مهابا به مسئله بی حجابی روی می آورند تفکیک کرد. یعنی صرفا مسئله پوشش برای موها نیست بلکه به یک شکل های دیگری هم دارند نوعی این موضوع را هتک می کنند. بااین افراد می شود به نوعی مقابله قانونی کرد، نه فیزیکی، آن هم به شکلی که تحریک کننده نباشد. اما با عامه مردم و کسانی که مسئله حجاب را رعایت نمی کنند، بنده عرض می‌کنم که مجموعه فرمایشات رهبری این نیست که با آنها به هر شکلی رودر رو شد حتی در شکل ساده ای که الان نیروی انتظامی اجرا می کند.

در بخش دیگر این قانون مردم را مکلف کرده که مراقب حجاب دیگران باشند وگرنه خودشان مجازات می شوند، بعنوان مثال اگر خانم بی حجابی سوار تاکسی شود پلیس می تواند راننده را جریمه کند و از سوی دیگر این شائبه به وجود می آید که راننده تاکسی باید خود تشخیص دهد که حجاب فرد مورد نظر مناسب است یا خیر؟این داستان موجبات تنش بین مردم را فراهم نخواهد کرد؟

عرض کردم ،مجموعه ای از برخوردها اعم از اینکه طرف در تاکسی یا اتوبوس با راننده برخورد کند ،مجموعه ای است از نوعی مقابله بااین افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند.من تصور می کنم همچین نظری مجموعه نظام ورهبری و آنها یی که نظرشان بسیار صائب است، ندارند. فکر می کنم آن قانونی که در مجلس در حال تصویب است خیلی منطبق با نظرات مجموعه ای از فرمایشات رهبری نیست و بسیاری از افراد صاحب نظردر مسائل اجتماعی و سیاسی هم این را تایید نمی کنند که در واقع نوعی مقابله انجام شود و این موضوع شاید با برخی اقداماتی که در طول زمان انجام شود بهتر بتواند جواب دهد تا این نوع مقابله های مختلفی که وجود دارد . البته حاکمیت می تواند مقرراتی بگذارد که مثلا در دستگاه های دولتی افرادی که می خواهند در آنجا حضور پیدا کنند حجاب را رعایت کنند که این بحث دیگری است.اما ممنوع کردن افراد از حقوق شهروندی شان موضوعی است که هیچ گونه مستند عقلی و منطقی ندارد و نباید این اقدام صورت گیرد.

ایمانی: رهبری با ایستادن مقابل مردم در موضوع بی‌حجابی مخالفند / مسئولان در آستانه انتخابات، تنش الزام به حجاب را در جامعه دامن نزنند

نظرتان در خصوص جریمه های نقدی در نظر گرفته شده چیست؟

مجموعه همه اینها و هرگونه مقابله ای اعم از جرائم حتی تذکر در این مقطع زمانی کار صحیحی نیست و برخی از افرادی که به نوعی درحاکمیت حضور دارند و یا در قسمت های مختلف موثر هستند ممکن است بر این تصور باشند که اگر موضوع را رها کنیم ممکن است به وضع بدتر از این برسیم درحالی که باید به این هم توجه بکنند که اگر یک سختگیری هایی شود ممکن است آن هم منجر به عواقبی شود که عواقب خوبی نیست که باید به این قسمت توجه شود.

قبل از داستان مهسا امینی می گفتند حدود ۵۰ درصد از بانوان ایرانی فاقد حجاب شرعی هستند و طی یکسال گذشته این رقم افزایش یافته است،به فرض صحت این گفته آیا برای نهادهای مربوطه مقدور است که میلیون ها نفر را تحت تعقیب قرار دهند؟

خیلی نمی توان به این آمارها استناد کرد چون این آمارها رسمی نیستند ،من هم چندین آمار از مراکز آماری متعدد که معمولا درکشور که بالاخص در زمان های انتخابات نظر سنجی می کنند دیده ام و نمی خواهم به آن استناد بکنم، در این آمار ها آمده نزدیک به ۸۰ درصد از کل مردم ایران به حجاب اعتقاد دارند. اینکه تعریف حجاب چه هست، کنار بگذاریم ولی این آمار را هم ما داریم . من می خواهم به این آمارها و آمارهای متفاوت استناد نکنم ،اگر قرار باشد که بخواهیم بر اساس آمار تصمیم بگیریم خُب ممکن است که موضوع به شکل دیگری باشد و اینکه تعریف حجاب چیست و آیا بیرون بودن چند تار مو بی حجابی محسوب می شود یا تعابیر دیگر که اینها بنظرمن بحث های فنی است که باید یک جاهای دیگری به آن پرداخته شود ولی اجمالا این آمارهای اینچنینی هم وجود دارد که در کشور اکثریت زیادی از مردم خواهان رعایت حجاب با تعریف در ذهن خود هستند.من نمی خواهم وارد جزئیات شوم ولی آن کسانی که اصلا اعتقادی به رعایت حجاب ندارند ،فرض کنیم ۲۰ یا ۳۰ درصد جامعه هستند که اصلا نمی خواهند حجاب را رعایت کنند و صحبت ما سر این افراد است که مجموعه دستگاه های نظارتی چه برخوردی با این افراد باید داشته باشند.

در اسفند ماه دوانتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان را نیز باید برگزار کنیم.با توجه به اینکه در دو انتخابات گذشته مردم تقریبا با صندوق رای قهر کردند و حضور کم رنگی داشتند .بنظر شما آیا این نحوه برخورد با حجاب با توجه به موارد گفته شده منجر به تنش نخواهد شد و از طرفی تا چه حد می تواند در کاهش مشارکت مردم در انتخابات تاثیر گذار باشد؟

اساسا جامعه ما هم به دلیل التهاباتی که در شش ماه دوم سال گذشته داشتیم و هم به دلایل وضعیت اقتصادی کشور و هم نوعی تنگناهای سیاسی که در کشور وجود دارد اساسا آمادگی هیچ گونه تنشی را ندارد.یعنی هر گونه تنشی در هر زمینه ای برای کشور مضر است ،بالاخص اینکه همانطور که گفتید ما در آستانه انتخابات هستیم .در انتخابات هم همیشه میزان مشارکت در کشور ما مهم بوده است و خواهد بود .باید کسانی که دست اندرکار هستند بسیار دقت کنند که تنش الزام به حجاب را در جامعه دامن نزنند. این تنش می تواند راجع به همین مسئله حجاب باشد و می تواند راجع به بخش های دیگر باشد.انتخابات امر مهمی است و درطول این ۴۰ سال گذشته اهمیت داشته و امسال هم همینطور و بنابراین باید دقت کنیم جامعه را از التهابات و تنش کاملا دور نگاه داریم و این را به یاد بیاوریم در سال های گذشته موقع انتخابات رهبری نظام یک نکات مهمی را در مورد انتخابات گفته اند و من می خواهم یادآوری کنم و هر کس که ایرانی است و شناسنامه ایرانی دارد به صرف ایرانی بودن در انتخابات شرکت کند ولو اینکه اساسا به خیلی از چیزها اعتقادی نداشته باشد.همچنین در جای دیگری فرمودند هر کس من را هم قبول ندارد در انتخابات شرکت کند ،این افق نگاه و افقی که در نگاه برخی از دست اندرکاران و مسئولین وجود دارد بنظر من فاصله خیلی زیادی دارد.شناسنامه ایرانی انقدر اهمیت دارد که هر کس این شناسنامه را دارد با هر اعتقادی ولو اینکه اساس این نظام را هم قبول نداشته باشد باید او را هم تشویق کنیم تا در انتخابات شرکت کند چه رسد به برخی از افراد که همواره حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

  • ۶ نکته درباره لایحه عفاف و حجاب: مگر می‌شود میلیون‌ها نفر را محاکمه و مجازات کرد؟!

  • انتقاد تند عباس عبدی از گذاشتن شرط حجاب برای ارائه خدمات درمانی در لاهیجان

  • جزییات لایحه حجاب/ ترویج بی‌حجابی و برهنگی توسط سلبریتی‌ها چه جرائمی دارد؟

۲۱۶۲۱۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا