اجتماعیاسلاید

تغییر نحوه تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی از ۱۴۰۱/اصلاح «حقوق» و ساعات تدریس معلمان

احمد محمودزاده در نخستین نشست خبری‌اش که به مناسبت گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی اظهار کرد: به تربیت نیروی انسانی‌ تمام ساحتی و در تراز جمهوری اسلامی و رسیدن به حیات طیبه در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید شده است.

وی افزود: سندتحول بنیادین در سال ۹۰ تصویب شد و ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف به ویژه تربیت نیروی انسانی دارد. گام‌های خوبی در این زمینه برداشته ‌شده و تلاش می‌کنیم این مسیر را به خوبی ادامه دهیم.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در روزهای آتی برنامه‌های کیفیت بخشی در سه فاز برنامه‌ای در وزارت آموزش و پرورش رونمایی خواهد ‌شد و ماهم برنامه‌های خود را برای کیفیت بخشی ارائه می‌کنیم گفت: نگاه ما بر این است که با ترسیم وضعیت موجود بسته‌های برنامه‌ای در راستای مهندسی کیفیت، برای سال آینده تدارک ببینیم.

تحصیل یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی و آموزش از راه دور

محمودزاده با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی و آموزش از راه دور مشغول به تحصیل هستند گفت: حدود یک میلیون دانش آموز نیز در مدارس هیئت امنایی تحصیل می‌کنند و می‌توان گفت حدود سه میلیون دانش‌آموز را در این حوزه رصد می‌کنیم و به مثابه یک وزارتخانه کوچک است. در تلاشیم فعالیت‌های پرورشی و عدالت تربیتی نیز در کنار فعالیت‌های آموزشی به طور جدی دنبال شود.

وی با اشاره به تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۸۲ برای بهره‌مندی از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای ارتقای عملکرد آموزش گفت: این ظرفیت، همه دستگاه‌ها و شرکا را در خدمت آموزش و پرورش قرار می‌دهد. تجربه ۲۸ ساله اجرای این قانون نشان می‌دهد که منشاء توفیقات و خدمات بسیاری شده و همچنان ظرفیت‌هایی دارد که تلاش می‌کنیم در دوره جدید به آن بپردازیم.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چالش‌هایی هم وجود دارد که در تلاشیم با برنامه‌ریزی منسجم آن‌ها را رصد و مدیریت کنیم. قانون تکالیفی را در زمینه آموزش و پرورش بر عهده ۱۷ دستگاه گذاشته اما به علت نگاه بخشی و فقدان نگاه ملی تا امروز با الزام این قانون در همه حوزه‌ها مواجه نبودیم.

محمودزاده افزود: البته برخی قوانین اجرایی شده و بند ۱۳ ماده ۸ قانون شوراها مبنی بر اختصاص بخشی از درآمد و سود خالص شرکت‌ها در لایحه بودجه آمده که امید است عملیاتی شده و بخشی از فعالیت‌های آموزش و پرورش با این ظرفیت جدید تقویت شود.

تقویت مدارس هیات امنایی با اجرای فوق‌برنامه‌ها

وی با بیان اینکه مدارس هیئت امنایی نیز با عنوان مدرسه محوری و اجرای فوق برنامه‌ها تقویت می‌شوند گفت: هفته شوراها از ۲۴ دی ماه آغاز می‌شود و برنامه‌هایی تدارک دیده‌شده است.

تصویب قانون تاسیس و نحوه اداره مدارس غیردولتی در مجلس؛ به‌زودی

راه‌اندازی سامانه نظارت “مدرسه شیشه‌ای” تا پایان امسال

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی به زودی در صحن مجلس مصوب می‌شود و با وجود شعار دولت مبنی بر عدالت محوری و شفافیت در حوزه شفافیت به ویژه در حوزه مدارس اقدام می‌کنیم‌ گفت: همچنین تلاش می‌شود افرادی که آماده ورود به حوزه مدارس غیردولتی هستند خیلی در پیچ و خم اداری برای موافقت با اصولی برای راه‌اندازی مدرسه باقی نمانند. در تلاشیم سامانه نظارت همگانی تحت عنوان “مدرسه شیشه‌ای” تا پایان اسفندماه راه اندازی شود.

محمودزاده با بیان اینکه در حال حاضر آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری انجام می شود گفت: طبق آمار حدود ۹۰ درصد در مقاطع مختلف، آموزش‌ها تلفیقی و ترکیبی است. حدود ۱۰ درصد آموزش‌ها به طور کامل، مجازی است.

وی تاکید کرد که مراکز غیردولتی را به مثابه دیواری می‌دانیم که هر روز باید بلندتر شود و رشد کند. اوایل انقلاب ۲۹ درصد دانش آموزان در مدارس تحصیل می کردند اما امروز این افتخار را داریم که پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در برخی استان ها به ۹۹ درصد رسیده است. امید است در ادامه مسیر هم در راستای ارتقای کمیت و کیفیت آموزش گام‌های خوبی برداریم.

تغییر نحوه تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاهم به مدارس غیردولتی هم غیردولتی و هم انتفاعی است و قرار است موسسی که زحمت می‌کشد در کنار سودآوری باید فعالیت‌هایش به ارتقای کیفیت آموزشی بینجامد گفت: برای سال آتی قانونی در مجلس در دست تصویب داریم که به تعیین شهریه‌ها کمک می‌کند. بر اساس قانون جدید که در دست تصویب است، قرار است سقف شهریه فوق‌برنامه مدارس غیردولتی در هیچ حالتی بیشتر از ۵۰ درصد شهریه مصوب نباشد. شفافیت مهم است و اولیاء باید بدانند چقدر هزینه آموزش و پرورشی در سبد خانواده باید داشته باشند.

وی درباره طرح مدرسه شیشه ای نیز توضیح بیشتری داد و گفت: هنوز شهریه برای جلسات آتی تشکیل نشده است، اما نگاه این است که در ابتدا رقم کامل شهریه را به اولیاء نمی‌گویند و در حین مسیر پول برای برنامه‌های مختلف می‌گیرند. بنا داریم در طرح مدرسه شیشه‌ای که پس از راه اندازی سامانه محقق می‌شود، تمام فرایندهای مدارس از ثبت درخواست و صدور مجوز تا تعیین شهریه، ثبت شکایت، رتبه بندی و غیره در این سامانه انجام شود که به مرور تکمیل می‌شود و نظر ما این است که تا آخر اسفند اجرایی شود.

حقوق و ساعات تدریس معلمان مدارس غیردولتی همانند معلمان مدارس آموزش و پرورش می‌شود

محمودزاده با بیان اینکه برای سال‌های آتی برنامه داریم حقوق معلمان متناسب با قانون کار و ساعات تدریس، همانند آموزش و پرورش ۲۴ ساعت در هفته باشد گفت: در تلاشیم بخش قابل توجهی از دغدغه‌های معلمان مدارس غیردولتی برطرف شود.

کلاس‌های درس مدارس غیردولتی بنابر شرایط و بتدریج حضوری می‌شوند

وی درباره اینکه آیا فوق برنامه‌ها در مدارس غیردولتی حضوری برگزار می شوند؟ گفت: برنامه برگزاری فوق برنامه‌ها، همانند برنامه آموزش‌های حضوری ماست. اگر قبلا منعی برای حضور در کلاس‌ها بود برای فوق برنامه‌ها هم بود. همانطور که گفته شد اکنون ۹۰ درصد آموزش‌ها ترکیبی است. برنامه‌های آموزشی ما به تدریج و برحسب شرایط حضوری خواهند شد.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۸۴ جلسه شوراها در سال گذشته با حضور استاندارها برگزار شده است گفت: ۶۶۴ منطقه آموزشی داریم که با حضور استانداران، فرمانداران و بخشداران ماهانه یک جلسه شورا برگزار می شود. ظرفیت بسیار خوبی است. حدود ۶۰۲۱ جلسه شهرستانی نیز برگزار شده است. در سال ۹۹ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل قانون شوراها حاصل شده است که کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال ۹۸ به علت شرایط کرونایی داشته است.

به گزارش ایسنا، محمودزاده درباره شناسایی ظرفیت‌های مغفول شوراهای آموزش و پرورش گفت: احصاء و استفاده از ظرفیت‌های جدید قانونی را در دست پیگیری داریم. در طرح بازنگری که در آینده نزدیک تصویب می‌شود شاخص‌های جدیدی در نظرگرفته شده است. در طرح بازنگری بسترهایی برای ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی دنبال می‌کنیم. بخشی از ظرفیت‌ها را می‌توان در قالب فعالیت‌ها تعریف کرد مانند استفاده از ظرفیت اولیای توانمند و خدماتی چون مشاوره و غیره. در قانون شوراها چنین ظرفیتی برای حضور افراد نداشتیم زیرا طبق قانون هیچ فردی اجازه حضور حتی رایگان در مدارس ندارد. چالش‌هایی هست در طرح بازنگری و به دنبال این هستیم که مسئولیت اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم.

وی درباره ساماندهی آموزشگاه‌های آزاد علمی نیز گفت: ما به آموزشگاه‌ها برای سن زیر ۲۰ سال مجوز می‌دهیم و آموزشگاه‌های سنین بالای ۲۰ سال تحت نظارت نهادهای دیگر هستند. ۱۹ هزار آموزشگاه فعال داریم، به استان ها ابلاغ کردیم اگر موسسه‌ای بدون مجوز مشغول است با وی برخورد شود. موسسات بدون مجوز مشمول قانون تعطیلی موسسات غیرمجاز محسوب و پیگرد قانونی دارند و اگر شناسایی شوند جلوی فعالیت‌شان گرفته می‌شود.

وی افزود: در حوزه آموزشگاه‌های بالای ۲۰ سال هم نگاهم این است که باید نظام‌مند هماهنگی داشته باشیم، بعضی جاها در فعالیت‌های ما ورود می‌کنند که باید جلوی آن گرفته شود. کیفیت فعالیت‌ها نیز نظارت می‌شود. خانواده‌ها هنگام ثبت نام، مجوز تاسیس از آموزش و پرورش را رویت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا