بین‌الملل

انبارهای رو به پایان تسلیحات نظامی آمریکا و کاهش سرعت ارسال تجهیزات به اوکراین

شبکه خبری فاکس نیوز روز شنبه به وقت محلی به نقل از برخی از منابع گزارش داد که آمریکا قصد دارد از سرعت تحویل برخی تسلیحات مدرن همچون سامانه پیشرفته موشکی هیمارس، موشک ضد تانک جاولین، سامانه‌های دفاع هوایی استینگر و توپخانه‌های هویتزر M-۷۷۷ بکاهد.

اگر چه احتمال ارائه بسته‌های کمک‌های نظامی جدید به اوکراین همچنان وجود دارد، اما به گفته یک منبع در کنگره خطرهای تشدید درگیری با روسیه مقام‌های آمریکایی را وادار به کاهش روند تامین نظامی اوکراین می‌کند.

پاتریک راید سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده است که آمریکا و شرکایش به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین از جمله تحویل تسلیحات کلیدی که پیشتر برنامه ریزی شده بود، ادامه خواهند داد.

وزارت دفاع آمریکا از ارائه بسته کمک‌های جدید نظامی به اوکراین به ارزش ۷۲۵ میلیون دلار داده بود.

این بسته شامل ۵ هزار سلاح ضد تانک، موشک‌های ضد تشعشعات، بیش از دو میلیون گلوله و ۲۰۰ خودروی چرخدار چند منظوره خواهد بود.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه به وقت محلی دستور داد تا ۷۲۵ میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک نظامی شود. کاخ سفید مشخص نکرد که این بسته اضافی شامل چه نوع تسلیحاتی خواهد بود ولی پنتاگون گفته است که بسته کمکی شامل مهمات اضافی سامانه‌های موشکی هیمارس است.

در اوایل این هفته، ایالات متحده متعهد شد که ارسال دو مورد از هشت سیستم دفاع هوایی ناسامس را که مدتهاست به اوکراین وعده داده بود، تسریع ببخشد.

از آغاز جنگ اوکراین، آمریکا حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

تنش‌ها بین آمریکا و متحدان غربی‌اش بر سر اقتصاد ضعیف اوکراین بالا گرفته است و مقام‌های آمریکایی به طور فزاینده‌ای اتحادیه اروپا را ترغیب می‌کنند تا کمک‌های مالی به این کشور جنگ زده را افزایش دهد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته در چند نوبت در جریان نشست‌های رهبران مالی جهانی در واشنگتن از همتایان بین المللی‌اش خواست سرعت و میزان پول انتقالی به اوکراین را زیاد کنند.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه اعلام کرد که جنگ در اوکراین یکی از محرک‌های کاهش رشد اقتصاد جهانی برای سال ۲۰۲۳ پیش بینی شده است. در گزارش این نهاد جهانی قیمت‌های بالای غذا و انرژی، تورم و نرخ‌های بالای بهره به عنوان عوامل دیگر کاهش رشد اقتصادی عنوان شدند.

این صندوق گفت که رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در مقایسه با پیش بینی ۲.۹ درصدی در ماه ژوئیه، سال آینده ۲.۷ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این درحالی است که اروپا با قیمت‌های بالای گاز دست و پنجه نرم می‌کند و نرخ‌های بالای بهره، رشد اقتصادی آمریکا را کند کرده است.

پیش بینی‌های جدید بانک جهانی حاکی است که اقتصاد اوکراین به میزان ۳۵ درصد در سال جاری منقبض می‌شود و مقام‌های مالی این کشور می‌گویند تورم ممکن است اوایل سال آینده به ۴۰ درصد برسد.

حتی با وجودی که شرایط در میدان نبرد به نفع اوکراین رقم خورده، صادرات این کشور به شدت کاهش یافته و درآمد مالیاتی‌اش از بین رفته است. کمک‌های بین المللی نیز برای جبران این شکاف، کافی نبوده است.

در این میان مقام‌های آمریکایی و اوکراینی مراقب هستند متحدان اروپایی‌شان را با محکومیت‌های شدید، دشمن نکنند اما در عین حال احساس‌شان را منتقل می‌کنند مبنی بر اینکه کمیسیون اروپا بسیار کند عمل می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا